Koper eist geld terug (verborgen gebreken) laptop 2ehands

Crumpler512
Topic Starter
Berichten: 113

Koper eist geld terug (verborgen gebreken) laptop 2ehands

#1 , 22 mei 2014 12:42

Goede middag allemaal

Ongeveer 5 maanden geleden heb ik m'n perfect werkend 2dehandse laptop verkocht via een zoekertjessite.
Ik krijg net een mailtje van de koper dat hij sinds de aankoop niets dan gebreken heeft gehad met de laptop.

De laptop is in enkele keren binnen geweest in de winkel voor een wifi probleem wat nu opgelost is dmv. reparatie in Januari, en recent kreeg hij allemaal streepjes op z'n scherm en een blue screen, wat dus volgens de winkel (switch) te maken heeft met het moederbord. (reparatiekost €700)

Van dit alles heb ik GEEN last gehad, en vraag me dus af wat ik hiermee moet aanvangen?

Ik geloof wel dat hij hierover niet liegt (contact gehad met switch, communicatie mailtjes in bijlage) maar de computer werkte perfect toen hij bij mij de deur uit ging.

----------------------
Hij stelt me 2 opties voor:
"- Je kan het toestel zelf laten repareren op jouw kosten en dan terug aan mij geven + je vergoedt de kosten die ik reeds gemaakt heb (+/- 180€).
- Je kan het toestel terugnemen en mij de volledige kost (1000€) terugbetalen (de kosten die ik gemaakt heb ben ik bereid om zo te laten in dit scenario).
In beide gevallen ben ik bereid om het toestel tot bij jou te komen brengen.
Ik zou liefst de laatste optie zien gebeuren."
"Ik ga er uit van je goed trouw, maar ik kan alleen maar vaststellen dat je me een toestel hebt verkocht dat vol gebreken zit.
Daarom verwijs ik naar het document over bescherming van de consument, en daarbinnen het gegeven "Verborgen Gebreken" en wil ik graag actie ondernemen (zie pg9 en verder)."

----------------------

Ik ga niet akkoord met één van beide. Welke stappen kan ik best ondernemen? Wat zijn mijn rechten en plichten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Joeri_J
Berichten: 650

#2 , 22 mei 2014 13:00

Ben je particulier? of winkel?

Indien particulier dien je er u niets van aan te trekken.
hij moet bewijzen dat jij het verborgen gebrek kende...

En het feit dat er nu problemen zijn, wil niets zeggen dat dit zo was toen...

Ik zou durven gewoon 1x antwoorden dat hij perfect werkte,
dat hij de laptop op moment van aankoop kon controleren
Dat je als particulier geen garantie moet geven.

Dat je ook wenst dat hij hierover je niet meer contacteerd,
dat je anders klacht wegens belaging zult indienen.
En de nodige kosten hiervoor op hem zult verhalen.

Op verdere antwoorden van hem zou ik vervolgens niet antwoorden,
valt het de spuigaten uit => klacht indienen.

Zeker alles bijhouden van communicatie!

Crumpler512
Topic Starter
Berichten: 113

#3 , 22 mei 2014 13:17

Bedankt voor je antwoord.
Ik ben inderdaad gewoon particulier.

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 22 mei 2014 14:43

Welke Joeri_J schrijft kopt volledig. Verkoop tussen particulieren is het consumentenrecht niet van toepassing, en kan de koper niets verhalen op de verkoper en zeker niet van tweedehands materiaal. Indien het toestel nog geen 2 jaar oud is kan hij nog gebruik maken van de fabriekswaarborg, maar daar moet jij u niet mee bezig houden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Crumpler512
Topic Starter
Berichten: 113

#5 , 22 mei 2014 15:02

Oke! De fabriekswaarborg blijft inderdaad gewoon gelden volgens mij (hij zit nog in garantie). Bij de aankoop vroeg hij een aankoopbewijs, hier stond gewoon het serienummer in en het bedrag, met mijn gegevens. Dit "papier" is eigenlijk voor niks geldig, toch?

Bedankt!

