Pagina 1 van 1
Pakje verloren => Wie moet hiervoor opdraaien?
Geplaatst: 14 jul 2014 11:41
door Gebruiker21
De situatie:
1. Ik koop op een forum van een particulier in de UK een item (waarde net boven de €1000).
2. Item wordt betaald via PayPal en verstuurd met tracking nummer door UK postal services.
3. Pakket wordt in België behandeld door een pakjesdienst (niet B-post) en valt op hun site voor een stuk te traceren.
4. Pakket raakt echter zoek en het wordt door de pakjesdienst ook bevestigd dat het pakket niet meer terug te vinden is. Het staat gesignaleerd in een depot, waar het echter niet meer is.
Uiteraard ga ik een claim openen bij PayPal, maar wat is de kans dat ik dit win? Iemand ervaring hiermee? De afzender kan wel bewijzen dat hij "iets" opgestuurd heeft, maar er is ook bewijs dat het pakket nooit aangekomen is. Claim ik mijn geld gewoon terug van de verkoper, en moet hij er mee verder gaan naar de verzendingsfirma?
Langs de éne kant is de verkoper een particulier en heeft dus minder verplichtingen dan een commerciële verkoper, langs de andere kant heeft hij geen enkel bewijs in handen dat het item dat ik gekocht heb, ook naar mij verstuurd is. Hij heeft enkel een bewijs dat er een doos naar mij opgestuurd werd.
Uiteraard is het enige dat ik kan doen een claim openen bij PayPal, maar ik wou hier eens horen hoe jullie de uitkomst van de claim inschatten (mogelijk uit eigen ervarign met PayPal).
Re: Pakje verloren => Wie moet hiervoor opdraaien?
Geplaatst: 14 jul 2014 12:19
door sloeberken
De pakjesdienst waar het verdwenen is met AS in gebreke stellen. Deze zijn er ook voor verzekerd.
Re: Pakje verloren => Wie moet hiervoor opdraaien?
Geplaatst: 14 jul 2014 12:23
door sloeberken
Als het aangetekend verstuurd met waarde vermelding heb je enige kans nadat alle methodes om het pakje terug te vinden zijn uitgeput. Je betaald voor deze dienst wel een toeslag. Koeriers werken met cmr -avc voorwaarden. Onder die voorwaarden wordt een vaste vergoeding gegeven van een bepaald bedrag per kg gewicht.
Op hun website kan je misschien iets vinden hoe ze tewerk gaan bij verlies.
Re: Pakje verloren => Wie moet hiervoor opdraaien?
Geplaatst: 14 jul 2014 12:49
door Turaki
Tot ontvangst is de afzender verantwoordelijk. Bewijs dat u het ontvangen heeft moet dan ook door de afzender geleverd worden, u moet niet bewijzen dat u het niet ontvangen heeft.
U kan dus bij hem eisen dat hij oftewel u opnieuw het bestelde toezend, of als dit niet mogelijk is u integraal terugbetalen. Verzender kan dan zijn kosten verhalen op de transporteur.
Re: Pakje verloren => Wie moet hiervoor opdraaien?
Geplaatst: 14 jul 2014 12:53
door Vandebos
Tot ontvangst is de afzender verantwoordelijk. Bewijs dat u het ontvangen heeft moet dan ook door de afzender geleverd worden, u moet niet bewijzen dat u het niet ontvangen heeft.
U kan dus bij hem eisen dat hij oftewel u opnieuw het bestelde toezend, of als dit niet mogelijk is u integraal terugbetalen. Verzender kan dan zijn kosten verhalen op de transporteur.
Correcte werkwijze. Een geschildossier openen bij Paypal is dan ook aangewezen.
Re: Pakje verloren => Wie moet hiervoor opdraaien?
Geplaatst: 14 jul 2014 13:20
door Gebruiker21
Tot ontvangst is de afzender verantwoordelijk. Bewijs dat u het ontvangen heeft moet dan ook door de afzender geleverd worden, u moet niet bewijzen dat u het niet ontvangen heeft.
U kan dus bij hem eisen dat hij oftewel u opnieuw het bestelde toezend, of als dit niet mogelijk is u integraal terugbetalen. Verzender kan dan zijn kosten verhalen op de transporteur.
Correcte werkwijze. Een geschildossier openen bij Paypal is dan ook aangewezen.
Dit laatste ben ik zeker van zin. Maar wat Turaki zegt geld ook voor particuliere verkopers? Iemand een idee of PayPal het ook zo bekijkt? Ik laat jullie zeker weten hoe het uitpakt, maar ik weet graag op voorhand waar ik aan toe ben, vandaar

.
Re: Pakje verloren => Wie moet hiervoor opdraaien?
