afbetalingsplan energielevernacier

vv-ke
Topic Starter
Berichten: 174

afbetalingsplan energielevernacier

#1 , 11 aug 2014 13:05

Beste allemaal
We zitten met een probleempje. Vrijdag brief ontvangen dat ons afbetalingsplan geannuleerd werd en dat we het totale bedrag +3000 euro moeten storten in ene keer. Vandaag maandag krijg ik al een herinnering (biref staat op 5/8). Ondertussen was ik er al achter gekomen dat er door onvoldoende saldo inderdaad het bedrag niet overgeschreven was. Maar wij waren pas thuis op 1/8 van verlof. Kunnen we ons van de 'domme' houden en gewoon blijven doorstorten van ons maandelijks afbetalingsplan of gaan ze toch moeilijk blijven doen.
Wat is er in ' t verleden voorgevallen? Vriend gaat alleen wonen na scheiding. Hij krijgt een voorstel van 45 euro per maand voorschot te betalen. Dit gedurende drie maanden. In maart krijgt hij zijn afrekening (in twee delen eentje voor de gas en eentje voor elekctriciteit). Maar ipv deze twee voorschotbedragen samen te tellen pakken ze alleen maar eentje, d.i. 15 euro.
Het jaar nadien krijgt hij terug en zakt zijn voorschotbedrag nogmaals. Tot ik (sinds september vorig jaar samenwonend) de eindafrekening vind na de meteropname. Over de 4000 euro. Natuurlijk wat verbruikt is moet betaald worden. Maar zelfs op deze hoge factuur stellen ze nog maar een voorschotbedrag voor van 25 euro. Toen ik dit meldde aan de klantendienst zeiden ze mij ja mevrouw u moet dat zelf in 't oog houden. Service??? Niks van gemerkt? Alsook toen ik voor een afbetalingsplan belde voelde ik me behandeld als een stukske marginaal iemand. Enfin heb geprobeerd om het ook electrabel uit te leggen dat zij ook hun fouten gemaakt hadden, maar blijkbaar is den arme burger hier weer het slachtoffer.

alvast dank voor uw antwoord

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 11 aug 2014 13:24

Een afbetalingsplan is eigenlijk al een toegeving van het bedrijf. Ze kunnen u immers ook onmiddellijk laten betalen. Aangezien door een fout van u het afbetalingsplan niet gevolgd werd, is er niet echt veel te zeggen in uw verdediging.

Uiteindelijk zegt u het zelf, hetgeen dat verbruikt is, moet betaald worden. De slechte service verandert daar niets aan, u kunt hoogstens naar de toekomst toe een andere leverancier nemen.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 11 aug 2014 13:24

u kunt hoogstens naar de toekomst toe een andere leverancier nemen.
Zolang er schuld is kan je niet overschakelen naar andere leverancier.
Dit zijn grove fouten dat je u verbruik niet zelf bijhoud, zodat je ongeveer weet waar je voor staat en niet d schuld van de nutsleveranciers. Best eens gaan praten met het OCMW.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

vv-ke
Topic Starter
Berichten: 174

#4 , 11 aug 2014 13:38

Hoe? Wij zitten al bij een andere energieleverancier... Zonder problemen konden wij overstappen.
En OCMW ik vrees niet dat we daar terecht kunnen, mijn vriend werkt voltijds evenals ik zelf voor de overheid. Ik denk dat ze nogal zullen lachen als ze ons daar zien aankomen.
Maar gezien wij die som geld niet op ons rekening hebben staan (hij betaalt nog voor zijn scheiding en ik betaal mijn appartement af), dus mijn centen zijn van de bank en zijn centen voor de ex.

LeenW
Berichten: 12828

#5 , 11 aug 2014 14:07

Als u er niet meer bij zit, vrees ik een beetje dat er ook geen enkele tolerantie van hun kant meer gaat komen.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 11 aug 2014 18:28

Maar gezien wij die som geld niet op ons rekening hebben staan .
Maar blijkbaar toch nog op verlof kunnen gaan.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 11 aug 2014 22:45

Als je u nutsleverancier niet betaald word u dossier overgemaakt aan Eandis, daar kun je een afbetalingsplan krijgen, volg je dat niet op dan is de volgende stap een budget meter.
Denk dat je in de toekomst, u budget beter zult moeten beheren.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

vv-ke
Topic Starter
Berichten: 174

#8 , 12 aug 2014 10:28

mava105: ik denk niet dat uw post relevant is... Dan kan u ook zeggen dat ik al een appartement heb...slaat nergens op.

snellemichiel
Berichten: 193

#9 , 12 aug 2014 10:43

mava105: ik denk niet dat uw post relevant is... Dan kan u ook zeggen dat ik al een appartement heb...slaat nergens op.
Quasie bereidwilligheid tot betaling van uw schuld toont dit natuurlijk niet veel hé.
Dat je voor een schuld van enkele 1.000 euro's uw appartement niet gaat verkopen lijkt me nogal logisch.
Maar dat u verkiest om op vakantie te gaan en niet uw schuld af te betalen wijst op niet bereidwilligheid om de schuld te voldoen.

Maar blijkbaar is de onderneming hier weer het arme slachtoffer.

vv-ke
Topic Starter
Berichten: 174

#10 , 12 aug 2014 10:47

ja vakantie gaan kunnen we maar hier zijn de betalingen gespreid geweest, daar leggen wij ook niet in ene keer 4000 euro op tafel hé...
bij die arme onderneming denken ze 'ah hier seh een fout ontdekt NA 3 jaar' en wij mogen ze betalen op 2 WEKEN...

LeenW
Berichten: 12828

#11 , 12 aug 2014 10:50

Persoonlijk vind ik het ook niet slim om op vakantie te gaan als je meerdere afbetalingsplannen hebt, maar dat is een persoonlijke keuze natuurlijk.

Anderzijds, als er volgende week een deurwaarder bij u thuis staat, gaat die ook niet onder de indruk zijn van de situatie.

vv-ke
Topic Starter
Berichten: 174

#12 , 12 aug 2014 10:52

enfin ik stelde gewoon de vraag wat er kon gebeuren. Ik vroeg niet naar jullie meningen over mijn verlof

LeenW
Berichten: 12828

#13 , 12 aug 2014 10:55

Nee, maar het is wel relevant. Enerzijds een gezin dat met moeite de eindjes aan elkaar kan knopen, anderzijds een gezin met meerdere afbetalingsplannen (waarvan 1 niet nageleefd is) dat toch op vakantie gaat. Bij wie gaat men meer begrip tonen en uitstel geven?

vv-ke
Topic Starter
Berichten: 174

#14 , 12 aug 2014 10:57

mijn vriend staat los van mijn appartement dat betaal ik helemaal alleen af. Voor de rest hebben wij er geen lopen.
Maar hier zijn jullie ook voorbarig, voor 't zelfde geld werd ons verlof betaalt door ouders of schoonouders... Allez vind dat maar kort door den bocht is met direct de schuldige vinger te wijzen

LeenW
Berichten: 12828

#15 , 12 aug 2014 11:09

Misschien wel, maar uw schuldeisers gaan m.i. ook zo reageren. Het zijn ook maar mensen, voor sommige situaties gaan ze meer begrip hebben dan voor anderen.

Het is uiteindelijk een keuze die u maakt. Iedereen heeft al eens verlof nodig, maar u had er toch op zijn minst moeten voor zorgen dat er voldoende geld op de rekening stond. Maar ja, vijgen na pasen, ik weet het.

Terug naar “Consumenten Koop”