Garantie en voorrijkosten

imhotep
Topic Starter
Berichten: 55

Garantie en voorrijkosten

#1 , 05 aug 2014 16:55

Wij hebben een toestel gekocht dat te groot is om zelf te vervoeren.
De firma in kwestie is dit komen leveren en plaatsen

Nu (nog binnen garantie) blijkt er iets defect aan te zijn.

Geen probleem antwoorden de firma, we kunnen onze monteur langs sturen en deze zal het probleem gratis oplossen.
Wel rekenen ze 75€ voorrijkosten aan.

Bij de plaatsing is er over het elektrisch deel ook een zegel van de firma geplaatst.
Als ik het toestel al zou kunnen terugbrengen moet ik dit zegel dus ook verbreken.

Is dit wettelijk? Hebben ze het recht op die 75€ voorrijkosten aan te rekenen?

Wat indien het probleem binnen x-termijn zich terug voor doet?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 05 aug 2014 19:01

Gezien u niet zelf met toestel kan gaan zijn volgens mij al de kosten voor de firma. Het is niet uw fout dat het product defect is.
Garantie houdt ook de werkherstelkosten in.

garantiewetgeving :
http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1&numero=1" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.oivo.be/NL/doc/dcdc/all/document-1541.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 2013122123" onclick="window.open(this.href);return false;

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 05 aug 2014 19:20

Tijden s de garantie zijn vervoer of verplaatsing kosten voor de firma.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

imhotep
Topic Starter
Berichten: 55

#4 , 05 aug 2014 20:08

bedankt voor jullie reacties.

Dit bevestigd mijn vermoeden.

Franciscus, jouw links heb ik zo goed mogelijk doorgenomen maar zie daar nergens specifiek een vermelding in staan.
In de folder van economie vind ik wel terug dat tijdens de wettelijke garantie geen enkele kost mag doorgerekend worden maar er staat geen verwijzing bij naar een wettekst.

Hebben jullie misschien een idee in welke wettekst dit omschreven staat?
alvast bedankt.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 05 aug 2014 20:48

Wet van 1 september 2004 betreffende de bescherming van de consumenten bij verkoop van consumptiegoederen (BS 21.09.2004).

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 2004090138" onclick="window.open(this.href);return false;
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

imhotep
Topic Starter
Berichten: 55

#6 , 05 aug 2014 20:58

heren (of dames, de naam verklapt niet altijd alles) hartelijk bedankt voor jullie hulp

chantika
Berichten: 961

#7 , 05 aug 2014 21:05

wat staat er in de garantievoorwaarden? Voorrijkosten van €75 dat is redelijk veel. Toestel komt uit Nederland zeker? Hier gebruiken ze verplaatsingskosten.

imhotep
Topic Starter
Berichten: 55

#8 , 05 aug 2014 21:21

de firma heeft 3 filialen in België en wij hebben ook in Belgie besteld, maar de firma is inderdaad Nederlands.

Doen de garantievoorwaarden eigenlijk ter zake? de geldende wet gaat toch altijd boven die voorwaarden.

edit: zie net op de factuur dat ze een Belgisch BTW-nr en ondernemingshebben. Op de factuur staan ook geen 'kleine lettertjes'.

Franciscus
Berichten: 38583

#9 , 05 aug 2014 21:31

Belgische wetgeving is van toepassing dus die linken die ik heb opgegeven.

U hoeft niets te betalen.

Turaki
Berichten: 6870

#10 , 06 aug 2014 11:36

Niet cash betalen aan de monteur, zeg dat u wel zal betalen als men u een factuur opstuurt. En dan, zodra deze toekomt, betwisten met verwijzing naar de garantiewetgeving.

imhotep
Topic Starter
Berichten: 55

#11 , 06 aug 2014 11:41

Turaki, bedankt voor de raad, dit was ik ook zo van plan, maar voorlopig hou ik mijn mond anders komt hij niet opdagen.
Als ik zou betalen dan zie ik mijn geld toch nooit meer terug.

ganapathi tantre
Berichten: 453

#12 , 06 aug 2014 17:06

Niet cash betalen aan de monteur, zeg dat u wel zal betalen als men u een factuur opstuurt. En dan, zodra deze toekomt, betwisten met verwijzing naar de garantiewetgeving.

Kijk dat is net een fijne manie van met elkaar om te gaan en zeer bevorderlijk voor de relatie klant/leverancier.
Beter advies zou misschien zijn om op voorhand deze leverancier in te lichten dat hij volgens de bestaande wetgeving in fout is en zich dusdanig daar moet aan houden. Doen ze dat niet en komen ze niet herstellen volgens de wetgeving dan blijven zij in fout en blijft consument zijn rechten behouden.
Misschien moet de consument ook rekening houden met hoe zo'n leverancier zich zou kunnen gedragen na de garantieperiode.....
Of is het te veel om dit al volwassenen op voorhand uit te praten ?

LeenW
Berichten: 12813

#13 , 06 aug 2014 17:11

Niet onvolwassen, eerder riskant. De kans bestaat dat TS dan extra tijd en moeite erin moet steken om toch de garantie gedaan te krijgen. De keuze is aan hem.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#14 , 06 aug 2014 17:14

Niet cash betalen aan de monteur, zeg dat u wel zal betalen als men u een factuur opstuurt. En dan, zodra deze toekomt, betwisten met verwijzing naar de garantiewetgeving.

Kijk dat is net een fijne manie van met elkaar om te gaan en zeer bevorderlijk voor de relatie klant/leverancier.
Beter advies zou misschien zijn om op voorhand deze leverancier in te lichten dat hij volgens de bestaande wetgeving in fout is en zich dusdanig daar moet aan houden. Doen ze dat niet en komen ze niet herstellen volgens de wetgeving dan blijven zij in fout en blijft consument zijn rechten behouden.
Misschien moet de consument ook rekening houden met hoe zo'n leverancier zich zou kunnen gedragen na de garantieperiode.....
Of is het te veel om dit al volwassenen op voorhand uit te praten ?
En de consument zal dit maar weten als de firma een factuur opstuurt, als de firma zich aan de bestaande wetgeving houd moet er niemand iets op voorhand bespreken.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

imhotep
Topic Starter
Berichten: 55

#15 , 06 aug 2014 17:21

Niet onvolwassen, eerder riskant. De kans bestaat dat TS dan extra tijd en moeite erin moet steken om toch de garantie gedaan te krijgen. De keuze is aan hem.
daarom dat ik ook deze manier van handelen prefereer.
Zoniet gaat het probleem nooit opgelost raken en moet ik voor iets dat waarschijnlijk heel simpel op te lossen is eerst veel geld uitgeven.

Terug naar “Consumenten Koop”