Defect aan smartphone door herstelling scherm
Geplaatst: 26 jun 2014 23:43
Ik heb eergisteren (24/06/2014) mijn LG G2 smartphone rond 12u binnen gebracht bij een reparatiewinkel in Leuven.
Op hun website staat overal in het groot: "snelle service" & "officiële onderdelen".
Er werd bij gezegd dat de reparatie van het gebroken scherm €220 euro zou kosten en dat deze binnen 2 uur klaar zou zijn.
Toen ik 2 uur later langs ging om de telefoon te gaan afhalen, bleek dat de achterklep niet goed aan sloot. Deze achterklep zit normaal "vast" en is niet te verwijderen door de gebruiker. Ik maakte duidelijk dat dit niet OK was, aangezien er zo gemakkelijker vocht en stof in de telefoon terecht kon komen. Na wat aandringen nam de man aan de balie de telefoon terug mee naar achter om de klep te laten nakijken. Een half uur wachten later in de winkel, komt de medewerker doodleuk af: "De lijm moet nog wat drogen, kan u later terug komen?"
Wat gefrustreerd ingestemd en uiteindelijk gisteren gaan ophalen. Ondertussen had ik op het internet wat rond gesurft over de reparatie van het scherm. Nu bleek dat er totaal geen lijm nodig was en dat dit onderdeel vanzelf hoort vast te klikken. Ik heb daarom ook aan de baliemedewerker gevraagd om dat uitdrukkelijk te vermelden op de factuur. Hij was verbaast en vroeg me waarom, waarop ik antwoordde dat indien er een defect optrad, de garantie niet geweigerd kon worden vanwege hun werkmethode. Vervolgens antwoordde die: "De garantie vervalt indien u bij ons laat herstellen". Ik viel uit de lucht, aangezien het toestel nog maar 6 maand oud was en ik nog recht had op anderhalf jaar wettelijke garantie van de verkoper (Coolblue in dit geval, niet deze winkel).
Ik zei dat ik verbouwereerd was, aangezien dit mij pas achteraf werd gezegd: "Wij zijn een onafhankelijke reparateur". Indien ik de smartphone naar Coolblue had terug gestuurd, had ik ook een factuur gekregen (die waarschijnlijk lager was trouwens) en had ik wél mijn garantie behouden.
De LG G2 is nog geen 2 jaar op de markt. Is hier sprake van misleiding?
Al bij al, geen ramp.... tot bleek dat de "proximity sensor" defect is.
Voor de niet techneuten hier: deze sensor neem waar of de telefoon tegen het hoofd geplaatst is, waarbij het scherm en de touch functie uit worden geschakeld.
De detector lijkt waar te nemen alsof er constant een object voor hangt.
Resultaat:
Het scherm gaat constant naar de "sleep" mode en ik kan zelfs niet eens een telefoon afleggen.
Vervolgens heb ik een app gedownload die alle sensoren van de telefoon kan testen en deze bevestigde mijn vermoeden:
De detector geeft een constant "1" signaal m.a.w.: is permanent actief.
Dit maakt de telefoon totaal onbruikbaar.
Ik heb een mail gestuurd naar de winkel in kwestie, maar verwacht eerlijk gezegd niet zo veel klantvriendelijkheid na al het drama dat ik hem moeten maken om de vermelding van lijm op de factuur te krijgen.
Oplossingen waar ik me in kan vinden:
-Kosteloze herstelling van mijn probleem
-Terugbetaling van de herstelkosten
Mijn vraag:
Ben ik als consument beschermd? Kan ik de herstelwinkel in gebreke stellen? Welke rechten heb ik?
Enkele dingen om aan te merken:
Het toestel is aangekocht op 27 januari 2014
Datum repratie: 25 juni 2014 (Net geen 6 maand vanaf datum aankoop => Bewijslast van de fabrikant/eindverkoper?)
Alvast bedankt!
Mvg
Massi
Op hun website staat overal in het groot: "snelle service" & "officiële onderdelen".
Er werd bij gezegd dat de reparatie van het gebroken scherm €220 euro zou kosten en dat deze binnen 2 uur klaar zou zijn.
Toen ik 2 uur later langs ging om de telefoon te gaan afhalen, bleek dat de achterklep niet goed aan sloot. Deze achterklep zit normaal "vast" en is niet te verwijderen door de gebruiker. Ik maakte duidelijk dat dit niet OK was, aangezien er zo gemakkelijker vocht en stof in de telefoon terecht kon komen. Na wat aandringen nam de man aan de balie de telefoon terug mee naar achter om de klep te laten nakijken. Een half uur wachten later in de winkel, komt de medewerker doodleuk af: "De lijm moet nog wat drogen, kan u later terug komen?"
Wat gefrustreerd ingestemd en uiteindelijk gisteren gaan ophalen. Ondertussen had ik op het internet wat rond gesurft over de reparatie van het scherm. Nu bleek dat er totaal geen lijm nodig was en dat dit onderdeel vanzelf hoort vast te klikken. Ik heb daarom ook aan de baliemedewerker gevraagd om dat uitdrukkelijk te vermelden op de factuur. Hij was verbaast en vroeg me waarom, waarop ik antwoordde dat indien er een defect optrad, de garantie niet geweigerd kon worden vanwege hun werkmethode. Vervolgens antwoordde die: "De garantie vervalt indien u bij ons laat herstellen". Ik viel uit de lucht, aangezien het toestel nog maar 6 maand oud was en ik nog recht had op anderhalf jaar wettelijke garantie van de verkoper (Coolblue in dit geval, niet deze winkel).
Ik zei dat ik verbouwereerd was, aangezien dit mij pas achteraf werd gezegd: "Wij zijn een onafhankelijke reparateur". Indien ik de smartphone naar Coolblue had terug gestuurd, had ik ook een factuur gekregen (die waarschijnlijk lager was trouwens) en had ik wél mijn garantie behouden.
De LG G2 is nog geen 2 jaar op de markt. Is hier sprake van misleiding?
Al bij al, geen ramp.... tot bleek dat de "proximity sensor" defect is.
Voor de niet techneuten hier: deze sensor neem waar of de telefoon tegen het hoofd geplaatst is, waarbij het scherm en de touch functie uit worden geschakeld.
De detector lijkt waar te nemen alsof er constant een object voor hangt.
Resultaat:
Het scherm gaat constant naar de "sleep" mode en ik kan zelfs niet eens een telefoon afleggen.
Vervolgens heb ik een app gedownload die alle sensoren van de telefoon kan testen en deze bevestigde mijn vermoeden:
De detector geeft een constant "1" signaal m.a.w.: is permanent actief.
Dit maakt de telefoon totaal onbruikbaar.
Ik heb een mail gestuurd naar de winkel in kwestie, maar verwacht eerlijk gezegd niet zo veel klantvriendelijkheid na al het drama dat ik hem moeten maken om de vermelding van lijm op de factuur te krijgen.
Oplossingen waar ik me in kan vinden:
-Kosteloze herstelling van mijn probleem
-Terugbetaling van de herstelkosten
Mijn vraag:
Ben ik als consument beschermd? Kan ik de herstelwinkel in gebreke stellen? Welke rechten heb ik?
Enkele dingen om aan te merken:
Het toestel is aangekocht op 27 januari 2014
Datum repratie: 25 juni 2014 (Net geen 6 maand vanaf datum aankoop => Bewijslast van de fabrikant/eindverkoper?)
Alvast bedankt!
Mvg
Massi