Onredelijke kosten aannemer (deel offerte/deel bijkomend)

stieps
Topic Starter

Onredelijke kosten aannemer (deel offerte/deel bijkomend)

#1 , 03 sep 2014 20:43

Hoi,

Mijn vraag bestaat uit 2 delen:

A. In Juni 2013 hebben wij een offerte ondertekend bij onze aannemer.
De offerte bevat een lijst per categorie zoals:

1) afbraakwerken
-xxx
-yyy
-zzz
Raming: 6000 euro

Ik vroeg me af wat het wettelijk kader is van het woord 'raming'. Kan hij verplicht worden deze kosten nadien nog te verantwoorden met werkuren/materiaal?

B. In de loop der werken heb ik mn goedkeuring gegeven voor een aantal bijkomende werken. Zonder hiervoor op voorhand een prijs af te spreken.
Wat is een redelijke prijs?

De aannemer rekent te hogen prijzen en te veel uren. Bvb:
-60 euro per uur (werkdag van 10 uur) voor metser.
-2 dagen werk (aan 60 euro per uur) voor wat plaaster weg te kappen + 400 euro om het afval weg te voeren)
-2 dagen elektricien (+ zn gast op leercontract) voor 4300 euro
-...

In hoeverre kan ik dit onredelijk vinden (en aanvechten)? Wat wordt als basis genomen voor eerlijke kosten?

MVG,
Stefaan

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
rolleke

#2 , 04 sep 2014 12:30

wij hebben hetzelfde voor en zelfs advokaat helpt ons hier niet veel in. Aannemer rekent ons dubbele uren aan want tijdens bijkomende werken in regie was hij volgens ons nog aan het werken aan de zaken waarvoor wij een offerte hadden laten maken. Wij moeten zelf kunnen bewijzen dat hij in fout is ! Straf , we waren dagelijks thuis en hebben gezien wat ze dagelijks deden maar blijkbaar zou een aannemer eerder geloofd worden dan een particulier. Dit is stelen onder je eigen ogen ! Je kan enkel prijsoffertes laten maken door andere aannemers en hem dan daarmee confronteren en afwachten. Blijkbaar hoeft een aannemer zich niet te verantwoorden waarom hij zolang aan iets gewerkt heeft .. waar blijft ons recht ??

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 sep 2014 20:20

. Blijkbaar hoeft een aannemer zich niet te verantwoorden waarom hij zolang aan iets gewerkt heeft .. waar blijft ons recht ??
Dus jij eist het recht op om naast de aannemer te gaan staan met een zweep, en hem ervan langs te geven indien hij, VOLGENS U, te traag werkt. :mrgreen:
Leer eens duidelijke afspraken te maken met uw aannemer.

Reclame

rolleke

#4 , 04 sep 2014 22:26

met alle respekt , u heeft ons bericht niet juist gelezen : wij geven geen opmerkingen over de snelheid van de werken maar hij rekent dagen aan in regie terwijl hij bezig was met de werken die in de offerte zaten , dus dubbele fakturatie . De uren in regie zijn gewoonweg onredelijk . Wij gaan hier niet in detail gaan maar ik wil gewoon iedereen waarschuwen voor werken in regie , doe dit niet in de mate van het mogelijke maar vraag voor alles een offerte want bedriegers heb je overal in het land. U zal toch ook geen vw golf kopen voor de prijs van een maserati ?

Turaki

#5 , 04 sep 2014 22:56

-2 dagen werk (aan 60 euro per uur) voor wat plaaster weg te kappen + 400 euro om het afval weg te voeren)
-...
60€/uur is niet onredelijk.
400€ voor afvoer van plaaster is ook niet overdreven, maar vraag hem dan wel om een kopie van de factuur van het verwerkingsbedrijf (zal minder zijn, maar uurloon en verbruik moet ook meegerekend worden, tenzij dit al -deels- opgenomen is in de werken voor regie).
Als de leerjongen meewerkt, dient hij ook mee betaald te worden.

stieps
Topic Starter

#6 , 05 sep 2014 09:13

Ik ben de eerste om toe te geven dat ik geen goede afspraken maakte. Ik heb mn (duur) lesje wel geleerd.
Maar onderschat de manipulatiekracht van sommige aannemers niet om u in een zeer zwakke positie te krijgen.

Over het uurloon. misschien ben ik naief.
60 euro per uur aan 10 uur per dag is 600 euro per dag. 20 dagen per maand is 12000 euro per maand.
Ik ken hoogopgeleide ingenieurs die evenveel uren kloppen als zelfstandige en minder verdienen.
Dus een leerjongen (of zn baas) moet datzelfde loon krijgen?

Maar los van de uurprijs gaat het eigenlijk gewoon om het feit dat hij uren zal inpikken van de offerte werken en inbrengen in de 'in regie' werken.
Soit, Ik zal zn gedetailleerde factuur vragen en we zien wel hoe het verder loopt.
Ondertussen heeft hij werken stilgelegd (gelukkig in late fase), omdat ik mn voorschot betalingen opschortte en voor naar gedetailleerde rekening vroeg.

Steven

Turaki

#7 , 05 sep 2014 09:39

U moet voor het uurloon niet alleen kijken naar het nettoloon dat iemand uitbetaald krijgt, of zelfs niet naar het brutoloon, maar ook rekening houden met de werkgeversbijdragen.

