Koper eist geld terug (verborgen gebreken) laptop 2ehands

giserke
Berichten: 2434

Re: Koper eist geld terug (verborgen gebreken) laptop 2ehand

#31 , 17 jul 2014 09:39

Ik zou een vriendelijke AS terug sturen met daarin:

1. Dat u de laptop weldegelijk in goede staat verkocht hebt en dat u graag een bewijs ziet van de beschuldiging van de koper dat er verborgen gebreken waren op de moment van de verkoop.
2. Dat u de eerste 5 maanden niets van de koper gehoord hebt en dat u zich bijgevolg afvraagt waarom de koper pas na 5 maanden contact met u opneemt als de laptop het al vlak na de verkoop niet goed deed.
3. Dat u niet verantwoordelijk bent voor de "herstellingen" die ondertussen reeds aan de laptop gebeurd zijn en mogelijk voor schade gezorgd hebben (en dat de koper zich moet wenden tot persoon die de herstelling uitgevoerd heeft indien dit niet goed gedaan is).
4. Dat u geen handelaar bent en bijgevolg geen wettelijke garantie kan geven.

Dat u verder geen contact meer wenst met de koper, tenzij het is om een bewijs voor te leggen dat u de laptop verkocht hebt met verborgen gebreken, en dat u klacht zal neerleggen voor belaging als de koper u toch nog ongevraagd probeert te contacteren.
Zou dit toch niet zo doen, wie iets beweert moet dit namelijk bewijzen. Koper beweert dat er een gebrek bestond bij verkoop, dus deze moet dit bewijzen. Als TS nu nog gaat beweren dat de laptop wel in orde was, kan omgekeerd gevraagd worden dit ook te bewijzen.
Als particulier hoeft de verkoper NIKS te bewijzen. De bewijslast ligt volledig bij de koper. Hij hoeft helemaal niet te bewijzen dat hij werkte tijdens de verkoop.
Als je tweedehands een computer koopt wordt de koper geacht dit aan te kopen met de nodige kennis, en de computer uit te testen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#32 , 17 jul 2014 09:57

Als particulier hoeft de verkoper NIKS te bewijzen. De bewijslast ligt volledig bij de koper. Hij hoeft helemaal niet te bewijzen dat hij werkte tijdens de verkoop.
Als je tweedehands een computer koopt wordt de koper geacht dit aan te kopen met de nodige kennis, en de computer uit te testen.
Ik kan niet voldoende benadrukken dat je, bij discussies, zo voorzichtig mogelijk moet zijn bij wat je ze zegt of schrijft. Door zo weinig mogelijk te beweren, en enkel te vragen naar bewijs van de beweringen van de tegenpartij, zorg je ervoor dat je je eigen zo veel mogelijk beschermt.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#33 , 17 jul 2014 10:10

Ik stel toch wel een vraag bij de intentie van de briefschrijver, hij sluit de brief af met zaakvoerder bvba, heeft hij deze laptop dan gekocht voor zijn zaak? Hoe gaat hij dan dit bedrag van 1000 euro verantwoorden in zijn boekhouding daar hij van TS geen factuur zal gekregen hebben daar deze particulier is. Briefschrijver had beter een nieuwe kunnen kopen en had deze dan ook kunnen afschrijven in zijn boekhouding.
Door de brief te tekenen als zaakvoerder stelt de koper zich al eigenaardig op. Als hij dit gekocht heeft als particulier mag hij nooit een brief schrijven in naam van de bvba. Heeft hij deze zelf doorverkocht aan de bvba. Verkoper heeft niets te zien met die bvba, daar hij geen factuur heeft gemaakt.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

LeenW
Berichten: 12828

#34 , 17 jul 2014 10:37

Ik stel toch wel een vraag bij de intentie van de briefschrijver, hij sluit de brief af met zaakvoerder bvba, heeft hij deze laptop dan gekocht voor zijn zaak? Hoe gaat hij dan dit bedrag van 1000 euro verantwoorden in zijn boekhouding daar hij van TS geen factuur zal gekregen hebben daar deze particulier is. Briefschrijver had beter een nieuwe kunnen kopen en had deze dan ook kunnen afschrijven in zijn boekhouding.
Door de brief te tekenen als zaakvoerder stelt de koper zich al eigenaardig op. Als hij dit gekocht heeft als particulier mag hij nooit een brief schrijven in naam van de bvba. Heeft hij deze zelf doorverkocht aan de bvba. Verkoper heeft niets te zien met die bvba, daar hij geen factuur heeft gemaakt.
De Gucht heeft toch overlaatst ook een privé-brief aan de BBI ondertekend met Minister van Staat? Gewoon een beetje intimidatie :P

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#35 , 17 jul 2014 11:50

Minister van staat is een titel, brief schrijven op eigen naam of bvba zijn 2 afzonderlijke gedaanten.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

giserke
Berichten: 2434

#36 , 17 jul 2014 14:18

Als hij die brief getekend heeft als zaakvoerder, kunt U er hem ook nog even op wijzen dat U de BBI kunt verwittigen voor in het zwart aangekochte goederen.

bosprocureur
Berichten: 6854

#37 , 17 jul 2014 14:25

Als hij die brief getekend heeft als zaakvoerder, kunt U er hem ook nog even op wijzen dat U de BBI kunt verwittigen voor in het zwart aangekochte goederen.
Zwart? Mag een handelaar dan al niets meer kopen van een particulier?

