twijfels over bouwjaar auto

yoxan
Topic Starter
Berichten: 15

twijfels over bouwjaar auto

#1 , 14 mei 2014 07:41

Hopelijk kan iemand mij helpen.
maandag wagen aangekocht. alles in orde maken. Nu blijkt dat wagen uit Duitsland geïmporteerd is. Niets gezegd tijdens onderhandelingen. Ben van nature uit wantrouwig dus dat was piekeren.
Nu krijg ik het Duits inschrijvingsbewijs in handen en zie daar 2 datums opstaan.
datum der erstzulassung: 07/10
andere datum (waar ik geen verklaring voor vind) : 12/09
De garagist heeft 07/10 gebruikt als bouwjaar en ik twijfel daar nu over dat dat correct is. De prijs is gebaseerd op die 7/10 en als blijkt dat de wagen al 9 maanden ouder is vind ik dat dit invloed heeft op de prijs.

mijn vragen:

Wat is de betekenis van die andere datum?
kan ik nog iets doen want contract is getekend. Heb wel bewijzen dat garagist 07/10 als bouwjaar heeft gebruikt.

Misschien zie ik spoken maar moet ook hard werken voor de centjes.

Alvast bedankt.

Mvg,

Dave

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15934
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 mei 2014 09:15

Die eerste datum is de eerste inschrijving, wat bouwjaar betreft kan dit de tweede datum zijn maar in de auto industrie is dit wel een normaal gegeven, dat sommige wagens in december is gebouwd en eigenlijk maar pas maanden nadien verkocht worden, die staan soms maanden in stock !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Asterx
Berichten: 155

#3 , 14 mei 2014 10:00

Daarbij een wagen die gefabriceerd werd op 01/2010 zal dezelfde cataloguswaarde hebben als een wagen met dezelfde uitvoering gefabriceerd op 12/2010.
Enkel indien er een jaarverschil is heeft dit invloed op de cataloguswaarde van de auto.
Ik heb indertijd ook een 2de hands gekocht in een garage, gefabriceerd op 10/2007 en eerste ingebruikname was 08/01/2008. Hierbij had de garagist ook datum 01/2008 gebruikt in de advertentie.
Maar de prijs was vergelijkbaar (zelfs iets goedkoper) voor hetzelfde type wagen, zelfde bouwjaar, bij andere garagehouders.

Indien U echt zekerheid wil hebben van het bouwjaar, dan kan u steeds met het chassisnummer naar een officiële dealer va het merk gaan, en daar kan men dan exact zeggen wanneer uw wagen geproduceerd werd, en met welke opties.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5456

#4 , 14 mei 2014 12:35

De tweede datum is de bouwdatum : http://www.gutefrage.net/frage/baujahr- ... siehe-bild" onclick="window.open(this.href);return false;

Voor veel auto's verlopen er maanden en maanden tussen bouwdatum en inschrijvingsdatum. Zes-zeven maanden lijkt me "normaal". Bouwjaar is dus (december) 2009 doch als de afgesproken prijs "marktconform" is zou'k de koop niet proberen ontbinden. De kans op het winnen van een procedureslag "wegens bedrog" lijkt me klein (maar een advocaat kan je hier natuurlijk beter over inlichten)

De Carpass die je ingekeken hebt zal slechts één kilometerstand vermelden (nl die van de door de garage uitgevoerde tweedehandskeuring). Dit had al een belletje moeten doen rinkelen. Voorts heb je ongetwijfeld inzage gekregen in het inschrijvingsbewijs zodat je de 2 data's kon zien ... 't Zijn natuurlijk allemaal garagetruuken doch beter stoppen met piekeren (of juridische actie nemen indien je meent te kunnen aantonen schade geleden te hebben door dit "bedrogje").

Terug naar “Consumenten Koop”