Gebruiker21

#8 , 05 sep 2014 11:17

Je moet goed zot zijn om een aannemer te laten werken in regie. Ik heb het hier al enkele keren gezegd en zal het nog eens doen: Als er bij ons een aannemer / vakman (grotere) werkzaamheden komt uitvoeren, vraag ik een gedetailleerde offerte + de overeenkomst (vermeld op de offerte + ondertekend door de vakman) dat de factuur maximum 10% hoger mag zijn dan de offerte. De prijs die je dan mag verwachten is dus offerte-prijs + 10%, of minder. In de meeste gevallen lag de prijs zo'n 5% hoger dan de offerteprijs. Offertes zijn altijd voor een bepaald eindresultaat. Hoeveel uren de aannemer hier over doet, maakt mijn zaak niet en moet hij maar inschatten. Ik wil op mijn offertes GEEN uren zien staan. Voor de aanleg van ons terras zagen de offertelijnen er dus zo uit:

- XX m² Vietnamese blauwsteen => XXXX €
- XX lopende meter arduinen afboordsteen => XXXX €
- XX m² chappe, 30cm diep + bewapeningsnetten => XXXX €
- Graafwerken en afvoeren grond => XXXX €
- Plaatsen XX lopende meter boordsteen => XXXX €
- Plaatsen XX m² vietnamese blauwsteen => XXXX €

Hoe lang ze graven, en stenen plaatsen kan mij niet schelen. Ik heb een prijs voor het plaatsen van zoveel lopende / vierkante meter. Ze bepalen zelf hoe snel of traag ze dit willen doen. Tot nu toe nog geen aannemer tegengekomen die zijn offerte niet op deze manier wou opstellen, eigenlijk...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Lanox

#9 , 05 sep 2014 11:25

Tom, in sommige gevallen kan je dat ook omdraaien. Wij hebben ons huis gekocht en hebben bepaalde delen laten uitbreken. Bij die delen kon je onmogelijk zien langs buiten hoe de constructie er van binnen uitzag. Geen enkele aannemer was zot genoeg om hiervan een offerte op te maken en daar geef ik ze ook gelijk in. Uiteindelijk zijn er duidelijke afspraken gemaakt over uurlonen en hebben we continu meegeholpen met afvoeren van afbraakmateriaal zodat we enerzijds een duidelijk beeld hadden van hoe de aannemer werkte en anderzijds ook perfect wisten hoeveel uren er gespendeerd waren.
Uiteindelijk komt het er dus gewoon op aan om duidelijke afspraken te maken.

Gebruiker21

#10 , 05 sep 2014 11:40

... en hebben we continu meegeholpen met afvoeren van afbraakmateriaal zodat we enerzijds een duidelijk beeld hadden van hoe de aannemer werkte en anderzijds ook perfect wisten hoeveel uren er gespendeerd waren.
Dit komt toch bijna neer op wat mava zei: "met de zweep" ernaast gaan staan en constant opvolgen hoe snel hij werkt. Voor afbraakwerken kan je dit wel doen, maar voor dingen zoals het aanleggen van een terras is dit al moeilijker als je er zelf geen verstand van hebt. Als de aannemer hier 3 dagen over doet, hoe ga jij dan bewijzen dat dit ook in 2 dagen kan?

Of meer nog: stel dat er 5 dagen op de offerte staan, maar hij doet er 6 over en factureert die 6 dagen ook (=20% meer), hoe ga jij dan bewijzen dat dit onterecht was? Vandaar dat ik betaal voor resultaat, niet voor uren gewerkt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Sirkii

#11 , 05 sep 2014 22:19

-...
60€/uur is niet onredelijk.
400€ voor afvoer van plaaster is ook niet overdreven, maar vraag hem dan wel om een kopie van de factuur van het verwerkingsbedrijf (zal minder zijn, maar uurloon en verbruik moet ook meegerekend worden, tenzij dit al -deels- opgenomen is in de werken voor regie).
Als de leerjongen meewerkt, dient hij ook mee betaald te worden.
60 euro per uur is wel overdreven. Tarievenlijst bouw is rond de 40 euro (plus BTW)

Idemdito electricien : ook rond de 40 euro en een helper een stuk minder (stel 30 euro). Twee dagen van 10 uur komt dan op 1400 euro (plus BTW). Dit in de veronderstelling dat er geen materiaal in de factuur zit.

Ik zou de richtprijzen van de bouwfederatie opzoeken en op basis daarvan een niet betwist gedeelte betalen en voorts per AS uitleggen waarom. Discussieer niet over het aantal uren (als hij effectief 10 uur + middagpauze op de werf was) want da s toch een verloren strijd.

Sirkii

#12 , 05 sep 2014 22:22

U moet voor het uurloon niet alleen kijken naar het nettoloon dat iemand uitbetaald krijgt, of zelfs niet naar het brutoloon, maar ook rekening houden met de werkgeversbijdragen.
Het voorbeeld van die ingenieur is idd 600 euro per dag als ZELFSTANDIGE. Dit is een gebruikelijk tarief voor zelfstandige hoogopgeleide contractors. Zelfstandige handarbeiders (ingezet als contractor) vangen 3-400 euro/dag.

Terug naar “Consumenten Koop”