Pagina 1 van 2

Laptop gekocht bij ... de markt, waarborg twijfelachtig

Geplaatst: 14 jul 2014 16:09
door bosprocureur
Een goede kennis (wie heeft die niet in voorraad?) kocht in volle vertrouwen, begin juli van dit jaar, een laptop in een bekende keten of markt. Niet in solden, alles erop en eraan, ook met Windows 8 geïnstalleerd, met touchscreen en zo…

Blij alles uitgepakt, lege dozen en zo bij het papier (zij houdt geen papierverzameling bij), misschien niet erg slim, maar het is nu zo, en tenslotte kocht zij een laptop, en geen verpakking.

Van in het begin startte het toestel moeilijk en traag op, en was er van touchscreen geen sprake.

Vandaag aangeboden bij de naverkoopdienst, en daar direct een koude douche : “je hebt iets verkeerd gedaan”.

Ze zouden kunnen het herstellen, maar dan moest ze de laptop daar voor onbepaalde tijd achterlaten, want die moest opgestuurd worden. Na aandringen gaven ze wel een paar tips, maar die blijken ook niet te helpen.

Zij zit dus ruim binnen de waarborgperiode met een produkt dat niet werkt, of toch niet zoals het hoort.

Blijkt ook dat er geen sprake kan zijn van inruilen zonder dat het toestel incl kabels en verpakking en zo kan ingeleverd worden. Het vertrouwen in de service van die keten is intussen onder het nulpunt gezakt, mede door even op diverse fora rond te neuzen.

Nu mijn vraag : wat kan zij doen om snel gediend te zijn, en om te vermijden dat ze enkele weken moet wachten op de laptop, en dan een niet hersteld exemplaar terugkrijgt? Waarop moet zij zich beroepen, Moet zij op een of andere manier een ersatzverpakking zien te versieren?
Met dank voor uw wijs antwoord.

Re: Laptop gekocht bij ... de markt, waarborg twijfelachtig

Geplaatst: 16 jul 2014 12:42
door j.demoor
Onverminderd eventuele conventionele ‘garantie’ geldt volgende wettelijke vrijwaringsplicht : “Art.1649quater.§ 1. De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van de goederen en dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar te rekenen vanaf voornoemde levering...§ 4. Manifesteert zich een gebrek aan overeenstemming binnen een termijn van ZES MAANDEN vanaf de levering van het goed, dan geldt tot bewijs van het tegendeel het vermoeden dat dit gebrek bestond op het tijdstip van levering, tenzij dit vermoeden onverenigbaar is met de aard van het goed of met de aard van het gebrek aan overeenstemming, door onder andere rekening te houden met het feit of het goed nieuw dan wel tweedehands is.Art.1649quinquies § 1. Naast desgevallend schadevergoeding, heeft de consument het recht van de verkoper…te eisen, hetzij de herstelling of de vervanging van het goed onder de voorwaarden bedoeld in § 2,hetzij...ontbinding van de overeenkomst...”(Burgerlijk Wetboek).

‘kocht in volle vertrouwen, begin juli van dit jaar, een laptop’

Maak toepassing van voornoemde wettelijke vrijwaringsplicht vooraleer de zes maanden verstreken zijn. Stel daartoe uw verkoper vooraf aangetekend in gebreke met gedetailleerde chronologische opsomming van de feiten die het gebrek aantonen. Deel uw verkoper daarin mee dat u zich hiermee niet beroept op enige conventionele garantie maar wel op de wettelijke vrijwaringsplicht.

Re: Laptop gekocht bij ... de markt, waarborg twijfelachtig

Geplaatst: 16 jul 2014 15:59
door Gebruiker21
Als je je bij de naverkoop dienst van de markt in kwestie aanmeld met een afdrukje van deze wettekst, zal men je ook wel verder helpen. Bespaart je een aangetekend schrijven... ;-)

Re: Laptop gekocht bij ... de markt, waarborg twijfelachtig

Geplaatst: 17 jul 2014 20:44
door bosprocureur
Bedankt iedereen, ook Sloeberken die een PB naliet, ik denk dat we het hier wel kunnen mee doen.

