Na vier jaar plots energiefactuur

Judocus
Topic Starter

Na vier jaar plots energiefactuur

#1 , 16 mei 2014 19:48

Hallo iedereen,

Vandaag kreeg ik een 'slotfactuur' van Eandis in de bus, voor de periode december 2007 tot september 2010. Het betreft een kleine € 1.100,00. Het betreft hier energie afgenomen van het distributienet zonder geldige leveringsovereenkomst.

Het klopt dat ik in die periode op kot zat en verantwoordelijk ben voor de afname van die energie (hoewel dat de huurovereenkomst, ik moet het nog even opzoeken, enkele maanden voor september 2010 is opgezegd).

Nu heb ik sinds de opgegeven aanvangsdatum - december 2007 - geen enkele factuur, noch aanmaning ontvangen (wat niet wilt zeggen dat ze niet verzonden zijn).

Nu vroeg ik me af of de verjaringstermijn van 5 jaar voor de periode 2007 tot mei 2009 hier geldt? De factuur vermeldt enkel de periode 2007-10.

Nu vind ik het vrij cru van Eandis niks van zich te laten tot nu, en me twee weken te geven dat bedrag op te hoesten -wat ik niet kan. Kan dat zomaar?

Op zich wil ik gewoon eerlijk zijn en het volledige bedrag betalen, maar ik hoop wat argumenten te vinden om Eandis tot een inschikkelijk afbetalingsplan te bewegen...

Groeten,
Judocus

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Judocus
Topic Starter

#2 , 16 mei 2014 20:01

Ik heb mijn papieren ook even nagekeken en ik ben daar vertrokken voor 1 april 2009

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 mei 2014 20:16

(hoewel dat de huurovereenkomst, ik moet het nog even opzoeken, enkele maanden voor september 2010 is opgezegd).
Het opzeggen van een huurovereenkomst is nog geen stopzetting van een energiecontract, alhoewel je blijkbaar zonder contract toch energie hebt afgenomen.
http://www.elfri.be/verjaring-nutsvoorzieningen" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

Judocus
Topic Starter

#4 , 16 mei 2014 20:24

Bedankt voor je antwoord, Mava105. Ik heb inderdaad nooit een contract ondertekent. De brief is van Iverlek, met ook het Eandis logo erop (vind ik nogal verwarrend). Ik word voor de periode 2007-10 aangeduid als verantwoordelijke voor de afname van de energie. Als ik meen mijn verantwoordelijkheid te kunnen weerleggen, moet ik dat binnen veertien dagen doen. Ik heb nog de brieven van de verhuurder en zijn advocaat waaruit duidelijk blijkt dat ik op 31 maart het kot verliet en de sleutel moest afgeven aan de volgende bewoner. Ik veronderstel dus dat ik kan aantonen niet verantwoordelijk te zijn voor de periode na 31 maar 2010?

Franciscus

#5 , 16 mei 2014 21:35

Maar hebt u het energiecontract AANGEGAAN dus stond dat op u naam en hebt u op datum 31 maart de meterstand doorgegeven aan Iverlek- Eandis wegens stopzetting contract?
Indien niet wie heeft dan het ingaand contract getekend?
Wie heeft de rekeningen die tijd betaald?

Judocus
Topic Starter

#6 , 16 mei 2014 21:51

Franciscus, ik heb nooit een contract ondertekend. Geen contract bij een leverancier, ook geen huurcontract, dat laatste was een mondelinge overeenkomst. Ik bijgevolg ook geen meterstanden doorgegeven.

Ik heb nooit rekeningen gekregen, niet gewoon noch aangetekend, ik heb ook nooit van de huurbaas iets vernomen van aangekomen brieven na mijn vertrek.

Na mij heeft iemand anders de studio gehuurd, ik weet niet tof die een contract met leverancier heeft aangegaan of niet. In ieder geval klopt hun einddatum niet.

In de brief/factuur vragen ze of ik verantwoordelijk was voor de afname, wat slechts zo was tot eind maart 2009. Een datum die toevallig net verjaard is?

Franciscus

#7 , 16 mei 2014 21:53

En wie had dan wel het contract toen u daar woonde?

Judocus
Topic Starter

#8 , 16 mei 2014 21:56

Ik zou het echt niet weten. Ik wil best een afbetalingsplan voorstellen voor de periode dat ik er effectief was... Anderzijds kan ik dat niet zonder verjaring op te zeggen?

Franciscus

#9 , 16 mei 2014 21:57

Wie woonde er officieel ?

Judocus
Topic Starter

#10 , 16 mei 2014 21:59

Het was een studentenhuis van een vzw. Ik geloof niet dat iemand daar een domicilie had. Het was een 'verenigingshuis', vandaar het je m'en foutisme dat er heerste.

Judocus
Topic Starter

#11 , 16 mei 2014 22:10

Ik woonde zelf op een van de studio's middels mondelinge overeenkomst, als je dat bedoelt

Franciscus

#12 , 16 mei 2014 22:12

Dan is de vzw aansprakelijk.

Maar gezien we uiteraard niet de volledige situatie kennen .....

In elk geval moet de energieleverancier bewijzen dat U een contract had.
Dat u daar woonde doet er niet toe.

Misschien toch eens naar een wetswinkel gaan of naar een eerste lijnraadpleging advocaat
http://www.dewetswinkel.be/in-jouw-buurt/antwerpen" onclick="window.open(this.href);return false;
http://balieantwerpen.be/?action=onderd ... s+bijstand" onclick="window.open(this.href);return false;

Wijzig 'Antwerpen' door andere arrondissementshoofdplaats vb Veurne, Kortrijk, Leuven, Tongeren, Dendermonde....

Judocus
Topic Starter

#13 , 16 mei 2014 22:26

Bedankt voor de link Franciscus. Ik ga de wetswinkel in mijn buurt zeker bezoeken. Zijn er eventueel nog elementen die de situatie voor je kunnen verduidelijken? (het is een periode die al even achter me ligt)

Judocus
Topic Starter

#14 , 16 mei 2014 22:28

Het briefhoofd vermelde overigens "zakenpartner: en een lang nummer"... Ik ging ervanuit dat het de vzw ging. Kan dat? Heeft de vzw in dat geval ook de verkeerde data doorgegeven?

Franciscus

#15 , 16 mei 2014 22:39

Verhuurder was DAT misschien een zakenkantoor dat verhuurde aan een vzw.

Terug naar “Consumenten Koop”