Contractbreuk of niet ?

papee
Topic Starter
Berichten: 40
Locatie: Antwerpen

Contractbreuk of niet ?

#1 , 29 jul 2014 15:07

Onlangs kocht ik me bij De Lijn de pas ingevoerde MOBIB-kaart voor 65plussers.
Deze zou me toelaten om tot 2019 onbeperkt met bus en tram te rijden.
Ik betaalde hier 5 euro voor. Ik denk dat tienduizenden dit hebben gedaan.

Nu komt de de kat op de koord : door de geplande bezuinigingen zou ook deze kaart niet meer gelden.
Ook al is deze geldig tot april 2019;
Is dit geen contractbreuk?
Tot hiertoe heb ik de kaart nog niet gebruikt.
Kan ik mijn centen terugeisen?
Uiteraard gaat het hier niet om die 5 euro, maar om het principe omdat De Lijn zo dikwijls spijkers op laag water zoekt !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12903

#2 , 29 jul 2014 15:18

Is de 5 euro niet de aanmaakkost van de kaart? Het is uiteindelijk het gratis rijden dat gaat wegvallen, daar hebt u logischerwijs niet voor betaald.

denlowie
Berichten: 15931
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 jul 2014 15:29

Ja dit was de aanmaak kosten, maar niks is verloren want dit is de mobib kaart waar men een abonnement of zoveel riten gaan kunnen opzetten, dit zit nu in zijn oprichtingsfase maar niks is verloren.
In de toekomst zal je die goed kunnen gebruiken.
Lees maar eens deze link

http://www.delijn.be/u_bent/overheid/MOBIB_kaart.htm
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

denlowie
Berichten: 15931
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 jul 2014 15:44

Even mijn kaart in de hand genomen en daar staat niks maar ook niks op dat dit voor gratis vervoer is, maar ja ze kan ervoor gebruikt worden, zoals ze voor alle abonnementen en meerdere ritten gaat kunnen gebruikt worden..
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Chaccamacca

#5 , 03 aug 2014 13:28

Veel 65+ mensen hebben een tijdje geleden hun auto weg gedaan en een gratis busabonnement in de plaats gekregen. Nu schaffen ze het gratis busabonnement af. Dit is toch woordbreuk?

LeenW
Berichten: 12903

#6 , 03 aug 2014 13:42

Veel 65+ mensen hebben een tijdje geleden hun auto weg gedaan en een gratis busabonnement in de plaats gekregen. Nu schaffen ze het gratis busabonnement af. Dit is toch woordbreuk?
Nee, u verwart 2 zaken. Nummerplaat inleveren voor gratis openbaar vervoer is iets anders. Dit topic gaat over het gratis openbaar vervoer voor elke 65-plusser.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 06 aug 2014 13:53

Veel 65+ mensen hebben een tijdje geleden hun auto weg gedaan en een gratis busabonnement in de plaats gekregen. Nu schaffen ze het gratis busabonnement af. Dit is toch woordbreuk?
Zoals LeenW zegt: 65+ ers die een gratis abo hebben omdat hun auto uitgeschreven is, gaan dit abo gewoon kunnen gebruiken, net als -65 ers die hetzelfde gedaan hebben. Heeft niets met + of - 65 te maken. Dacht wel dat deze abo's maar voor een jaar waren, niet?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Chaccamacca

#8 , 06 aug 2014 14:50

Ok.

bosprocureur
Berichten: 6878

#9 , 06 aug 2014 15:04

Even mijn kaart in de hand genomen en daar staat niks maar ook niks op dat dit voor gratis vervoer is, maar ja ze kan ervoor gebruikt worden, zoals ze voor alle abonnementen en meerdere ritten gaat kunnen gebruikt worden..
Even een brief kwoteren van De Lijn :

........ dankzij een initiatief van de Vlaamse overheid reist u gratis en onbeperkt met alle bussen en trams van De Lijn.
Voortaan hebt u hiervoor wel een MOBIB-kaart van De Lijn nodig. Voor het aanmaken en versturen van deze MOBIB-kaart, betaalt u enkel een verwerkingskost van € 5,00. De kaart blijft 5 jaar geldig.

en dan nog wat blabla en niet te vergeten vriendelijk groeten......


Hoe moet ik dat dan begrijpen? Ik lees dus "gratis", ik lees dat de MOBIBkaart daarvoor nodig is, en dat die kaart 5 jaar geldig blijft.

Vriendelijke groet, ook van mij.

LeenW
Berichten: 12903

#10 , 06 aug 2014 15:20

De kaart blijft dan ook 5 jaar geldig, het is het gratis rijden dat wegvalt. Maar de MOBIB kaart blijft wel nodig als mensen met het openbaar vervoer willen rijden.

Men zou een punt hebben als iemand die kaart kocht voor gratis te kunnen rijden, en nu nooit meer van het openbaar vervoer gebruik gaat maken. Lijkt mij toch eerder een hypotethische situatie.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 06 aug 2014 16:47

Men zou een punt hebben als iemand die kaart kocht voor gratis te kunnen rijden, en nu nooit meer van het openbaar vervoer gebruik gaat maken. Lijkt mij toch eerder een hypotethische situatie.
Dan nog heeft men geen punt, denk ik. De lijn vermeld nergens dat het gratis rijden gegarandeerd is tijdens de geldigheidsduur van de mobikaart... Meer nog, De Lijn verwijst naar de Vlaamse overheid die het gratis vervoer mogelijk maakt. Als dit dan wegvalt, moet de persoon zich wenden tot de Vlaamse overheid, niet tot de Lijn.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

bosprocureur
Berichten: 6878

#12 , 06 aug 2014 18:04

zonet gekopieerd van de website van De Lijn :

In het het Regeerakkoord afgesloten door de nieuwe Vlaamse Regering (juli 2014) wordt gesteld dat het ‘gratis beleid’ bij De Lijn wordt afgeschaft. Wat de impact hiervan is op het bestaande gratis vervoer voor Vlaamse 65+’ers is nog niet gedefinieerd. De Lijn zal hierover gesprekken aangaan met de bevoegde voogdijminister.




De huidige MOBIB-kaart is 5 jaar geldig. Klanten die al een MOBIB-kaart van De Lijn hebben, zullen deze kunnen blijven gebruiken. De MOBIB-kaart is immers een elektronische drager, waarop verschillende vervoerbewijzen kunnen worden opgeladen.




Klanten die nog geen MOBIB-kaart van De Lijn hebben, zullen enkel een betalend 65+-abonnement kunnen aankopen als ze ook een MOBIB-kaart aanvragen.

En nu ?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#13 , 06 aug 2014 18:10

Klanten die al een MOBIB-kaart van De Lijn hebben, zullen deze kunnen blijven gebruiken om hun rug te krabben als hij jeukt.

Met uitzondering van het af te schaffen gratis vervoer van oudjes is er immers nog geen enkele andere toepassing.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

LeenW
Berichten: 12903

#14 , 06 aug 2014 18:15

Iedereen heeft nuof in de nabije toekomst) een MOBIB kaart nodig, dat is niets nieuw. De functies blijven ook ongewijzigd. Ik zie het probleem dus niet.

bosprocureur
Berichten: 6878

#15 , 06 aug 2014 21:36

Bij nadere, zorgvuldige lezing, blijkt dat u waarschijnlijk gelijk hebt.

Ik ben bij uitzondering gebruiker van het openbaar vervoer :oops: . Shame on me.

Maar ik vind het toch behoorlijk misleidende teksten, dat wat De Lijn op het publiek loslaat.

Terug naar “Consumenten Koop”