Ik meen dat hij volledig in orde is wat dat betreft, op voorwaarde dat hij die aankoop ook geboekt heeft. En waarom, O waarom, zou hij dat niet doen? :roll:

giserke
Berichten: 2434

#38 , 17 jul 2014 15:08

Een laptop kopen voor zijn zaak, met zwart geld? Denk niet dat hij dit gaat inboeken. ;)

LeenW
Berichten: 12828

#39 , 17 jul 2014 15:31

Maar nu zijn we al ver aan het speculeren he..

Crumpler512
Topic Starter
Berichten: 113

#40 , 17 jul 2014 17:20

Dus kort samengevat: wat vermeld ik zeker wél in de aangetekende brief terug?


- Dat ik de eerste 5 maanden niets van de koper gehoord hebt en me bijgevolg afvraag waarom de koper pas na 5 maanden contact met mij opneemt als de laptop het al vlak na de verkoop niet goed deed.
- Dat ik niet verantwoordelijk bent voor de "herstellingen" die ondertussen reeds aan de laptop gebeurd zijn en mogelijk voor schade gezorgd hebben (en dat de koper zich moet wenden tot persoon die de herstelling uitgevoerd heeft indien dit niet goed gedaan is).
- Dat ik geen handelaar bent en bijgevolg geen wettelijke garantie kan geven.

Als slot: dat ik verder geen contact meer wens met de koper, tenzij het is om een bewijs voor te leggen dat ik de laptop verkocht hebt met verborgen gebreken (??) en dat ik klacht zal neerleggen voor belaging als de koper me toch nog ongevraagd probeert te contacteren.


Bedankt!

Oude Belg
Berichten: 3192

#41 , 17 jul 2014 18:17

- Dat ik niet verantwoordelijk bent voor de "herstellingen" die ondertussen reeds aan de laptop gebeurd zijn en mogelijk voor schade gezorgd hebben (en dat de koper zich moet wenden tot persoon die de herstelling uitgevoerd heeft indien dit niet goed gedaan is).
Zou ik weglaten; het voegt niets toe. U bent nergens voor verantwoordelijk, punt.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Turaki
Berichten: 6870

#42 , 17 jul 2014 19:39

Dus kort samengevat: wat vermeld ik zeker wél in de aangetekende brief terug?
Enkel dat u graag bewijs van hem ontvangt dat het defect reeds bestond op het moment van verkoop. Al de rest doet er niet toe, en maakt u niet minder of meer aansprakelijk ingeval het defect er reeds was.
Als slot: dat ik verder geen contact meer wens met de koper, tenzij het is om een bewijs voor te leggen dat ik de laptop verkocht hebt met verborgen gebreken (??) en dat ik klacht zal neerleggen voor belaging als de koper me toch nog ongevraagd probeert te contacteren.
Dit mag er ook bij.

Crumpler512
Topic Starter
Berichten: 113

#43 , 18 jul 2014 00:54

M'n AS tot nu toe:

***
BVBA ***
**straat ***
2140 Antwerpen
KBO ***


Reactie op Aangetekend Schrijven (14 juli 2014) via e-mail (****@mail) en per AS.



***, 18 Juli 2014

Beste Heer ***,
Beste ***,


In de periode na aankoop van de computer (5 maanden) heb ik niets te horen gekregen over de defecten.
Graag zie ik een bewijs tegemoet dat de defecten reeds bestonden op het moment van aankoop.



Ik wens verder geen contact meer, tenzij je mij een grondig bewijs kan voorleggen dat de computer reeds defect was op het moment van aankoop.





Hoogachtend,

***

Turaki
Berichten: 6870

#44 , 18 jul 2014 07:02

Vervang misschien "je" door "u" (klinkt zakelijker), schrap "grondig", en vul de laatste zin aan met "Bij elk verder contact van uw kant zonder voornoemde bewijs, zie ik mij verplicht klacht neer te leggen wegens belaging." (duidelijk maken van de gevolgen).

Voor de rest lijkt mij dit OK.

Crumpler512
Topic Starter
Berichten: 113

#45 , 18 jul 2014 11:00

Ok, gedaan. Bedankt!
Hoort er nog iets bij te staan? (nogal kort antwoord op z'n vrij lange brief)

Groeten,
Marijn

Terug naar “Consumenten Koop”