Auto garantie bij defecte oliepomp

Véro2
Topic Starter

Auto garantie bij defecte oliepomp

#1 , 10 mei 2014 08:18

Hallo allemaal,
Graag had ik jullie advies gekregen voor volgende.
In januari dit jaar heb ik een bij een verkoper van 2de hands auto's een Peugeot Partner gekocht van het bouwjaar 2009, aan een prijs die normaal is voor een auto van die ouderdom en het aantal kms maar dan wel in goede staat.
Bij het klein onderhoud werd dit geconstateerd:
- hij lekt olie door de oliepomp
- een beschermplaat onderaan de motor is gescheurd, zo te zien door een ongeval
- het venster in de achteruit is geen originele: er hangt een draad aan voor de ruitverwarming, welke nergens aangesloten kan worden omdat het geen ruit is voor deze auto.
- de banden zijn zo goed als versleten, wat mij al opgevallen was bij de aankoop. Daar de auto zonder problemen door de verkoopkeuring is gekomen heb ik er geen punt van gemaakt. Nu vraag ik me af of hij voor de
keuring geen andere banden heeft opgezet.

Op de factuur (waar ook niet de juiste verkoopsprijs staat, maar meer dan 2000 euro minder) staat volgende: In de staat hoe de wagen zich bevindt en gekend door de koper, met keuring voor verkoop en 1 jaar garantie op motor, versnellingsbak en aandrijflijn tot 17/01/2015.

Wat de beschermplaat en het achterruit betreft; daar kan ik nog mee leven. De defecte oliepomp echter niet. Prijs voor de herstelling ervan is bijna geen 1000 euro, daar er bij het vervangen van de oliepomp ook het distributieset en K.V.-pomp uit gehaald moeten worden en vervangen omdat deze bij uithalen niet meer degelijk werkend zijn.

Bij het bellen van de verkoper haalde hij volgende punten aan:
- een auto van dat soort lekt altijd wel wat olie (er is wel altijd een plek olie op de grond)
- zolang er geen lichtje brandt op het dashbord moet ik me nergens zorgen om maken (mij hebben ze altijd gezegd als het lichtje brandt is het eigenlijk al te laat)
- garantie telt enkel als de motor zo stuk is dat de auto niet meer rijdt
- de garagist probeert bij deze slechte tijden wat meer te verdienen

Persoonlijk kan ik mij financieel gezien die herstelling niet veroorloven.
Wat kan ik doen?

Alvast bedankt voor jullie goede raad en tips.

Groetjes, Véro

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 10 mei 2014 09:31

Defecte en lekkende oliepomp kan niet, die zit binnen in het carter. Olielekken moet hersteld worden onder de waarborg, banden zijn voor u rekening.
Verkoper is verplicht waarborg van 1 jaar te geven, dit is nietig "1 jaar garantie op motor, versnellingsbak en aandrijflijn tot 17/01/2015." er mogen geen uitzonderingen gemaakt worden.

Indien verkoper niet bereid is dit te herstellen stel je hem in gebreke met AS.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Véro2
Topic Starter

#3 , 10 mei 2014 12:28

Defecte en lekkende oliepomp kan niet, die zit binnen in het carter. Olielekken moet hersteld worden onder de waarborg, banden zijn voor u rekening.
Verkoper is verplicht waarborg van 1 jaar te geven, dit is nietig "1 jaar garantie op motor, versnellingsbak en aandrijflijn tot 17/01/2015." er mogen geen uitzonderingen gemaakt worden.

Indien verkoper niet bereid is dit te herstellen stel je hem in gebreke met AS.
Thanks Sloeberken, wat is AS en hoe ga ik te werk?

Reclame

sloeberken

#4 , 10 mei 2014 15:26

AS is een aangetekend schrijven, hiermee stel je hem in gebreke voor het niet nakomen van de wettelijke waarborg.
Zo heb je een omstootbaar bewijs dat je het gebrek gemeld hebt aan verkoper. Indien geen gevolg spreek je u advocaat aan deze word normaal betaald door u verzekering, tenminste als u rechtsbijstand hebt.

Véro2
Topic Starter

#5 , 10 mei 2014 15:47

Prima, ga ik maandag de verzekering bellen. Fel bedankt voor de goede raad!

Sirkii

#6 , 10 mei 2014 20:41

Indien geen gevolg spreek je u advocaat aan deze word normaal betaald door u verzekering, tenminste als u rechtsbijstand hebt.
De standard rechtsbijstandsverzekering dekt géén contractuele geschillen.

sloeberken

#7 , 10 mei 2014 20:50

Indien geen gevolg spreek je u advocaat aan deze word normaal betaald door u verzekering, tenminste als u rechtsbijstand hebt.

De rechtsbijstandsverzekering dekt die zeker, 2 jaar geleden meegemaakt met onze dochter.

roharro
Juridisch actief: Ja

#8 , 10 mei 2014 20:58

De rechtsbijstandsverzekering dekt die zeker, 2 jaar geleden meegemaakt met onze dochter.
Dat is een polisuitbreiding voor contractuele geschillen, mits meerpremie.
Anders is er enkel rechtsbijstand voor niet-contractuele geschillen.

Problemen in verband met aankoop auto of herstelling van auto zijn contractuele geschillen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

sloeberken

#9 , 10 mei 2014 21:26

Dan heeft onze advocaat gratis gewerkt voor onze dochter.

Hier vind je veel info over garantie voorwaarden 2de handswagen.

http://www.zichtopuwautogarantie.be/go. ... .nlbe.html" onclick="window.open(this.href);return false;

aceke

#10 , 11 mei 2014 09:06

heb je een carpas ontvangen?

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

denlowie
Juridisch actief: Nee

#11 , 11 mei 2014 09:11

heb je een carpas ontvangen?

Een carpas vermeld geen gebreken aan de motor, is vooral bedoeld voor de km stand en de staat van het koetswerk.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Véro2
Topic Starter

#12 , 13 mei 2014 11:27

Sorry voor mn late respons, dacht dat ik mail zou krijgen als er respons was. Blijkbaar niet dus.
Ik heb de verzekering gebeld, scan van de factuur en prijsraming doorgemaild en zij gingen het doorsturen naar naar de rechtsbijstand. Ze hebben niets aangehaald van dat die dit niet dekte, dus ik denk wel dat dat in orde is.

Carpas, ik denk van wel maar zal subiet eens kijken.

pkt

#13 , 14 mei 2014 00:57

garagisten willen zich soms indekken door op de factuur te vermelden dat er bijv maar 1j garantie is op motorblok of versnellingsbak,dit is niet wettelijk,u hebt altijd 1j garantie op de volledige wagen!!

Terug naar “Consumenten Koop”