Nu nog alleen rekenen op een beetje goede wil van de winkel in kwestie. :?

Re: Laptop gekocht bij ... de markt, waarborg twijfelachtig

Geplaatst: 17 jul 2014 22:13
door sloeberken
Bedankt iedereen, ook Sloeberken die een PB naliet, ik denk dat we het hier wel kunnen mee doen.

Nu nog alleen rekenen op een beetje goede wil van de winkel in kwestie. :?
Maar heb geen antwoord gekregen, als het een gekend merk is, kun je alles beter afhandelen met fabriek, gaat veel sneller.

Re: Laptop gekocht bij ... de markt, waarborg twijfelachtig

Geplaatst: 18 jul 2014 08:32
door Gebruiker21
Kan je doen, maar ben je niet verplicht. Sommige fabrikanten willen ook dat alle reparaties via hun retailers gebeuren. Uiteindelijk blijft het de verkoper die verantwoordelijk is voor de wettelijke garantie, niet de fabrikant.

Re: Laptop gekocht bij ... de markt, waarborg twijfelachtig

Geplaatst: 18 jul 2014 08:39
door sloeberken
Kan je doen, maar ben je niet verplicht. Sommige fabrikanten willen ook dat alle reparaties via hun retailers gebeuren. Uiteindelijk blijft het de verkoper die verantwoordelijk is voor de wettelijke garantie, niet de fabrikant.
Niet mee akkoord, geen enkele helpdesk van fabrikanten zal dit zeggen, of bij heel grote uitzondering en deze geven dan ook een zeer slechte service.
Zelfs die verkocht worden in de winkels van A..... onder het merk M....., heb ik meermaals gedaan en op max 7 dagen hersteld en thuis opgehaald en terug bezorgd.
Doe even de moeite, ga naar hun website en contacteer de helpdesk.

Re: Laptop gekocht bij ... de markt, waarborg twijfelachtig

Geplaatst: 18 jul 2014 09:01
door bosprocureur
Lijkt me wel een goede tip, zeker als je al een keer tegen de muur gelopen bent in de eerste winkel. En na eer eerste aangetekende brief uiteraard.

Maar hoe zit het dan met de verplichtingen van de verkoper?

Kan die zich niet terugtrekken, omdat je "elders" en "buiten zijn verantwoordelijkheid" herstellingen liet uitvoeren?

Re: Laptop gekocht bij ... de markt, waarborg twijfelachtig

Geplaatst: 18 jul 2014 09:41
door sloeberken
Het laatste woord is altijd bij de fabrikant, die ook enkel en alleen over de nodige onderdelen beschikken, waar je die ook koopt zal het altijd de fabrikant zijn die het herstelt. Op de website van de fabrikanten kan je tevens op serienummer opzoeken tot welke datum u garantie loopt.

Re: Laptop gekocht bij ... de markt, waarborg twijfelachtig

Geplaatst: 18 jul 2014 11:00
door Gebruiker21
Kan die zich niet terugtrekken, omdat je "elders" en "buiten zijn verantwoordelijkheid" herstellingen liet uitvoeren?
Ja, dit kan. Ook vandaar dat, ondanks het feit dat sloeberken anders beweert, veel fabrikanten prefereren dat toestellen via de verdelers / retailers binnenkomen, en niet rechtstreeks. Heeft niets met service te maken.

Stel je voor dat je je toestel opstuurt naar de fabrikant, en het toestel raakt onderweg verloren. Dan ben je je PC kwijt en kan je enkel bij de pakketdienst / verzendfirma terecht. Als je je toestel bij de lokale winkel binnenbrengt zijn zij vanaf dan verantwoordelijk. Als dan het toestel kwijt raakt onderweg naar de fabrikant, moet de winkel je een nieuwe toestel bezorgen.