Joeri_J
Berichten: 650

#6 , 22 mei 2014 15:10

garantie is wel volgende:
- 1ste 6 maand is de winkel verantwoordelijk om te bewijzen dat het niet onder garantie valt
- volgende 18 maand is de klant verantwoordelijk om te bewijzen dat het wel onder garantie valt

Laptop met strepen en schade aan't scherm zal 9 kansen op 10 op gebruikschade verhaald worden
blue-screen is software gevolg en kan gezet worden aan geen 'deftig' gebruik van de software
als het effectief door het moederbord is, dan zou het nog onder garantie kunnen hersteld worden...

voor fabrieksgarantie is serienummer meestal voldoende, voor garantie in een winkel vereist het vaak een factuur.
De 'koper' kan met laptop en factuur naar de oorspronkelijke winkel gaan en het daar binnen doen...
het feit dat de laptop geopend is door 3de zal niet in zijn voordeel spelen...

Maar zoals gezegd, daar heb jij u geen zorgen over te maken...

Vandebos
Berichten: 16087

#7 , 22 mei 2014 16:03

Ik zou deze inderdaad gewoon antwoorden dat het toestel op het ogenblik van verkoop perfect werkte en u zich bijgevolg niet verantwoordelijk kan stellen voor problemen waar pas vijf maand later gewag van wordt gemaakt.

einde verhaal.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#8 , 22 mei 2014 17:20

Oke! De fabriekswaarborg blijft inderdaad gewoon gelden volgens mij (hij zit nog in garantie). Bij de aankoop vroeg hij een aankoopbewijs, hier stond gewoon het serienummer in en het bedrag, met mijn gegevens. Dit "papier" is eigenlijk voor niks geldig, toch?

Bedankt!
Dat is voldoende voor de waarborg, die strepen is de chip van de vga kaart die defect is, wat zeker onder de fabriekswaarborg valt. Dus de koper moet via de website van de fabrikant contact opnemen en zal instructies krijgen om het toestel te komen ophalen.
Als ik het merk weet kan ik u de contact gegevens bezorgen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus
Berichten: 38592

#9 , 22 mei 2014 17:25

juridische info:
Eens lezen:
http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1&numero=1" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet" onclick="window.open(this.href);return false;

Oude Belg
Berichten: 3192

#10 , 22 mei 2014 17:31

Als ik het merk weet kan ik u de contact gegevens bezorgen.
Volgens TS een Switch winkel. Aangezien die alleen Apple verkopen, vermoed ik dat ..... :wink:
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Franciscus
Berichten: 38592

#11 , 22 mei 2014 18:00

Ook die firma houdt zich nu aan de Europese regelgeving volgens de nieuwsberichten enkele maanden geleden.

Crumpler512
Topic Starter
Berichten: 113

#12 , 22 mei 2014 18:11

Die juridische info gaat allemaal over nieuwe aankopen (bij bv. een winkel) als ik het goed begrijp, toch?

Crumpler512
Topic Starter
Berichten: 113

#13 , 16 jul 2014 11:16

Hallo allemaal,

Na een mailtje terug niets meer terug gehad, tot op vandaag.
De koper stuurt me een aangetekende brief (zowel via e-mail) en ook via de post.

Ga ik hier op in?

--------------------------

De Heer ***


Per email *** en per aangetekend schrijven

Antwerpen, 14 juli 2014




Geachte heer ***
Beste ***,

INGEBREKESTELLING - VERBORGEN GEBREKEN MACBOOK PRO

Op 15 december 2013 kocht ik van U een MacBook Pro voor de prijs van € 1.000.

Meteen na de aankoop deden er zich problemen voor met de wifi verbinding (signaal valt weg, komt terug om dan weer weg te vallen).

Op 23 december 2013 contacteer ik een eerste keer Apple Support, maar het probleem blijft zich voordoen. Ik contacteer Apple Support een tweede keer en er wordt me gemeld dat er een probleem zou zijn met de hardware van mijn Macbook Pro.

Begin januari 2014 laat ik mijn Macbook Pro herstellen bij Switch te Antwerpen. De herstelling kostte me 40€.

Gezien de problemen bleven aanhouden, was ik genoodzaakt mijn Macbook Pro opnieuw te laten onderzoeken en herstellen bij Switch Antwerpen. Dit gebeurde op 3 februari 2014. Opnieuw kost dit 40€. Ook nu bleven de problemen zich voordoen en ik maak op 13 februari 2014 een bericht over aan Switch Antwerpen met screenshots als bijlage om het probleem aan te tonen : de laptop verliest plots alle netwerken en wifi valt weg - als de laptop wordt heropgestart is het probleem soms weg, maar meestal worden er gewoon geen netwerken meer gevonden en soms krijg ik bericht dat er helemaal geen wifi-hardware is geïnstalleerd - soms is dit probleem pas na meer dan een uur opgelost, hetgeen impliceert dat ik meer heropstart dan werk.

