Waarborg op verkeerde rekening gestort wat nu?

Wennie
Topic Starter

Waarborg op verkeerde rekening gestort wat nu?

#1 , 08 jul 2014 14:52

In april huur ik een werktoestel via internet in een filiaal te Zele, ik doe de betaling ook via internet.
De persoon die de werken met het gehuurde toestel gaat uitvoeren gaat het toestel ophalen in het filaal te Zele en betaald de waarborg met zijn bankkaart. De waarborg heeft men ook terug gestort op deze persoon zijn rekening.

Nu in Juni heb ik hetzelfde toestel weer nodig, ik huur het via internet en doe de betaling online, maar deze keer in een ander filiaal nl. te Aalst, deze keer ga ik het toestel zelf ophalen betaal de waarborg met mijn bankkaart en breng het toestel ook zelf terug.

Nu een maand later heb ik mijn waarborg nog niet terug gekregen (200€) na veel zoeken en bellen komt men tot de constatatie dat de huurwaarborg is terug gestort naar de persoon die de eerste keer het toestel heeft terug gebracht te Zele.

Nu moet ik maar zien mijn geld via hem terug te krijgen (ik ken deze persoon niet, deze heeft enkel werken voor mij gedaan).

Nu vroeg ik mij af, kan dit zomaar? we spreken over 2 verschillende filialen en 2 verschillende personen die de toestellen ophalen/afhalen, alsook 2 verschillende betalingen voor de waarborg.

Het is toch de plicht van het bedrijf om na te gaan naar welke rekening de waarborg moet? En toch niet aan mij de klant om achter mn centen te moeten crossen bij iemand die werken voor mij heeft gedaan, als deze niet wil terug storten ben ik mijn 200€ dan kwijt of kan ik hier mee verder gaan en de firma die de toestellen verhuurd aansprakelijk stellen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 08 jul 2014 14:58

Waarschijnlijk staat de rekening van de andere persoon in uw profiel, en is daardoor de fout gebeurt.

Dit gezegd zijnde, de firma moet aan u terugbetalen, en als u op geen enkel moment is gevraagd om een rekeningnr op te geven als zijnde het uwe, mag de firma er niet zomaar van uit gaan dat eender wel eerder gebruikt nummer het uwe is.

Zij hebben verkeerd betaald, en moeten die persoon maar contacteren. Zij moeten u terug betalen.

Wennie
Topic Starter

#3 , 08 jul 2014 15:01

Dat dacht ik dus ook, maar ze beweren het anders. Wou toch even zeker zijn, daarom dat ik het hierop had geplaatst want ik laat het er niet bij juist is juist al kost mijn gelijk me meer dan mn waarborg :-)

Reclame

basejumper

#4 , 09 jul 2014 21:57

Saat de rekening voor terugstorting op de huurovereenkomst vermeld? heeft u dat getekend?
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

j.demoor

#5 , 10 jul 2014 12:04

“Art.1239.De betaling moet gedaan worden aan de schuldeiser of aan iemand die volmacht van hem heeft, of die door de rechter of door de wet gemachtigd is om voor hem te ontvangen. De betaling gedaan aan iemand die geen macht heeft om voor de schuldeiser te ontvangen, is geldig, indien de schuldeiser de betaling bekrachtigt of indien hij er voordeel uit getrokken heeft.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

“Art.1376. Hij die bij vergissing of met zijn weten iets ontvangen heeft dat hem niet verschuldigd was, is verplicht het terug te geven aan degene van wie hij het ontvangen heeft zonder dat het verschuldigd was.”(B.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 jul 2014 15:18

Voor de duidelijkheid
“Art.1239.De betaling moet gedaan worden aan de schuldeiser of aan iemand die volmacht van hem heeft, of die door de rechter of door de wet gemachtigd is om voor hem te ontvangen. De betaling gedaan aan iemand die geen macht heeft om voor de schuldeiser te ontvangen, is geldig, indien de schuldeiser de betaling bekrachtigt of indien hij er voordeel uit getrokken heeft.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).
=> Hiermee kan topic starter naar de verhuurder gaan om zijn waarborg terug te eisen.
“Art.1376. Hij die bij vergissing of met zijn weten iets ontvangen heeft dat hem niet verschuldigd was, is verplicht het terug te geven aan degene van wie hij het ontvangen heeft zonder dat het verschuldigd was.”(B.W.).
=> Hiermee kan de verhuurder naar de andere persoon gaan om de foutief gestorte waarborg terug te eisen.

Topic starter hoeft dus helemaal niet zelf de derde persoon te contacteren, tenzij hij inderdaad ergens iets getekend heeft om de waarborg op de verkeerde rekening te laten storten (als hij hier bijvoorbeeld overgelezen heeft voor het onderteken).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Consumenten Koop”