Wettelijk gezien is de VERKOPER van een product verantwoordelijk voor de gerantie. In de meeste gevallen gaat het product daarna terug naar de fabrikant voor herstellen / vervanging, maar als je als consuments zelf die "shortcut" neemt, draag je daar wel de gevolgen van. Als veel consumenten dit doen, gaan de verkopers dit ook stimuleren en op die manier is het eigenlijk de consument die door hun eigen gedrag ervoor zorgt dat verkopers minder en minder hun eigen verantwoordelijkheid gaan opnemen ("stuur maar naar de fabrikant, mijnheer, dan moeten wij er als verkoper geen tijd en moeite in steken, en als het niet in orde komt is het ook onze verantwoordelijkheid niet meer.")
Het laatste woord is altijd bij de fabrikant, die ook enkel en alleen over de nodige onderdelen beschikken, waar je die ook koopt zal het altijd de fabrikant zijn die het herstelt. Op de website van de fabrikanten kan je tevens op serienummer opzoeken tot welke datum u garantie loopt.
Niet correct. Ik ken een eigenaar van een PC-winkel, die officiëel verdeler EN hersteller is van een aantal grote merken. Hij heeft weldegelijk wisselstukken voor bepaalde toestellen in huis en zeker niet alle toestellen worden naar de fabrikant teruggezonden, maar wel ter plekke herstelt.

Daarnaast besteden ook een aantal merken herstellingen uit aan gespecialiseerde bedrijven. Ik ken een bedrijf in de buurt dat de after sales service van Toshiba laptops verzorgt en deze ook zelf repareert. Als je als consument je laptop naar toshiba stuurt, bestaat de kans dat zij deze doorsturen naar dit bedrijf, dus in dat geval is de "shortcut" van de consument eerder een omweg. De verkoper zou het toestel meteen naar het bedrijf gestuurd hebben dat verantwoordelijk is voor de herstelling.

Re: Laptop gekocht bij ... de markt, waarborg twijfelachtig

Geplaatst: 18 jul 2014 12:13
door sloeberken
Kan die zich niet terugtrekken, omdat je "elders" en "buiten zijn verantwoordelijkheid" herstellingen liet uitvoeren?
Ja, dit kan. Ook vandaar dat, ondanks het feit dat sloeberken anders beweert, veel fabrikanten prefereren dat toestellen via de verdelers / retailers binnenkomen, en niet rechtstreeks. Heeft niets met service te maken.

Stel je voor dat je je toestel opstuurt naar de fabrikant, en het toestel raakt onderweg verloren. Dan ben je je PC kwijt en kan je enkel bij de pakketdienst / verzendfirma terecht. Als je je toestel bij de lokale winkel binnenbrengt zijn zij vanaf dan verantwoordelijk. Als dan het toestel kwijt raakt onderweg naar de fabrikant, moet de winkel je een nieuwe toestel bezorgen.

Wettelijk gezien is de VERKOPER van een product verantwoordelijk voor de gerantie. In de meeste gevallen gaat het product daarna terug naar de fabrikant voor herstellen / vervanging, maar als je als consuments zelf die "shortcut" neemt, draag je daar wel de gevolgen van. Als veel consumenten dit doen, gaan de verkopers dit ook stimuleren en op die manier is het eigenlijk de consument die door hun eigen gedrag ervoor zorgt dat verkopers minder en minder hun eigen verantwoordelijkheid gaan opnemen ("stuur maar naar de fabrikant, mijnheer, dan moeten wij er als verkoper geen tijd en moeite in steken, en als het niet in orde komt is het ook onze verantwoordelijkheid niet meer.")
Het laatste woord is altijd bij de fabrikant, die ook enkel en alleen over de nodige onderdelen beschikken, waar je die ook koopt zal het altijd de fabrikant zijn die het herstelt. Op de website van de fabrikanten kan je tevens op serienummer opzoeken tot welke datum u garantie loopt.
Niet correct. Ik ken een eigenaar van een PC-winkel, die officiëel verdeler EN hersteller is van een aantal grote merken. Hij heeft weldegelijk wisselstukken voor bepaalde toestellen in huis en zeker niet alle toestellen worden naar de fabrikant teruggezonden, maar wel ter plekke herstelt.

