Verkoper vraagt prijs / offerte concurrent

Precarious
Topic Starter
Berichten: 68

Verkoper vraagt prijs / offerte concurrent

#1 , 07 apr 2014 15:00

Mag een verkoper aan een klant de prijs / offerte van één van zijn concurrenten vragen?

Is dit wel een eerlijke handelspraktijk? Is dit conform met volgende wet?
De wet van 6 april 2010 betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming (WMPC)verbiedt oneerlijke handelspraktijken die strijdig zijn met de professionele toewijding en die het economisch gedrag veranderen, van ondernemingen tegenover consumenten (art. 84, WMPC).

Ik ben benieuwd naar jullie input :)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 apr 2014 15:13

Waarom zou een verkoper de prijs van de concurrentie niet mogen vragen?

Het is de klant zijn verantwoordelijkheid of hij die prijs zegt of niet zegt!

Dit heeft al altijd bestaan dat de meeste leveranciers de prijzen van hun concurrenten kenen, ik kende altijd de prijs van de concurrentie, desnoods vroeg ik er naar bij mijn klanten.

Ik ken geen juridisch bezwaar dat een verkoper de prijs van de concurrentie vraagt, ik dacht vragen staat toch vrij.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

werkstudent
Berichten: 52

#3 , 07 apr 2014 15:16

Klopt. Ik heb er bovendien geen probleem mee die te geven, zeker niet als hij lager ligt. Wie weet haal je er nog iets uit.
Voor 't zelfde geld stuurt die man zijn tante Wis naar de concurrentie om een offerte te vragen, en dan heeft hij de info ook hoor...

Reclame

Precarious
Topic Starter
Berichten: 68

#4 , 07 apr 2014 21:42

Dat zet de weg niet open naar prijsafspraken?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 apr 2014 09:59

Dat zet de weg niet open naar prijsafspraken?
Prijs afspraken dit is toch maar in sectoren waar weinig spelers zijn.

De prijsafspraken zie je toch ook in de cafés, als je in een dorp komt en een pit kost 1.40€ , dan zal je in gans het dorp maar 1.40€ betalen, en kom je in een ander dorp daar is het 1.70€ voor een pint dan zie je in al de cafés de zelfde prijs , dit geld ook voor de frituren!!

De groot warenhuizen passen toch ook hun prijzen aan tegenover hun concurrenten, zelfde met benzine, je heeft streken waar alle merken zeer goed koop zijn.

Dit komt ten goede aan de consument!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.


Terug naar “Consumenten Koop”