aankoop via internet : wanneer bindend

janus1609
Topic Starter

aankoop via internet : wanneer bindend

#1 , 14 apr 2014 06:27

U kent het: u gaat naar een website (in mijn geval ikdoemijnautoweg) je moet je aanmelden en aanmelden kan enkel indien je algemene voorwaarden aanvinkt. Je zet je auto te koop (na akkoord aanvinken- geen kat leest dat) Iemand doet een bod . Je bent telefonisch akkoord - En dan, wonder o wonder krijg je per toeval een beter bod.
Je meldt uit beleefdheid aan de website verkoper dat de verkoop niet doorgaat En hop, direct dreigementen van annulatiekost van 30 % etc etc . Want "ik heb mij akkoord verklaard met de voorwaarden"

Soit, mijn vraag op een ander niveau tillend: wanneer is een internet aankoop bindend?

Wat denkt het gezelschap?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 14 apr 2014 08:27

Elke verkoop is bindend, ongeacht waar of hoe deze wordt gesloten.

En als u de AV niet gelezen heeft, dan is dat dom van u (ik kan het niet mooier maken).

LeenW

#3 , 14 apr 2014 09:42

Er is een reden dat ze u vragen de algemene voorwaarden te lezen, en dat u zich akkoord moet verklaren...

Nu ja, laat dure dit een les zijn. Het zal u geen tweede keer overkomen.

Reclame

denlowie
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 apr 2014 11:51

En alles wat je via internet doet, daar bestaan altijd bewijzen van, dus twee maal nadenken eer je iets koopt of verkoopt op internet.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken

#5 , 14 apr 2014 11:55

Internet staat vol over de handelswijze van deze ikdoemijnautoweg be en nl op de rand van de wet fungerende verkopers, ook op dit forum.
Dit zijn Nederlanders.

Er bestaan toch wetten over koop en verkoop op internet en de gebruiklijke bedenktijd.

Het recht van afstand

De WMPC verleent de consument een termijn van minstens 14 kalenderdagen aan elk contract afgesloten op afstand gedurende dewelke men kan afzien van het contract. Met andere woorden, gedurende deze termijn van 14 kalenderdagen kan de consument de onderneming informeren dat hij zijn goed of zijn dienst niet meer van haar wenst te kopen zonder boetes en zonder een reden op te geven.

Dit recht van afstand geldt:

voor goederen, vanaf de dag na de leveringsdag;
voor diensten, vanaf de dag na de dag waarop het contract werd afgesloten.

http://economie.fgov.be/nl/consument/Ha ... 0uxQVV_vh4" onclick="window.open(this.href);return false;
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 apr 2014 12:28

Maar dit recht op afstand is toch enkel wanneer een consument iets koopt van een handelaar en hier gaat het toch over consumenten onder elkaar !

Of zie ik dit nu mis ?

Dit komt van de overeenkomsten van deze website!!

Art:8

1.

Voor de aanbieder van een voertuig op de verkoopsite zijn er geen kosten verbonden aan de dienstverlening van IK DOE MIJN AUTO WEG.

2.

Van zodra de verkoper het aanbod van de koper aanvaard heeft, is hij gebonden door dit aanbod en is de overeenkomst tot stand gekomen. Dit impliceert dat de verkoper het voertuig dan niet meer mag verkopen aan een derde partij en dat hij verplicht is om het voertuig te leveren aan de koper.

3.

Alleen indien de verkoper/aanbieder het voertuig toch aan een derde partij verkoopt of indien hij om welke andere reden dan ook het verkochte voertuig niet levert aan de koper binnen de 14 dagen, is de in gebreke zijnde verkoper/aanbieder een kosten- en annulatievergoeding aan IK DOE MIJN AUTO WEG verschuldigd van 25% van het overeengekomen verkoopbedrag, inclusief btw, doch met een minimumbedrag van € 300,00.

4.

Door het aanvinken van het vakje en het invullen van alle gegevens op het aanmeldingsformulier erkent de verkoper/aanbieder uitdrukkelijk op de hoogte te zijn van deze kosten- en annulatievergoeding in voormelde omstandigheden en zoals vermeld onder dit artikel.
Laatst gewijzigd door denlowie op 14 apr 2014 12:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Turaki

#7 , 14 apr 2014 12:31

WMPC geldt alleen maar voor consumenten, dus "iedere natuurlijke persoon die, uitsluitend voor niet-beroepsmatige doeleinden, op de markt gebrachte producten verwerft of gebruikt".
TS is geen consument, maar verkoper, en bijgevolg kan hij zich niet beroepen op het recht van afstand.

sloeberken

#8 , 14 apr 2014 13:16

De verkoop via internet is een vorm van verkoop op afstand gereglementeerd door de artikels 45 en volgende van de wet van 6 april 2010 betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming.

Buiten het geheel van voorschriften die van toepassing zijn op de verkoop op afstand moet de verkoper de wet van 11 maart 2003 betreffende bepaalde juridische aspecten van de diensten van de informatiemaatschappij naleven. Deze wet voorziet in een versterkte informatieverplichting voor personen die goederen en diensten op internet kopen.

Wie is dan die tussenpersoon die vele goedgelovige mensen dwingt om zomaar grote sommen geld doet betalen voor een verkoop die niet uitgevoerd is.
Zou dit toch nog eens willen zien hoe vrederechters hier zouden mee omgaan.

sloeberken

#9 , 14 apr 2014 13:19

Hier nog een tropic een van de vele over deze

http://www.juridischforum.be/forum/view ... 12&t=43211" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Consumenten Koop”