Een koop is gesloten zodra er een akkoord is (art 1589 BW). Hoe dit akkoord gegeven is, is op zich niet irrelevant, dus een mondeling akkoord is ook voldoende (maar wel moeilijker om te bewijzen in geval van discussie). Uw akkoord via mail is dus bindend.@bart: Mijn vraag gaat er eigenlijk vooral om, is mijn woord via email bindend? Als je bijvoorbeeld een auto gaat kopen moet je toch eerst handtekeningen zetten voor er iets besteld word.
Enkel na levering heb je 14 dagen de tijd om van de koop af te zien (waarbij de terugzendkosten voor de consument zijn), bij annulatie heb je dat recht niet (artikel 47, §1 van de wet betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming: Voor de uitoefening van dit recht gaat de termijn in: -voor de goederen, te rekenen van de dag na de levering aan de consument).Als de bestelling nog niet is geleverd of nog geen vertien dagen in jou bezit is, kan je deze gewoon annuleren conform de Wet Marktpraktijken betreffende verkoop op afstand.
Maar ook voordat je de zaak betaald hebt?Dat recht geldt ook voordat je de zaak in ontvangst hebt genomen.
Volgens mij is de wet hier toch zeer duidelijk. Termijn van 14 dagen start op dag ontvangst van goederen. In deze termijn kan je beslissen af te zien van de koop, buiten deze termijn niet.Dat recht geldt ook voordat je de zaak in ontvangst hebt genomen, daar kan niet worden van afgeweken.
Rechtsgrond?Ja!!!Maar ook voordat je de zaak betaald hebt?Dat recht geldt ook voordat je de zaak in ontvangst hebt genomen.
Misschien kan de topic starter best even van iemand het geld lenen om de bestelling te betalen, de goederen laten leveren, en dan de goederen terugsturen en een terugbetaling vragen zodat hij de persoon van wie hij het geld geleend heeft, kan terugbetalen. Enige kosten die hij dan heeft zijn inderdaad de terugzendingskosten en eventueel intrest die hij aan de persoon moet van wie hij het geld geleend heeft.