Geplaatst: 14 jul 2014 13:56
door sloeberken
Zal ook afhangen van de wetgeving in de UK.
Bron PayPal: Bescherming voor kopers
Als een in aanmerking komend object, dat u online heeft gekocht, niet wordt geleverd of niet aan de omschrijving van de verkoper voldoet, vergoedt PayPal Aankoopbescherming het volledige bedrag (inclusief verzendkosten). PayPal Aankoopbescherming dekt al uw online aankopen wanneer u PayPal gebruikt.
Re: Pakje verloren => Wie moet hiervoor opdraaien?
Geplaatst: 14 jul 2014 15:37
door Joeri_J
in het verleden al 100% terugbetalingen gekregen voor soortgelijke gevallen.
- zowel verloren (het is aan de verkoper om claim te openen bij verzendingsdienst niet aan koper)
- zowel niet aangetekend verzonden (en dus had verkoper geen deftig bewijs)
dus zeker paypal issue openen
en zoveel mogelijk informatie (link naar tracking enz) toevoegen.
zeker NOOIT de claim afsluiten op beloften van verkoper (bvb herzenden enz)
je kan nooit een claim een 2de maal openen voor zelfde issue
altijd steeds afsluiten door terugbetaling (en dat gebeurt automatisch als verkoper dit aanklikt, jij moet dit dus niet doen! )
en eventueel een nieuwe betaling doen voor het item opnieuw te kopen
dan ben je opnieuw verzekerd voor nieuwe zending
anders kan dit problemen geven...
Re: Pakje verloren => Wie moet hiervoor opdraaien?
Geplaatst: 14 jul 2014 15:50
door Gebruiker21
Joeri, bedankt om je ervaring te delen. Wat je daarna vertelt is inderdaad zeer nuttig (was ik al van op de hoogte). Het is jammer genoeg niet de eerste claim die ik moet indienen bij PayPal, maar wel deerste op basis van een verzonden item MET tracking, dat gewoon niet aankomt, en waarvan de tracking info stokt...
Ik laat zeker weten hoe het afloopt...
Re: Pakje verloren => Wie moet hiervoor opdraaien?
Geplaatst: 14 jul 2014 15:58
door Joeri_J
Zeker ook screenshots nemen van de tracking info (afprinten naar Pdf, zodat er datum opstaat in headers/footer)
deze kan je toevoegen.
(tracking durft wel eens te wijzigen/verdwijnen uit die systemen, zeker bij problemen)
zolang de tracking niet zegt: "afgeleverd" ga je gemakkelijk in je gelijk gesteld worden...
Heb zelf al gehad dat het afgeleverd stond, maar niet gekregen heb...
persoon van D.. had zelf getekend nadat hij het verloren was (verklaring gekregen via support)
gelukkig was toen de verkoper zeer behulpzaam om samen een klacht te openen bij D.. en is het met de hulp van support van D.. opgelost geraakt
en heeft de transporter bekend dat hij merkte dat het pakket weg was tijdens zijn aflever ronde
(waarschijnlijk meegeven met grotere collie op vorige adres waar hij leverde)
Ik heb toen ook mijn geld teruggekregen
en nieuwe aankoop gedaan voor hetzelfde.
Verkoper volgde me 100% in mijn uitleg (cfr verzekering van paypal etc)
Dit is wel niet via paypal issue gegaan, maar gewoon met de verkoper (UK-Ebay) opgelost via mail...
ik probeer nu eerst met de verkoper het op te lossen en geef hem hiervoor +/- 30a40 dagen
afhankelijk van de communicatie en bereidwilligheid open ik vlugger of niet een paypal issue...
(je communicatie met verkoper zeker bijhouden, en indien je issue maakt bij paypal allemaal toevoegen... )
Spijtig genoeg komt slechts 60% van zendingen probleemloos aan, vind het enorm weinig!
Maar gelukkig zijn er deze hulpmiddelen...
Re: Pakje verloren => Wie moet hiervoor opdraaien?
Geplaatst: 14 jul 2014 16:39
door Gebruiker21
Mmm, bij mij komt toch wel 95% van de zendingen aan zonder probleem, hoor. En ik laat vrij veel van de US overkomen, ook (met de nodige douanekosten af en toe, uiteraard). Nog enkele bijkomende tips voor mensen die deze draad lezen en goede raad willen ivm aankopen op internet en betalen via PayPal:
1. Betaal NOOIT als "gift" of "betaling naar vrienden of familie". Dit kan je nooit terugclaimen.
2. Laat nooit de periode van 45 dagen na de betaling passeren als je je item niet ontvangen hebt. Na 45 dagen kan je ook geen claim maar indienen.