Pagina 1 van 1
telefoonaanbod, retourneren zending of je bent klant.
Geplaatst: 20 sep 2014 12:28
door nijltjetweety
Ik heb op dit forum al even gezocht via de zoekterm telefoon en enkele topics gelezen maar vond nog geen antwoord op mijn vraag. Mijn vrouw werd gebeld door X en accepteerde een zending voor lingerie. Ze vroeg of er vervolgzendingen aan vast zaten, via telefoon werd gezegd dat dit niet het geval was. In de brief staat natuurlijk dat dit wel het geval is, maar enkel voor de nieuwe klanten. Dus na aanvaarding van de zending.
Dat is het addertje. We hebben tijd tot 30/09 om van de zending af te zien en ik heb deze niet opgezegd. Dat deed mevrouw die ik belde (heeft ze gezegd, maar daarvan heb ik geen bewijs). Daar ga ik nu ook niets over vragen. Ik heb andere vraagen.
1: Is het wettelijk dat bij stilzwijgen er een automatische aanvaarding is van een proefpakket + nazendingen omdat je dan stilzwijgend klant werd gemaakt? Dat is alleen als je het pakket betaald. je moet het terugsturen op eigen kosten om niet klant te worden.
2: Hoe kan ik of Atlas weten wie aan de telefoon heeft toegezegd. iemand met kinderen kan makkelijk zo iets voor hebben en zal moeten opzeggen. En daartoe is er enkel een brief die gestuurd werd. Ik leef bovendien in een zone met postbedelingsproblemen. Af en toe valt er een brief in de verkeerde brievenbus. Dus de firma kan dan toch nooit hard maken dat wij er mee instemden om klant te worden?
3: Hoe gaat het opvragen van het telefoongesprek precies in het werk. ik zelf kan het niet opvragen werd me gezegd.
4: Hoe kan ik weten of het pakket inderdaad werd opgezegd zonder de kost te maken van een AS?
Re: telefoonaanbod, retourneren zending of je bent klant.
Geplaatst: 20 sep 2014 13:32
door sloeberken
Altijd met AS anders heb je geen bewijs.
Re: telefoonaanbod, retourneren zending of je bent klant.
Geplaatst: 20 sep 2014 13:39
door nijltjetweety
Zij hebben ook geen bewijzen, behoudens het opgenomen gesprek. Die kost zou ik maken indien er iets getekend was. Nu niet. In tegendeel. zij hebben geen poot om op te staan, maar als ik aangetekend schrijf geef ik die firma bewijs dat er wel degelijk contact was. Dan speel ik ze volledig in de kaart vriend. Ik wil enkel weten of ze wettig bezig zijn. Een analyse van de tactieken die heden ten dage worden gebruikt om mensen een oor aan te naaien.
Re: telefoonaanbod, retourneren zending of je bent klant.
Geplaatst: 20 sep 2014 14:15
door Lanox
Het antwoord is nee, niet wettelijk.
U kan ervoor kiezen niets te doen en niet meer met hen communiceren, zendingen houden, enz. Houd er dan wel rekening mee dat zo bedrijven u proberen onder druk te zetten met incasso en dergelijke. Die kan u dan ook negeren, maar dit blijkt iets te zijn waar de meeste mensen problemen mee hebben.
Re: telefoonaanbod, retourneren zending of je bent klant.
Geplaatst: 20 sep 2014 16:23
door sloeberken
Aarzel niet om een promotionele aanbieding te weigeren als die u niet interesseert. U kunt gerust "neen" zeggen tegen een verkoper die u telefonisch benadert, hoe vriendelijk die ook is.
Zeg niet zomaar iets toe opdat men u gerust zou laten. U bent er pas vanaf als u gewoon inhaakt.
Hebt u interesse in zo’n aanbieding, dan bent u natuurlijk vrij om daarop in te gaan.
Lees dan bij de levering aandachtig de bijgesloten brief en ga na wat het abonnement precies inhoudt.
Aarzel niet om het op te zeggen als het u niet bevalt. Als u een aankoop doet via de telefoon, hebt u immers het recht om daarvan af te zien binnen 14 dagen vanaf het moment dat u de aankoop in bezit neemt
Is de bedenktermijn van 14 dagen verstreken, omdat u niet wist dat u een abonnement had toegezegd? Dan komt u daar gewoonlijk pas achter op het moment dat u opnieuw een boekje krijgt toegestuurd met een betalingsopdracht erbij.
Geen nood, zelfs dan is het nog niet te laat. Kijk goed na welke informatie u hebt gekregen.
De firma is namelijk verplicht om uw herroepingsrecht te vermelden.
