Thalys

Rikderee
Topic Starter

Thalys

#1 , 28 apr 2014 16:24

Een Thalysticket kost al snel 100 euro tussen Brugge en Parijs.

Nu ook weer werd ik gedumpt in Brussel terwijl ik een ticket Parijs - Brugge had. Reden: "problemen met het Belgische personeel". Dit is systematisch en moedwillig wegens niet rendabel om door te rijden.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20140423_01078559" onclick="window.open(this.href);return false;

Natuurlijk mag je na wat in het centraal station te hebben rondgelopen met al uw valiezen plaatsnemen op een gewone NMBS-trein richting Brugge, rechtstaan, minder kwaliteit, lijnaansluiting gemist.

Thalys wil niet tussenkomen omdat ik niet meer dan 1 uur vertraging heb opgelopen. Maar mijn mening is dat ik geen vertraging heb opgelopen, de dienstverlening is gewoon éénzijdig gestopt zonder reden van overmacht. Het feit dat ik met een ander juridische maatschappij kan/mag verder reizen is volgens mij naast de kwestie. Uw visie?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 28 apr 2014 16:42

Ik ben niet echt mee, wat heeft het artikel met uw problematiek te maken?

Wat het reizen binnen België betreft, u betaalt enkel voor een reis. Een zitplaats en "kwaliteit" zijn optioneel. Ik weet niet in hoeverre de Thalys dat systeem overneemt.

krisje1973

#3 , 28 apr 2014 18:19

Brugge is nog steeds geen thalysstation.

Je moet dus overstappen op een andere trein naar Brugge.
Ik zou niet weten waarom u een compensatie zou kunnen krijgen.

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 apr 2014 20:04

http://www.standaard.be/cnt/dmf20130618_00626788" onclick="window.open(this.href);return false;
Waarschijnlijk was het de bedoeling van poster deze link te posten.
Deze Thalys stopt dus wel in Brugge (als hij niet voor spook speelt :lol: )

Rikderee
Topic Starter

#5 , 29 apr 2014 11:37

Ik ben niet echt mee, wat heeft het artikel met uw problematiek te maken?

Wat het reizen binnen België betreft, u betaalt enkel voor een reis. Een zitplaats en "kwaliteit" zijn optioneel. Ik weet niet in hoeverre de Thalys dat systeem overneemt.
Het gaat dus om een internationale reis, Parijs-Brugge. Vaste zitplaatsen. Dit is de dienst die ik aankoop via de handelsonderneming: THALYS INTERNATIONAL. Systematisch rijst deze trein wegens niet-overmacht redenen niet door naar Brugge, maar stopt ze in Brussel. Er is dus geen vertraging van THALYS INTERNATIONAL, maar een stopzetting van hun dienst. Ze regelen het wel zo dat je met je Thalysticket gebruik kan maken van het netwerk van NMBS NV, een andere juridische maatschappij waar ik geen overeenkomst heb mee aangegaan. Ik krijg geen compensatie omdat ik geen vertraging heb opgelopen. Maar vertraging lijkt me hier niet van toepassing, echter wel een bewuste stopzetting van de dienst.

Het is alsof je een menu betaalt bij een 4 sterrenrestaurant van 100 euro en dit op voorhand betaalt, en na de soep ze komen zeggen dat ze geen kok hebben voor het hoofdgerecht, maar dat je met uw kasticket bij de frituur om de hoek een kleintje met stoversaus kunt krijgen. :)

LeenW

#6 , 29 apr 2014 13:37

Een amusante vergelijking, maar ze gaat zeker op.

Het probleem in beide gevallen is dat kwaliteit moeilijk een waarde kan krijgen. U kunt mss wel het verschil van het stuk traject Brussel-Brugge tussen Thalys en NMBS terugvragen, maar zou dat veel zijn?