Switch Antwerpen antwoordt op 14 februari 2014 met de boodschap dat er wel degelijk een hardware probleem is aan mijn laptop. De offerte voor de herstelling komt neer op 115,36 €. Ik besluit de herstelling te laten uitvoeren in de hoop dat hiermee alles is opgelost.

Begin april 2014 deden er zich, ondanks alle herstellingen, opnieuw problemen voor : de laptop valt uit, het scherm kleurt blauw en na heropstarten krijg ik enkel een grijs scherm met rode strepen. Een herstelling zou me 700 € kosten, te weten bijna de aankoopprijs … Ik besluit hier niet op in te gaan en jou te contacteren, doch zonder resultaat.



Uit hetgeen voorafgaat blijkt duidelijk dat de Macbook Pro verschillende verborgen gebreken vertoont. Had ik dit geweten, dan had ik de laptop nooit aangekocht.

Krachtens artikel 1641 van het Burgerlijk Wetboek ben jij als verkoper verantwoordelijk en aansprakelijk voor deze verborgen gebreken en moet jij mij als koper hiervoor vrijwaren. Ik heb het recht om de aankoopprijs terug te vorderen alsook terugbetaling te vragen van de herstellingskosten. Dit komt in totaal neer op een bedrag van 1.195,36 €.

Ik zie me dan ook genoodzaakt om je met deze brief formeel in gebreke te stellen om me binnen 7 dagen het bedrag van 1.195,36 € (te weten de aankoopprijs vermeerderd met de herstellingskosten) op mijn bankrekening met nummer BE***en referentie "Macbook Pro" over te maken, zoniet zal ik me genoodzaakt zien de nodige stappen te ondernemen.

Hopend op het komen tot een constructieve oplossing.

Met mijn meeste hoogachting,



***
Zaakvoerder BVBA ***

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#14 , 16 jul 2014 11:26

Als particulier hoef je gaan waarborg te geven, voor waarborg op zijn herstelling moet hij de hersteller aanspreken, jij heb totaal geen verplichtingen meer tegenover de koper. Wie een tweedehands laptop bij een particulier koopt, en na één dag met pech komt te zitten, heeft in principe geen been om op te staan.

"Krachtens artikel 1641 van het Burgerlijk Wetboek ben jij als verkoper verantwoordelijk en aansprakelijk voor deze verborgen gebreken"

Dit is van toepassing op handelaars.

Stuur koper een AS terug dat u de laptop in goede staat hebt verkocht, en dat je als particulier niet gebonden ben om waarborg te geven, en door deze niet kan ingaan op zijn eis van terugbetaling.
Denk als hij hiermee naar de rechtbank trekt, dat de vrederechter hem eens de wet op verkoop tussen particulieren zal voorlezen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

VDG2
Berichten: 785

#15 , 16 jul 2014 12:38

"Krachtens artikel 1641 van het Burgerlijk Wetboek ben jij als verkoper verantwoordelijk en aansprakelijk voor deze verborgen gebreken"

Dit is van toepassing op handelaars.

Waar staat dat art. 1641 BW enkel van toepassing is op handelaars? Art. 1641 behoort tot het gemeen recht. Het is pas vanaf art. 1649bis (Afdeling IV) dat het enkel op verkoop aan consumenten door "verkopers" van toepassing is.
( 2° " verkoper " : iedere natuurlijke persoon of rechtspersoon die consumptiegoederen verkoopt in het kader van zijn beroepsactiviteit of zijn commerciële activiteit).

Er is altijd een vrijwaring van toepassing voor verborgen gebreken (tenzij expliciet het tegendeel bedongen werd). De bewijslast ligt wel bij de koper om aan te tonen dat het een verborgen gebrek betreft die minstens in de kiem aanwezig was bij de verkoop.

Zie ook http://www.juridischforum.be/forum/view ... 12&t=50710" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Consumenten Koop”