Waarborg van 2 jaar op PC

JohnD
Topic Starter

Waarborg van 2 jaar op PC

#1 , 24 feb 2014 09:34

Wat gebeurd er met de wettelijke waarborg van 2 jaar op bvb een PC als de firma waar je het produkt bij gekocht hebt, bankroet is ? En anderzijds bvb indien de waarborg eventueel kan vehaald worden op de invoerder, maar deze slechts een jaar waarborg geeft.

Ik heb moeten ondervinden dat veel merken slechts 1 jaar zgn. fabrieksgarantie geven.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD
Topic Starter

#2 , 01 mar 2014 00:47

Misschien nuttig van mij om dit even terug onder de aandacht brengen ....
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 mar 2014 11:26

Richt u dat tot de invoerder of de fabrikant.

Reclame

JohnD
Topic Starter

#4 , 03 mar 2014 04:38

Er zijn fabrikanten en invoerders die slechts 1 jaar waarborg geven. Wat ook nog volledig wettelijk is.

Turaki

#5 , 03 mar 2014 10:05

Er zijn fabrikanten en invoerders die slechts 1 jaar waarborg geven. Wat ook nog volledig wettelijk is.
De eindverkoper moet steeds 2 jaar garantie geven aan de consument, wat de invoerder of fabrikant geeft is irrelevant (tenzij je als consument rechtstreeks bij hen koopt, dan is de garantie altijd 2 jaar, ongeacht wat er op enig document staat). Wet is hier zeer duidelijk, altijd garantie van 2 jaar, alle clausules die deze verminderen zijn nietig.

sloeberken

#6 , 03 mar 2014 11:07

Is dit een merk pc, of een kloon zelf samengesteld door de verkoper. Wat is juist defect.
Er zijn ook onderdelen als het om een kloon gaat, onderdelen die tot 3 jaar waarborg hebben. Zoals harddeschijven, dit kun je steeds op de website van de fabrikant controleren of er nog waarborg op is. Ook asus grafische kaarten geven aan de consument 3 jaar. Wel even de moeite doen om dit op te zoeken.
Als het om een merk pc gaat ook nazien op hun website.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

JohnD
Topic Starter

#7 , 03 mar 2014 17:08

De eindverkoper moet steeds 2 jaar garantie geven aan de consument, wat de invoerder of fabrikant geeft is irrelevant (tenzij je als consument rechtstreeks bij hen koopt, dan is de garantie altijd 2 jaar, ongeacht wat er op enig document staat). Wet is hier zeer duidelijk, altijd garantie van 2 jaar, alle clausules die deze verminderen zijn nietig.
Er zijn merken waar je als partikulier rechtstreeks van de invoerder kunt kopen. Ook internetbedrijven die slechts een jaar waarborg geven. Er zijn er in elk geval maar weinig die 2 jaar geven. Winkels geven sowieso 2j. dat is duidelijk.

Ik zal eens een paar links posten met voorwaarden wat betreft garantie. Zouden die dus niet weten dat ze 2j moeten geven ?

sloeberken

#8 , 03 mar 2014 17:47

Ken weinig of geen grote merken die geen 2 jaar of meer waarborg geven, of je moet het in een ander land gekocht hebben waar andere regels gelden.

Turaki

#9 , 03 mar 2014 17:50

Er zijn merken waar je als partikulier rechtstreeks van de invoerder kunt kopen. Ook internetbedrijven die slechts een jaar waarborg geven. Er zijn er in elk geval maar weinig die 2 jaar geven. Winkels geven sowieso 2j. dat is duidelijk.
Maakt niet uit, verkoop aan consumenten is 2 jaar, ongeacht wat er in de voorwaarden of waar dan ook staat.
Zouden die dus niet weten dat ze 2j moeten geven ?
Meestal slaat dit op wat zij van garantie voorzien voor B2B, dus niet aan consumenten.
Bedrijven die via internet vaak aan Europese landen verkopen hebben vaak staan dat ze 1 jaar garantie geven, of de minimumtermijn die wettelijk verplicht is, welk van de 2 die het langste duurt. Lees de AV maar eens goed na, u zal dit vaak tegenkomen.

sloeberken

#10 , 03 mar 2014 17:54

Met internet bedrijven opletten, vb u koop een acer laptop in nederland 1 jaar waarborg, u koop diezelfde laptop in belgie 2 jaar waarborg.
Je moet maar eens proberen een batterij van een laptop die ouder is dan 6 maand te laten vervangen in garantie.

