wat te doen? niet betaald geen contract maar werken niet OK

babje
Topic Starter

wat te doen? niet betaald geen contract maar werken niet OK

#1 , 08 apr 2014 23:37

Ik weet niet wat nu te doen nadat een aannemer werken uitvoerde, maar wel zonder een door mij getekende offerte (dus geen contract) . Op zich vondt ik dat geen probleem , want ik wou wel betalen ware het niet dat ik zelf na zijn werken een aantal bijkomende werken moest uitvoeren omdat deze niet goed uitgevoerd waren . Ik heb enkele keren telefonisch gevraagd om zijn prijs (factuur) aan te passen rekening houdend met de door mijn gemaakte kosten maar hij weigerde telkens . Ik liet de deur open voor een compromis maar nu ettelijke maanden later stuurt hij via een advocaat een zg. minnelijke invordering met natuurlijk verwijlintresten . Ik weet dat hij geen enkel contract heeft waar enerzijds de uit te voeren op staan en anderzijds de overeengekomen prijs , enkel een voorstel-offerte .
Anderzijds kan ik zeggen dat ik de betrokken factuur niet gekregen heb want ze werd niet aangeteknd verstuurd en er werden tot voor de minnelijke invordering geen aanmaningsbrieven verstuurd . Ik heb van de niet uitgevoerde werken foto's gemaakt en heb facturen van materialen die duidelijk slaan op de door mij achteraf gedane werken .
Hoe moet ik reageren op de aangetekend verstuurde minnelijke invordering ? Wat zijn mijn kansen om alsnog de door mij gemaakte kosten te recuperen via een verminderde betaling . En wat als hij naar de rechtbank stapt; waar staat ik dan zelfs al is er geen schriftelijke overeenkomst ?
Het gaat hier over een totaal bedrag van enkele duizenden Euro waar ik achteraf ongeveer 400 Euro aan bijkomende kosten had .
Dank bij voorbaat voor goede adviezen ...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 08 apr 2014 23:43

U had het gedeelte van de werken waar u mee akkoord was moeten betalen, en dan aangetekend de factuur betwisten wegens onvolledige afwerking. Dan had u hem een redelijke termijn moeten geven om de werken correct af te werken, waarna u dan oftewel het saldo betaalt, oftewel aan hem laat weten dat u, als hij de werken niet komt afwerken, u het contract als verbroken beschouwd.

Door de werken te laten uitvoeren volgens de offerte, kan gesteld worden dat u akkoord ging met de offerte, en is er dus sprake van een contract.
Ook had u niet zelf de werken mogen afwerken, of de factuur laten liggen zonder een deel te betalen.

babje
Topic Starter

#3 , 08 apr 2014 23:49

Voor alle duidelijk ik heb nog niets betaald want ik weet dat hij geen overeenkomst in handen heeft en ik zeg dat ik geen factuur gehad heb .

Reclame

Sirkii

#4 , 09 apr 2014 01:12

Babje, zo werkt dat niet. Zie uitleg hierboven. Doordat je m de werken laten uitvoeren hebt (en m niet van uw erf gejaagd heb toen ie begon) heb je je impliciet akkoord gegeven. Kans om onderuit betaling te komen is nihil en zou je een veelvoud aan advocaatje- en expertisekosten kosten. Braaf betalen en de volgende keer handelen zoals uitleg hierboven.

babje
Topic Starter

#5 , 09 apr 2014 02:26

Ik vond nochthans volgende tekst in de ondernemingsdatabank.indicator.be over niet getekende offertes :
Geen offerte getekend, dus ook niets te betalen…
Uw klant tekende geen offerte en legt nadien uw factuur naast zich neer. Geraakt u als aannemer in zo’n geval eigenlijk wel aan uw centen? Een rechter verduidelijkte onlangs het een en ander…
Zonder handtekening, geen centen?
De € 375-grens.Waar rook is, is vuur… Die wettelijke regel speelt, zij het alleen in het voordeel van particulieren. Wie meer dan € 375 factureert, moet achteraf ‘op papier’ kunnen bewijzen dat zijn klant daarmee akkoord ging. In principe toch…
Bij meerwerken gelijkaardige discussie. Artikel 1793 van het Burgerlijk Wetboek voorziet immers dat u als aannemer niet zonder meer zgn. meerwerken mag aanrekenen.
Tip. Dat wil echter nog niet zeggen dat u in beide gevallen achteraf bij de rechter bot vangt als u geen getekende offerte achter de hand heeft!
Wat is er voor u van belang?
Offerte gemaakt, dus oké? Niet helemaal. Het is niet omdat u een offerte gemaakt heeft, dat uw klant achteraf niet moeilijk kan doen. Het bestaan van die offerte bewijst immers niet dat uw klant akkoord was dat u al de daarin opgesomde werken zou uitvoeren. Met zijn handtekening erop is die discussie uiteraard uitgesloten…

En inderdaad ik kan bewijzen dat ik een deel van de werken op de niet getekende offerte zelf heb uitgevoerd (a.d.h van de gekochte matreialen) .En ik ga toch geen heel specifiek materiaal kopen dat al door de aannemer aangebracht zou zijn !

Sirkii

#6 , 09 apr 2014 02:55

Suc6 toegewenst met uw procedureslag. Ik zou er alvast niet aan beginnen of hoogstens nog een AS waarin je t niet betwiste deel betaalt en vindt dat x euro voor niet uitgevoerde werken niet te betalen zijn (met je bewijsfoto s). Misschien begint hij dan ook niet aan de miserie van een procedureslag.

Milo72

#7 , 09 apr 2014 11:31

Je hebt een offerte gekregen, en de aannemer is bij jou aan het werk geweest. En dan ga jij ontkennen dat het op basis van die offerte is dat de aannemer aan de slag gegaan is ? Geloof je dit zelf ?
Trouwens, los van de offerte: de aannemer is bij jou aan't werk geweest, je hebt em niet weggejaagd dus was't met jouw toestemming, dus dien je de aannemer te betalen.
Vervolgens, je hebt de faktuur gekregen, en zal gaan vertellen bij de rechter dat je enerzijds de faktuur niet gekregen hebt, en anderzijds er niet mee akkoord bent omdat je een deel van wat op de faktuur staat, zelf gedaan hebt ? op de faktuur die je niet gekregen hebt ?
Het is je volste recht om niet tevreden te zijn met de uitgevoerde werken, of met de faktuur. Maar dan dien je het spel wel volgens de regels te spelen, en dat is
- de aannemer kans geven de fouten te herstellen
- de gekregen faktuur correct betwisten
- het correct uitgevoerde werk wel te betalen
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Terug naar “Consumenten Koop”