Kan die zich niet terugtrekken, omdat je "elders" en "buiten zijn verantwoordelijkheid" herstellingen liet uitvoeren?
Ja, dit kan. Ook vandaar dat, ondanks het feit dat sloeberken anders beweert, veel fabrikanten prefereren dat toestellen via de verdelers / retailers binnenkomen, en niet rechtstreeks. Heeft niets met service te maken.
Stel je voor dat je je toestel opstuurt naar de fabrikant, en het toestel raakt onderweg verloren. Dan ben je je PC kwijt en kan je enkel bij de pakketdienst / verzendfirma terecht. Als je je toestel bij de lokale winkel binnenbrengt zijn zij vanaf dan verantwoordelijk. Als dan het toestel kwijt raakt onderweg naar de fabrikant, moet de winkel je een nieuwe toestel bezorgen.
Wettelijk gezien is de VERKOPER van een product verantwoordelijk voor de gerantie. In de meeste gevallen gaat het product daarna terug naar de fabrikant voor herstellen / vervanging, maar als je als consuments zelf die "shortcut" neemt, draag je daar wel de gevolgen van. Als veel consumenten dit doen, gaan de verkopers dit ook stimuleren en op die manier is het eigenlijk de consument die door hun eigen gedrag ervoor zorgt dat verkopers minder en minder hun eigen verantwoordelijkheid gaan opnemen ("stuur maar naar de fabrikant, mijnheer, dan moeten wij er als verkoper geen tijd en moeite in steken, en als het niet in orde komt is het ook onze verantwoordelijkheid niet meer.")
Het laatste woord is altijd bij de fabrikant, die ook enkel en alleen over de nodige onderdelen beschikken, waar je die ook koopt zal het altijd de fabrikant zijn die het herstelt. Op de website van de fabrikanten kan je tevens op serienummer opzoeken tot welke datum u garantie loopt.
Niet correct. Ik ken een eigenaar van een PC-winkel, die officiëel verdeler EN hersteller is van een aantal grote merken. Hij heeft weldegelijk wisselstukken voor bepaalde toestellen in huis en zeker niet alle toestellen worden naar de fabrikant teruggezonden, maar wel ter plekke herstelt.
Daarnaast besteden ook een aantal merken herstellingen uit aan gespecialiseerde bedrijven. Ik ken een bedrijf in de buurt dat de after sales service van Toshiba laptops verzorgt en deze ook zelf repareert. Als je als consument je laptop naar toshiba stuurt, bestaat de kans dat zij deze doorsturen naar dit bedrijf, dus in dat geval is de "shortcut" van de consument eerder een omweg. De verkoper zou het toestel meteen naar het bedrijf gestuurd hebben dat verantwoordelijk is voor de herstelling.