Als ze dat niet heeft gedaan, wordt de herroepingstermijn verlengd tot één jaar en kunt u dus alsnog van die aankoop afzien.
Re: telefoonaanbod, retourneren zending of je bent klant.
Geplaatst: 20 sep 2014 16:45
door Turaki
1. Verboden marktprijken, dus de firma is in fout (artikels VI.94, 95, en 103; 6° van het WEC). Zij mogen u niets opzenden waar u niet om gevraagd heeft, en indien ze dit toch doen mogen ze niet vragen dat u dit betaalt of terug zendt. Wat in de brief staat is juridisch gezien nog minder waard dan het gebruikt papier, en volkomen te negeren.
2. Hoewel in België minderjarigen geen aankopen mogen doen, gaat de rechtbank er van uit dat men bij stijgende leeftijd ook meer de gevolgen van een aankoop kan inzien. Zo zal je niet moeten proberen om de verkoper te vervolgen voor het verkopen van 50 cent aan snoep aan een 10-jarige, of het verkopen van een laptop aan een 17-jarige. Ook kan er van uitgegaan worden dat indien u uw kinderen toestaat de telefoon op te nemen, u hen voldoende instructies heeft gegeven zodat ze weten wat ze mogen en niet.
Postbedeling speelt hier niet mee. Aangezien de inhoud van de brief voor u toch niet bindend is, maakt het ook niet uit of u deze ontvangen heeft.
3. Indien nodig zal de firma het gesprek bij een rechtszaak voorleggen, tot dan heeft u hier geen inzage in.
4. Niet. Maar dit moet ook niet, aangezien u duidelijk heeft gemaakt dat u dit niet wilde, en u dus ook geen abonnement heeft.
Zelf vraag ik altijd of het om een abonnement gaat, en bij positief antwoord ga ik er niet op in. Krijg ik toch een pakket, of zit er een brief bij waaruit blijkt dat het toch om een abonnement gaat, negeer ik deze, neem ik alle volgende pakketten in ontvangst (waarbij ik enkel het pakket waar ik mee ingestemd heb betaal), en gaat alle post die vraagt om betaling meteen bij het oud papier (dreigbrieven incasso inbegrepen). Nog nooit hebben ze hun dreigement van een rechtszaak hard gemaakt, aangezien ze heel goed weten dat ze dit nooit kunnen winnen. Zulke firma's leven van de angst van de onwetende consument, die vaak toch maar betalen om er van af te zijn.
Re: telefoonaanbod, retourneren zending of je bent klant.
Geplaatst: 20 sep 2014 17:43
door sloeberken
Mijn vrouw werd gebeld door X en accepteerde een zending voor lingerie.
Ik begrijp jullie reactie totaal niet, de vrouw van TS heeft toegestemd.
Re: telefoonaanbod, retourneren zending of je bent klant.
Geplaatst: 20 sep 2014 18:00
door Turaki
Mijn vrouw werd gebeld door X en accepteerde een zending voor lingerie.
Ik begrijp jullie reactie totaal niet, de vrouw van TS heeft toegestemd.
TS heeft ingestemd met een 1-malige zending, niet met een abonnement. Wat is er verder nog onduidelijk?
Re: telefoonaanbod, retourneren zending of je bent klant.
Geplaatst: 20 sep 2014 18:05
door sloeberken
Indien mogelijk dit vraagje aan TS, wil je het vervolg van het verhaal meedelen. Lijk toch interessant voor de forum leden.
Re: telefoonaanbod, retourneren zending of je bent klant.
Geplaatst: 20 sep 2014 18:40
door Oude Belg
Even ter info : de zoekterm ATLAS levert op dit forum al 107 resultaten op....
Re: telefoonaanbod, retourneren zending of je bent klant.
Geplaatst: 20 sep 2014 20:50
door nijltjetweety
1. Verboden marktprijken, dus de firma is in fout (artikels VI.94, 95, en 103; 6° van het WEC). Zij mogen u niets opzenden waar u niet om gevraagd heeft, en indien ze dit toch doen mogen ze niet vragen dat u dit betaalt of terug zendt. Wat in de brief staat is juridisch gezien nog minder waard dan het gebruikt papier, en volkomen te negeren.
2. Hoewel in België minderjarigen geen aankopen mogen doen, gaat de rechtbank er van uit dat men bij stijgende leeftijd ook meer de gevolgen van een aankoop kan inzien. Zo zal je niet moeten proberen om de verkoper te vervolgen voor het verkopen van 50 cent aan snoep aan een 10-jarige, of het verkopen van een laptop aan een 17-jarige. Ook kan er van uitgegaan worden dat indien u uw kinderen toestaat de telefoon op te nemen, u hen voldoende instructies heeft gegeven zodat ze weten wat ze mogen en niet.