Turaki

#11 , 03 mar 2014 21:05

Met internet bedrijven opletten, vb u koop een acer laptop in nederland 1 jaar waarborg, u koop diezelfde laptop in belgie 2 jaar waarborg.
U koopt in heel Europa alles met 2 jaar garantie. Koopt u buiten Europa, dan heeft u enkel de fabrieksgarantie (vaak nog steeds 1 jaar).
Je moet maar eens proberen een batterij van een laptop die ouder is dan 6 maand te laten vervangen in garantie.
Na 6 maanden moet de consument wel bewijzen dat het defect reeds bestond bij aankoop, wat inderdaad soms heel moeilijk is. Bij batterijen hangt bijvoorbeeld veel af van het gebruik (hoe vaak aan en uit, hoe lang, hoe leeg voor herladen, veel of weinig gebruik tijdens herladen, ...).

sloeberken

#12 , 05 mar 2014 12:43

Hoe ga je als consument dit bewijzen, intern geheugen is niet aanwezig. Als er in de eerste 6 maand geen gebreken zijn dan was de batterij ok.
hier misschien een mooi antwoord via forum test aankoop.
http://www.test-aankoop.be/forum/Topic/546673" onclick="window.open(this.href);return false;

JohnD
Topic Starter

#13 , 06 mar 2014 01:48

Ken weinig of geen grote merken die geen 2 jaar of meer waarborg geven, of je moet het in een ander land gekocht hebben waar andere regels gelden.
Oh ja ? Vers van de pers, is nog maar pas in het nieuws geweest dat men de websitetoegang tot Apple wou verbieden omdat ze bedrieglijke informatie geven over hun waarborg. In Belgie althans gaf Apple nog niet zo lang geleden geen 2 jaar waarborg.

skabalie

#14 , 06 apr 2014 02:31

Dat staat meestal ook op de garantiekaart,maar of het wettelijk is of niet,kan ik niet zeggen,ik ben geen advocaat,geen jurist en geen rechter.
Maar veel zaken,zijn een uitzondering op garantie.Mijn vader heeft tijdenlang geleden,een nieuwe tv gekocht met beeldbuis (platte waren er nog niet).Na 3 maand,was de beeldbuis kapot en belde naar de verkoper.Antwoord:sorry meneer,maar dat valt niet onder de garantie.Toen heb ik zitten opsporen,op het internet,en gegevens gevonden over dit type tv,waardoor duidelijk was,dat dit een constructiefout was,er waren tientallen berichten daarover te vinden. We zijn dan met die afdrukken naar de winkel geweest,waar de winkel contact heeft opgenomen met de fabrikant met die documenten,en dan heeft de fabriek toch een nieuwe beeldbuis gegeven,maar werkuren moesten wel betaald worden.

Om op de eigenlijke zaak te komen.Ik steek zelf mijn pc's samen,en na 2 jaar en 14 dagen brak mijn solid state drive kortweg SSD.Belde naar de winkel,en die wilde me niet helpen,omdat die 14 dagen buiten garantie was.
Ik gaf het echter niet op,en zocht informatie op over die schijf,en vond een e-mail adres ergens in amerika.Ik heb mijn probleem geschreven naar daar.Enkele dagen later mail teruggekregen,met Europees e-mail adres,en moest daar mijn verhaal doen.zij sturen mail terug,en moest een paar test doen,en als die negatief waren,moest ik terugmailen.Lukte dus niet,en ik mailde terug.Ik kreeg een mail terug,met een pdf bestand,die ik moest afdrukken.De ssd,deze afdruk en de factuur,moest ik verpakken en opsturen.Na 3 weken,kreeg ik een andere herstelde ssd terug,(had serienummer opgeschreven en die verschilde) en nu na 1 jaar,draait die SSD nog perfect,anders kon ik nu niet typen.
Dus zoek het defecte onderdeel,zoek de fabrikant,en doe zoals ik.Engels is wel een must,maar buiten u tijd,dat u er in steekt,ben je niks kwijt.En in het beste geval,ben je,je verzendkosten kwijt,maar krijg je een nieuw (hersteld) toestel.
succes zou ik zeggen.
Je kan nu zeggen,gelukzak,maar ik heb ook veel zaken gehad die op een sisser uitkwamen.Hangt af van de fabrikant.

sloeberken

#15 , 06 apr 2014 08:53

Dit forum zuigt.
Stelletje pretentieuze vierderangs advocaten-assistentes die zwaarwichtig willen doen.
Beste Johan21 als je u hier niet thuis voelt is dit spijtig voor jou, dit forum vervangt geen advocaten maar tracht de forum gebruikers te helpen, soms help het en soms niet. maar weet zeker dat er hee veel bruikbare informatie te vinden is op dit forum.

Terug naar “Consumenten Koop”