Terugbetaling voorschot voor aankoop via internet

oldskool
Topic Starter

Terugbetaling voorschot voor aankoop via internet

#1 , 18 mar 2014 08:45

Hallo, ik wist niet juist waar dit te plaatsen, sorry als het verkeerd staat...

Ik heb meer dan een jaar geleden een voorschot betaald via bankoverschrijving. Ik zou mijn voorschot nu terug willen omdat ik de rest niet kan betalen en het geld heel goed kan gebruiken.
Ik heb nergens iets getekend. Ik had eerst de prijs gevraagd via email en de verkoper heeft mij daarna een offerte via email doorgestuurd. De verkoper wil nu het voorschot niet terugbetalen. Kan dit? Kan ik hier iets tegen ondernemen dat mij niet meer gaat kosten dan het voorschotbedrag (100 euro)?
De verkoper is geen particulier ofzo, het gaat om een klein bedrijf dat autovelgen verkoopt.

Mvg,

Stephen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 18 mar 2014 09:00

Hebt u de aankoop bevestigd via email of iets dergelijk?

oldskool
Topic Starter

#3 , 18 mar 2014 09:17

Ik heb niet alle mails meer, kan ik deze nog achterhalen als ze verwijderd zijn door mij?

Ik heb de bestelling niet bevestigd via mail. Ik heb gezegd, nadat ik de offerte kreeg, dat ik de bestelling zou bevestigen als ik al het geld had. Onmiddelijk hierna had hij alles al klaarstaan om te verzenden... In een mail die ik nog heb zegt hij letterlijk "Omdat ik ook een leveradres van je doorkreeg ging ik ervan uit dat je de wielen wilde bestellen", en "Als je een voorschot betaald dan zal ik deze set voor je apart houden." Daarna hebben we het over het voorschot gehad en dergelijke.

Reclame

bartvdv

#4 , 18 mar 2014 09:27

Het feit dat hij het voorschot heeft betaald, betekent toch zoveel als aanvaarding van de offerte ?

Turaki

#5 , 18 mar 2014 09:28

Door het voorschot te betalen, kan de verkoper argumenteren dat de koop gesloten is. En u kan dan enkel de koop verbreken door het voorschot te laten vallen (art 1590 BW).

oldskool
Topic Starter

#6 , 18 mar 2014 09:30

@bart: Mijn vraag gaat er eigenlijk vooral om, is mijn woord via email bindend? Als je bijvoorbeeld een auto gaat kopen moet je toch eerst handtekeningen zetten voor er iets besteld word.

oldskool
Topic Starter

#7 , 18 mar 2014 09:30

Oke, bedankt Turaki. Jammer.

Turaki

#8 , 18 mar 2014 09:33

@bart: Mijn vraag gaat er eigenlijk vooral om, is mijn woord via email bindend? Als je bijvoorbeeld een auto gaat kopen moet je toch eerst handtekeningen zetten voor er iets besteld word.
Een koop is gesloten zodra er een akkoord is (art 1589 BW). Hoe dit akkoord gegeven is, is op zich niet irrelevant, dus een mondeling akkoord is ook voldoende (maar wel moeilijker om te bewijzen in geval van discussie). Uw akkoord via mail is dus bindend.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#9 , 18 mar 2014 13:37

Een jaar geleden een verooschot betaald... Da's wel al héél lang geleden. Waarom heb je je levering niet geëist tot nu toe? Of moesten ze niet leveren omdat je tot nu toe niet kon betalen?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

oldskool
Topic Starter

#10 , 19 mar 2014 11:17

Inderdaad. Ik heb tot nu toe alleen dat voorschot betaald. Blijkbaar blijft een voorschot ook maar een jaar geldig, want de verkoper zegt nu dat ik tot juli 2014 nog de rest kan betalen... Daarna zou het voorschot vervallen. Maakt nu niks meer uit want ik kan het volledige bedrag tegen dan toch niet betalen.

Turaki

#11 , 19 mar 2014 13:23

Als de bestelling nog niet is geleverd of nog geen vertien dagen in jou bezit is, kan je deze gewoon annuleren conform de Wet Marktpraktijken betreffende verkoop op afstand.
Enkel na levering heb je 14 dagen de tijd om van de koop af te zien (waarbij de terugzendkosten voor de consument zijn), bij annulatie heb je dat recht niet (artikel 47, §1 van de wet betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming: Voor de uitoefening van dit recht gaat de termijn in: -voor de goederen, te rekenen van de dag na de levering aan de consument).

Gebruiker21

#12 , 20 mar 2014 10:45

Dat recht geldt ook voordat je de zaak in ontvangst hebt genomen.
Maar ook voordat je de zaak betaald hebt?

Misschien kan de topic starter best even van iemand het geld lenen om de bestelling te betalen, de goederen laten leveren, en dan de goederen terugsturen en een terugbetaling vragen zodat hij de persoon van wie hij het geld geleend heeft, kan terugbetalen. Enige kosten die hij dan heeft zijn inderdaad de terugzendingskosten en eventueel intrest die hij aan de persoon moet van wie hij het geld geleend heeft.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Turaki

#13 , 20 mar 2014 11:04

Dat recht geldt ook voordat je de zaak in ontvangst hebt genomen, daar kan niet worden van afgeweken.
Volgens mij is de wet hier toch zeer duidelijk. Termijn van 14 dagen start op dag ontvangst van goederen. In deze termijn kan je beslissen af te zien van de koop, buiten deze termijn niet.

Voor de handelaar is het natuurlijk vaak interessant om dit ook toe te staan voor het verzenden van de goederen, teneinde zelf geen kosten te maken voor klaarzetten en verzending, maar uiteindelijk is dit maar een commerciële geste.

Turaki

#14 , 20 mar 2014 11:05

Dat recht geldt ook voordat je de zaak in ontvangst hebt genomen.
Maar ook voordat je de zaak betaald hebt?
Misschien kan de topic starter best even van iemand het geld lenen om de bestelling te betalen, de goederen laten leveren, en dan de goederen terugsturen en een terugbetaling vragen zodat hij de persoon van wie hij het geld geleend heeft, kan terugbetalen. Enige kosten die hij dan heeft zijn inderdaad de terugzendingskosten en eventueel intrest die hij aan de persoon moet van wie hij het geld geleend heeft.
Ja!!!
Rechtsgrond?

Gebruiker21

#15 , 20 mar 2014 13:21

De wetgeving waar Sander11 zich op meent te baseren, zou ik ook wel eens willen zien, eigenlijk...

Terug naar “Consumenten Koop”