Namaak fietskledij

flenzom
Topic Starter

Namaak fietskledij

#1 , 09 apr 2014 11:47

Via een zoekertjessite kwam ik op een fietskledij setje van een bekend team terecht.
De adverteerder sprak ervan dit gekregen te hebben als cadeau en verwees naar een website waar het setje aan 203euro verkocht werd.

Hij vroeg een minimumbedrag van 75 euro.
Ik vroeg mijnheer of het om een officieel setje ging (pro model) of om het officiele replica model van de officiele fabrikant. Vermits mijnheer dit niet wist deelde ik hem mee dat ik het risico zou nemen een replica model te kopen. Want al bij al zijn die kleren ook in de officiele replica versie van goede kwaliteit.

Na aankoop en ontvangst van het pakket bleek het niet om een replica model te gaan maar om complete namaak.
Nazoeken op internet leverde mij resultaten op die het exacte truitje in China aanboden voor 20€.
De verkoper weigert de som van 75€ terug te betalen omdat ik "het risico heb genomen".

Wat zijn mijn opties?

Bij de politie langs gaan? Dan worden de kleren verbeurd verklaard?
Of moet ik elders zijn?
Hoe kan ik de 75€ terugkrijgen? Vredegerecht? Politie?

Wat zijn andere mogelijk opties?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
pkt

#2 , 12 apr 2014 00:07

deze week nog op tv: het kopen van namaakartikele is niet strafbaar,het verkopen wel. Verbeurd gaan ze niet worden,vrees dat je voor 75€ er uw broek gaat aan scheuren als je naar het vredegerecht zal gaan

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 apr 2014 00:12

Wel doorgeven .... politie fod economische zaken - douane

Reclame

Jef 007

#4 , 12 apr 2014 09:23

wat is het verschil tussen replica en namaak?

Oude Belg

#5 , 12 apr 2014 20:19

Als je een replicaschilderij koopt van de zonnebloemen van van Gogh, of een replica jukebox Wurlitzer (die zelfs MP3's afspeelt) is de situatie duidelijk : het is niet origineel, het lijkt er alleen op, en dat wordt ook duidelijk aangegeven. De van Gogh is bijvoorbeeld niet gesigneerd.
Namaakartikelen worden voorgesteld als echt : dit is een originele Gucci-handtas, maar ik verkoop ze voor een lagere prijs omdat mijn echtgenote is overgestapt naar Cartier.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

sloeberken

#6 , 12 apr 2014 20:51

Dat is juist hetzelfde, enkel kan er verschil zijn van wie ze nagemaakt heeft maar zonder toestemming van de originele fabrikant strafbaar ze te verkopen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Consumenten Koop”