Postbedeling speelt hier niet mee. Aangezien de inhoud van de brief voor u toch niet bindend is, maakt het ook niet uit of u deze ontvangen heeft.
3. Indien nodig zal de firma het gesprek bij een rechtszaak voorleggen, tot dan heeft u hier geen inzage in.
4. Niet. Maar dit moet ook niet, aangezien u duidelijk heeft gemaakt dat u dit niet wilde, en u dus ook geen abonnement heeft.
Zelf vraag ik altijd of het om een abonnement gaat, en bij positief antwoord ga ik er niet op in. Krijg ik toch een pakket, of zit er een brief bij waaruit blijkt dat het toch om een abonnement gaat, negeer ik deze, neem ik alle volgende pakketten in ontvangst (waarbij ik enkel het pakket waar ik mee ingestemd heb betaal), en gaat alle post die vraagt om betaling meteen bij het oud papier (dreigbrieven incasso inbegrepen). Nog nooit hebben ze hun dreigement van een rechtszaak hard gemaakt, aangezien ze heel goed weten dat ze dit nooit kunnen winnen. Zulke firma's leven van de angst van de onwetende consument, die vaak toch maar betalen om er van af te zijn.
Duidelijk genoeg. Het was maar die brief die me licht verontrustte. moest het een brief zijn ter ondertekening en terugzenden dan zou het wel wettelijk zijn neem ik aan, nu dus niet. Daar het weekeind is heb ik deze middag de zending opgezegd, freephone en dus gratis belletje naar een zonaal nummer in Antwerpen. Daar houd het voor mij mee op. Als ze toch nog zendingen sturen negeren. heb ik in het verleden nog gedaan. Toen was het via een folder in de bus, en dit na zeer grondige analyse van de heel kleine lettertjes. Werkelijk met een loupje (vergrootglas). Daarna jaren lang de incassobrieven in een mapje laten zitten. Van incasso ging het even tot deurwaarder. ook genegeerd, zal wel valse hoofding zijn geweest. Enkele maanden was er niets, en daarna terug incasso. Terwijl er een deurwaarder op zit? dan moest ik toch effe lachen. Ik maak me al geen zorgen meer. deze topic lijkt me duidelijk genoeg zo? Anders mogen jullie me altijd nog naar de stand van zaken vragen. Doe wel via pm dan, van deze topic neem ik geen ebo en ga ik dan ook geen mail krijgen bij reacties.
Grote dank aan Turaki, ook voor de andere topic die ik hier ergens heb staan. Alles zo klaar als een klontje zeggen ze hier bij ons. dank ook aan lanox, en ja, ook ik heb dat stuntwerk al gedaan. Ik draag nog steeds enkele gratis boxershorts en een paar gratis kousen.
Re: telefoonaanbod, retourneren zending of je bent klant.
Geplaatst: 20 sep 2014 21:08
door Turaki
Van incasso ging het even tot deurwaarder. ook genegeerd, zal wel valse hoofding zijn geweest.
Veel deurwaarders verdienen bij als incasso (titel in de brief is voor veel mensen nog angstaanjagender dan die van incasso). De hoofding zal wel correct geweest zijn.
Re: telefoonaanbod, retourneren zending of je bent klant.
Geplaatst: 21 sep 2014 09:03
door nijltjetweety
Normaal moet ik geloof ik een andere topic starten voor dit, maar ik gooi het gewoon hier neer. het is niet voor mij.
Een personeelslid van Thallys (Vorst) heeft vorige maand nog iets verteld. x belde hem op met de melding dat er een aanbieding is waarbij hij zijn meter (voor electriciteit) kan huren aan de helft van de prijs. De man zegt meermaals "ja maar ik ben wel klant bij Luminus", en vraagt meermaals of hij klant van Luminus zal blijven als hij "telefonisch" toe zegt. Dit werd telefonisch bevestigd. Later kreeg hij een factuur in de bus van x met zijn verbruik. Hij was zonder het te weten klant bij x geworden zegt hij, en X zou zelf zijn vorige leverancier (Luminus) hebben opgezegd. Ik zit te wachten bij de telefoon. Als deze energieleverancier belt zeg ik ook toe voor die huur aan halve prijs.
Kan ik dan weigeren mijn Electriciteit te betalen aan x, en wat met de huur van die meter. De volle prijs betalen ipv de helft, of ook helemaal niets betalen aan x?