probleem met nieuwe wagen

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

probleem met nieuwe wagen

#1 , 19 aug 2007 21:34

Bij de bestelling van een nieuwe wagen heb ik geopteerd voor een uitvoering met parkeersensoren achteraan. Dat werd netjes op de bestelbon van de nieuwe wagen genoteerd.

Toen wagen werd geleverd stelde ik na een paar dagen vast dat die sensoren niet normaal werken. Bovendien viel het me toen ook op dat die sensoren er anders uitzien dan in de catalogus en ook niet in koetswerkkleur waren. Omdat de dealer in verlof was op dat ogenblik heb ik rechtstreeks de invoerder gecontacteerd met mijn klacht.

Uit dat kontakt is gebleken dat de dealer nooit de bestlling van de parkeersensoren heeft doorgegeven an de invoerder, maar daarentegen op eigen initiatief sensoren van een ander merk heeft geplaatst waarschijnlijker goedkoper dan de originele, maar ik heb wel voor de originele betaald). Nu blijkt bovendien dat de dealer die alternatieve sensoren ook nog verkeerd heeft geplaatst (veel te laag in de bumper) hetwelk de reden is van de slechte werking. Bijgevolg zit ik niet alleen geplaagd met sensoren die iet werken, maar bovendien met vier gaten in de achterbumper van mijn nagelnieuwe wagen.

De invoerder wijst alle verantwoordelijkheid af omdat er bij de bestelling van de wagen geen parkeersensoren werden vermeld door de dealer.

De dealer die ik intussen ook heb gecontacteerd trachtte zich aanvankelijk met wat leugens te redden. Op mijn vraag om de zaakvoerder te spreken bleek die onvindbaar.

Hoe ou ik best handelen in deze aangelegenheid???

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
koen999
Berichten: 730

#2 , 19 aug 2007 21:52

begin met een aangetekende ingebrekestelling aan de dealer
waarin U de feiten uiteenzet en de dealer een redelijke termijn vooropstelt het probleem te verhelpen

Probeer de info die u van de invoerder kreeg op papier of mail te krijgen

Zet hier het verdere verloop uiteen

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 02 okt 2007 16:16

Ik heb intussen de dealergarage in gebreke gesteld. Tevens heb ik de invoerder een brief geschreven waarin ik hem vroeg een standpunt in te nemen.

Dit kreeg ik als antwoord:

de invoerder: indien de dealergarage de wagen niet heeft afgeleverd met de oorspronkelijke parkeersensoren dan kunnen wij niet instaan voor de goede werking ervan; aangezien u de wagen besteld hebt met de oorspronkelijke sensoren dringen we bij de dealer aan opdat hij vooralsnog de sensoren installeert conform uw bestelling zonder kosten voor u; wij mken het dosier over aan de dealer(?); wij geven hem tevens opdracht u daaromtrent onmidellijk te contacteren .

de dealer: wij zijn van mening dat de sensoren op uw wagen perfect werken(!); de parkeerhulp waarmee uw wagen werd uitgerust is gelijkwaardig met diegene die door de constructeur wordt geleverd;
maar wij gaan in ieder geval de invoerder raadplegen en U contacteren.

Het antwoord van de dealer kreeg ik twee weken na dat van de invoerder. Sedertdien heb ik van niemand nog iets vernomen.

Reclame

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 21 okt 2007 22:15

Aangezien ik in deze zaak niets meer hoor van mijn garage zie ik mij verplicht de garage te dagvaarden voor het gerecht.
Aangezien er door de handelswijze "schade" is toegebracht aan mijn wagen stel ik mij de vraag of ik hiervoor beroep kan doen op de rechtsbijstand in het raam van mijn familiale verzekering. Kan iemand mij hieromtrent inlichten alvorens ik mijn verzekeringsmaatschppij contacter?

Help_wanted
Berichten: 55

#5 , 22 okt 2007 02:00

Aangezien ik in deze zaak niets meer hoor van mijn garage zie ik mij verplicht de garage te dagvaarden voor het gerecht.
Aangezien er door de handelswijze "schade" is toegebracht aan mijn wagen stel ik mij de vraag of ik hiervoor beroep kan doen op de rechtsbijstand in het raam van mijn familiale verzekering. Kan iemand mij hieromtrent inlichten alvorens ik mijn verzekeringsmaatschppij contacter?
Lees je polisvoorwaarden na. Er zijn er die de kosten van het burgerlijk verhaal dekken voor de schade die anderen je hebben toegebracht. Soms worden echter zaken gerelateerd aan motorrijtuigen in de uitsluitingen opgenomen.

In dat geval kan je hoogstwaarschijnlijk beroep doen op de rechtsbijstandsverzekering van je wagen.

Bespreek dit met je verzekeringsmakelaar of verzekeringsmaatschappij.

Terug naar “Consumenten Koop”