Loshangende ingebouwde microgolf bauknecht binnen garantie?

polydor
Topic Starter
Berichten: 2

Loshangende ingebouwde microgolf bauknecht binnen garantie?

#1 , 28 mar 2014 10:10

De keuken werd 4 jaar geleden geplaatst. Er zijn 4 bauknecht toestellen ingebouwd. Montagehandleidingen werden niet mee afgeleverd.

Eind vorig jaar merkte ik dat de microgolf niet meer vast in zijn kast hing.
Aangezien ik ervan uitging dat er ergens een vijs in de kast (waar ik niet aankan) los kwam te zitten, heb ik de keukenmaker gebeld om iemand te sturen. Ik heb me flexibel opgesteld en een dag van thuis gewerkt, een dag dat ze in de buurt moesten zijn voor andere herstellingen.

Een maand later is er dan een technieker gekomen. Na 10 minuten was de klus geklaard. Blijkbaar kan je een vijs aanvijzen vooraan de microgolf, die de klemmen vaster zet. Ik heb een document ondertekend dat de werken werden uitgevoerd, maar het vakje met het uurloon was leeggelaten. Het dubbeltje nog in mijn bezit.

2 weken later krijg ik een factuur van 104 euro voor die 10 minuten werk. Ik heb aangetekend gereageerd dat ik niet betaal aangezien dit binnen de garantie van montage valt (10 jaar garantie). Zij reageerden en zeiden dat het onder de garantie van de toestellen valt.
Mijn reactie was dat het niet uitmaakt, aangezien ik ook 5 jaar garantie heb op bauknecht als je 4 toestellen koopt. Zij hebben bauknecht gecontacteerd, en blijkbaar heb je dit enkel als je je ook binnen de maand registreert (wat de keukenmaker niet gedaan heeft, en waarvan ik pas op de hoogte was bij het eerste mankement, 3 jaar na factuurdatum, en waarvoor ik btw niets moest betalen na vertoon van de factuur). Nu is de vraag wat er in de kleine lettertjes staat van de bauknecht garantie. Ik heb niets op papier, enkel de factuur, en daar staat het niet op vermeld.

Soit, volgens mij is dit nog steeds een montagefout. Ik wil dat gerust gaan uitleggen in een rechtzaak, maar ik wil natuurlijk ook niet teveel kosten opstapelen.

Wat is uw raad?

3 opties:
- Ik betaal niet, na nogmaals een aangetekende brief te sturen met mijn motivatie.
- ik betaal wel, maar betaal pas nadat ze andere mankementjes aan de keuken die zeker binnen garantie vallen komen herstellen
- ik betaal wel

Het is vooral het principe:
- dit lijkt me een montagefout
- als niet, 104 euro voor 10 minuutjes als ze hier toch in de buurt moeten zijn is onredelijk hoog. De factuur vermeld niet de gepresteerde uren, gewoon een totaal bedrag

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 28 mar 2014 10:19

Dit lijkt mij noch een defect aan het toestel, noch een montagefout.

mava105
Berichten: 22868
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 28 mar 2014 10:24

Kan moeilijk een montagefout zijn als de keuken er al 4 jaar staat.
Mogelijks is deze vijs door trillingen losgekomen.
Handleidingen kan je steeds via internet online raadplegen.
Recent ook zo iets voorgehad: mijn ingebouwde koelkast kwam los en de deur raakte het tablet bij het opendoen.
De keuken stond er 20 (twintig) jaar.Omdat ik het zelf niet kon fixen de keukenfirma gebeld. Binnen de 3 dagen was er een technieker, die er bijna 1 uur aan heeft gewerkt. Op mijn vraag of ik iets moest aftekenen zegde deze: het is gratis, dat hoort bij de dienst na verkoop
Les: in het vervolg een goede keukenleverancier zoeken.

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 28 mar 2014 12:39

Nooit iets ondertekenen waar geen details en prijs opstaan. Nu is het hun woord tegen uwe.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

polydor
Topic Starter
Berichten: 2

#5 , 28 mar 2014 20:50

bedankt voor de tips. We hebben gebouwd 'sleutel aan de deur' en we waren verplicht om bij die keukenleverancier te bestellen. Nochtans van in het begin niet gelukkig mee geweest, en het was te merken aan de service. We waren een vis op het droge, dus veel moeite moesten ze niet doen, we waren al binnen. Niets van korting en te weinig moeite vond ik om echt ons goesting te mogen doen. Algemeen zo eigenlijk met alle leveranciers.

@mava105: waarom vind je het geen montagefout? Iets dat los komt na 4 jaar is toch ook niet normaal? Zouden ze dat dan niet beter moeten aanvijzen hebben, of op een betere manier moeten monteren hebben ?

snellemichiel
Berichten: 193

#6 , 03 apr 2014 19:06

bedankt voor de tips. We hebben gebouwd 'sleutel aan de deur' en we waren verplicht om bij die keukenleverancier te bestellen. Nochtans van in het begin niet gelukkig mee geweest, en het was te merken aan de service. We waren een vis op het droge, dus veel moeite moesten ze niet doen, we waren al binnen. Niets van korting en te weinig moeite vond ik om echt ons goesting te mogen doen. Algemeen zo eigenlijk met alle leveranciers.

@mava105: waarom vind je het geen montagefout? Iets dat los komt na 4 jaar is toch ook niet normaal? Zouden ze dat dan niet beter moeten aanvijzen hebben, of op een betere manier moeten monteren hebben ?
Omdat het niet echt een grove fout is die direct merkbaar is en al zeker niet een fout die niet zou kunnen gebeuren door andere factoren, zoals reeds aangehaald: trillingen.
Niet vergeten het staat er al 4 jaar blootgesteld aan verschillende factoren. Het zou een fout geweest zijn moest een vijs die er moet inzitten niet inzat.

Terug naar “Consumenten Koop”