Daarnaast besteden ook een aantal merken herstellingen uit aan gespecialiseerde bedrijven. Ik ken een bedrijf in de buurt dat de after sales service van Toshiba laptops verzorgt en deze ook zelf repareert. Als je als consument je laptop naar toshiba stuurt, bestaat de kans dat zij deze doorsturen naar dit bedrijf, dus in dat geval is de "shortcut" van de consument eerder een omweg. De verkoper zou het toestel meteen naar het bedrijf gestuurd hebben dat verantwoordelijk is voor de herstelling.
Beste Tom, ik heb daar bijna 30 jaar ervaring in, dit komt een corrier bedrijf ophalen die de fabrikant besteld, je moet op voorhand labels afprinten en ook een papier die corier moet tekenen. Maar als jullie het liever anders doen ok, duurt enkel veel langer. Het enige waarom winkel ketens liever hebben dat het bij hun binnen brengt, is als er niets mis mee is en enkel softwarematig is, ze de klant geld aanrekenen. De helpdesk van fabrikanten lopen samen met u een procedure door, zodat ze ongeveer weten of het werkelijk een hardware probleem is, en dit kost u enkel een telefoontje. Waarom heeft elke fabrikant een helpdesk, toch niet voor de show.

Re: Laptop gekocht bij ... de markt, waarborg twijfelachtig

Geplaatst: 18 jul 2014 12:20
door sloeberken
Tom Dit kan niet, als die iets hersteld is het op zijn risico. Daar heb ik veel te veel ervaring in. Je mag die winkel zijne naam eens met PB doorsturen, heb gans den Benelux van pc winkels doorgereist.
"Ik ken een eigenaar van een PC-winkel, die officiëel verdeler EN hersteller is van een aantal grote merken. Hij heeft weldegelijk wisselstukken voor bepaalde toestellen in huis en zeker niet alle toestellen worden naar de fabrikant teruggezonden, maar wel ter plekke herstelt.

"

Re: Laptop gekocht bij ... de markt, waarborg twijfelachtig

Geplaatst: 18 jul 2014 16:47
door Gebruiker21
Zucht... Sloeberken, een welles-nietes spelletje, daar is de topic starter niet mee geholpen. Jij gelooft me niet, en dat is je goed recht. Ik weet wat ik weet. Anyway...

Het enige juridisch correcte antwoord hier is "De VERKOPER is verantwoordelijk voor het naleven van de wettelijke garantie op de goederen die bij hem gekocht zijn. Niet de fabrikant." Punt andere lijn. Als iemand toch rechtstreeks de fabrikant wil benaderen, mag hij dit gerust doen, maar als daar iets fout loopt, moet de consument daarna niet meer gaan klagen bij de verkoper.

Re: Laptop gekocht bij ... de markt, waarborg twijfelachtig

Geplaatst: 18 jul 2014 21:48
door bosprocureur
mensen lief, ik denk dat jullie alle twee gelijk hebben.
Het juridisch gelijk ligt duidelijk bij Gebruiker21, en een aantal andere --- niet-mindere --- forumleden.
Het praktisch gelijk zou wel eens bij sloeberken kunnen liggen.

Als die ketens het been stijfhouden, is niet iedereen geneigd van maanden tijd te steken in gevechten, en die ketens weten dat ook wel. De consument kiest dan (juridisch gezien ten onrechte, dat zeker) voor de snelle oplossing, als het rechtstreeks bij de fabrikant kan. Dat is alvast wat ik hieruit concludeer.


Dus zeker een aangetekende brief aan de verkoper, en wat discussie, en daarna noodgedwongen naar de fabrikant, als die bereikbaar is.

Nog eens bedankt aan iedereen, ik heb alvast veel bijgeleerd uit de bij wiilen geanimeerde gedachtenwisseling hierboven.

Re: Laptop gekocht bij ... de markt, waarborg twijfelachtig

Geplaatst: 22 jul 2014 08:37
door Gebruiker21
Hou vooral in het achterhoofd dat je je wettelijke garantie verliest als je rechtstreeks naar de fabrikant stapt! Je kan de verkoper niet meer aansprakelijk stellen als het toestel problemen vertoont na reparatie rechtstreeks door de fabrikant. Er zijn dan immers handelingen aan het toestel uitgevoerd buiten medeweten van de verkoper om. Het mag dan al om de fabrikant van het toestel gaan, maakt voor de verkioper geen enkel verschil...