Een bijkomend probleem kan zijn dat u de geboden oplossing aanvaard hebt. Om uw vergelijking voort te zetten, u bent naar het frituur gegaan en hebt het aangeboden pak friet/stoofvlees opgegeten, in plaats van te gaan klagen in het restaurant.

sloeberken

#7 , 29 apr 2014 13:51

Of in vervolg betaal je tot in Brussel, en dan naar Brugge met gewoon ticket.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Rikderee
Topic Starter

#8 , 29 apr 2014 14:21

Een amusante vergelijking, maar ze gaat zeker op.

Het probleem in beide gevallen is dat kwaliteit moeilijk een waarde kan krijgen. U kunt mss wel het verschil van het stuk traject Brussel-Brugge tussen Thalys en NMBS terugvragen, maar zou dat veel zijn?

Een bijkomend probleem kan zijn dat u de geboden oplossing aanvaard hebt. Om uw vergelijking voort te zetten, u bent naar het frituur gegaan en hebt het aangeboden pak friet/stoofvlees opgegeten, in plaats van te gaan klagen in het restaurant.
Ik had honger :mrgreen:

Een thalysticket geldt van en naar elk Belgisch station dat is gewoon zo standaard, niet echt een compensatie.

Rikderee
Topic Starter

#9 , 29 apr 2014 14:23

Of in vervolg betaal je tot in Brussel, en dan naar Brugge met gewoon ticket.
Lijkt me niet echt een juridische invalshoek.

Joeri_J

#10 , 29 apr 2014 14:39

https://www.thalys.com/be/nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

bvb voor 02/06/2014, trein genomen om 10:25

Op een Thalys:
Parijs - Brugge => € 57 (2de klas) € 85 (1ste klas)
Parijs - Brussel => € 50 (2de klas) € 77 (2de klas)
(prijzen hangen af van trein tot trein, maar je kan jouw prijs opzoeken om de tegenhanger te vinden)

een gewoon ticket van de nmbs:
https://www.belgianrail.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Brussel - Brugge => € 14,10 (2de klas) € 21,80 (1ste klas)

Verschil tussen Thalys prijzen = € 7 (2de klas) en € 8 (1ste klas)

Maar je hebt dan wel in ruil je ticket op de IC gekregen die in "€" meer is dan wat je betaald hebt...

Op sommige momenten is het zelfs "goedkoper" om een ticket Parijs-Brugge te kopen dan Parijs-Brussel
bvb: zelfde datum om 18:25 €50 tot Brussel en maar €41 tot Brugge... (voor op dezelfde trein...)

Het enige wat nog een verschil maakt is wat je krijgt op je ticket.

een ticket op Thalys is een gegarandeerde zitplaats op een bepaalde trein,
een ticket op een trein van NMBS is er geen garantie op een zitplaats maar kan je vrij kiezen welke trein je neemt.

Het mogelijks rijden naar een ander station is een surplus... ( https://www.thalys.com/be/nl/aanbieding ... ch-station" onclick="window.open(this.href);return false;)
Met het tarief Elk Belgisch Station (EBS) kunt u, voor een een zacht prijsje, uw Thalys-reis verlengen en overstappen op een trein van het binnenlandse spoorwegnet of, omgekeerd, van om het even welk Belgisch station naar uw Thalys-vertrekstation reizen.

Met uw ticket Elk Belgisch Station (EBS) kunt u vanaf de dag vóór uw heenreis tot de dag na uw terugreis gratis reizen.
Dus uiteindelijk is de vraag of het sop de kolen waard is zeker?
Maar je hebt gelijk dat de "service" aangeboden door het ene niet het gene is door de andere...

Veel succes moest je hier verder mee gaan, en hou ons zeker op de hoogte!

Rikderee
Topic Starter

#11 , 29 apr 2014 22:18

Voor alle duidelijkheid, ik heb geen ticket "in ruil gekregen" voor op de IC, het is een ticket die ook geldig is het het netwerk van de NMBS. En natuurlijk is het de sop de kool niet waard, daarom doen ze het natuurlijk, tenzij ik eens die nieuwe collectieve vordering zou uitproberen.

Terug naar “Consumenten Koop”