factuur van telecom provider

noukies
Topic Starter

factuur van telecom provider

#1 , 21 feb 2014 10:58

Hallo,

wil even mijn verhaal kwijt

nu heb ik vorige jaar in feb/2013 een brief ontvangen van mijn provider "aanrekening" ik viel zowat achterover van het bedrag die ik zag staan
heb ik direct contact opgenomen met telenet nu blijkt dat het open staande facturen te zijn van 2010 !
de medewerkster vertelde ook dat het naar een incasso-bureau was gestuurd in 2010 daar heb ik dan contact mee opgenomen en dat dossier zou afgesloten zijn geweest in 2010 en terug gestuurd naar hen.

vroeg ook aan de klantendienst of het mogelijk was om de facturen toe gestuurd te krijgen ,daar kreeg ik het antwoord op dat ik daarvoor moest betalen
wat ik natuurlijk niet op ingegaan ben .

vraag me alleen af kunnen ze zomaar na 3 jaar een factuur toesturen? kan mijn hand op het hard drukken dat ik hiervoor nooit iets van gezien heb.

Bij mijn weten heb ik ook netjes alles betaald

wand het zit ook zo dat ik nog steeds klant ben , en dat ik elke maand mijn rekeningen betaal

na het gesprek van vorig jaar heb ik tot heden geen brieven meer ontvangen
wat zou ik doen erachter zitten of dit zo laten?
er staat een verjaring termijn op van 5jaar dacht ik

mvg
Laatst gewijzigd door Vandebos op 21 feb 2014 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Namen verwijderd

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 21 feb 2014 11:03

Persoonlijk zou ik zoiets meteen opgelost willen zien. Rekeninguitreksels bij de hand en aantonen dat u elk kwartaal hebt betaald.

noukies
Topic Starter

#3 , 21 feb 2014 11:10

Het probleem is dat ik sinds 2011 veranderd ben van bank,
sorry ik heb iets tegen papier :-)
ik doe alles via internet had al contact opgenomen met mijn vorige bank
maar zij kunnen wel kopie,s maken en hiervoor moet ik betalen
wat ik natuurlijk niet van zin ben (1e duur en 2e moet ook wel weten welke periode dit gaat 2010 is een lang jaar :-) ) aangezien ik geen facturen heb van hen en dat ik daarvoor ook moet betalen.

Reclame

LeenW

#4 , 21 feb 2014 11:43

Dan moet u wel heel zeker zijn dat u alles betaald hebt.

Veebee

#5 , 21 feb 2014 12:22

Dan liever bij wijze van spreken 50 euro betalen en bewijs hebben dan geen bewijs hebben en de deurwaarder /advocaat betalen ...

noukies
Topic Starter

#6 , 21 feb 2014 12:57

Ja begrijp ik natuurlijk wel , maar dat is hier nog niet te spraken
de factuur is van 2010 wij zijn nu 2014 ???
heb zonet ook naar de ombudssienst gebeld en idd de verjaring is op 5 jaar
hij stelde voor dat ik een mail zou sturen naar hen met een klacht hierover/of gewoon te wachten tot volgend jaar dan kunnen ze mij niets kunnen maken
dat laaste is natuurlijk een gok !

Ik ben heel zeker dat ik alle facturen heb betaald van hen,
en het gaat hier niet om een "klein bedrag" daarom maakt het nog gekker

ben nog steeds klant , ik betaal correct elke maand de factuur
dat kan ik perfect zien in mijn bankieren bij mijn huidige bank

en dan nog denk als je niet betaald dan wordt je toch afgesloten ? veronderstel ik
ik geniet van 2 gsm,internet,tv, en vaste toestel

WP002

#7 , 21 feb 2014 13:21

2014 - 2010 = 4 < 5. Dus voor verjaring bent u nog te vroeg.

LeenW

#8 , 21 feb 2014 13:28

Als verjaring dreigt, zullen ze ook niet aarzelen een deurwaarder te sturen. Dat zijn extra kosten voor u. Plus als u geen bewijstukken hebt om uw verhaal te staven, zullen de volgens hen beschuldigde bedragen ook integraal betaald moeten worden

Veebee

#9 , 21 feb 2014 14:01

En wachten tot volgend jaar is geen optie, u ben nu in kennis gesteld dus zie niet goed in wat daarmee te bereiken valt.

Provider gaat ook geen boodschap hebben aan het feit dat u geen papieren archief wenst aan te leggen, dat is ieders goed recht, maar dan zou ik toch alleszins de digitale versie van uittreksels bijhouden.
Neemt geen plaats in en kan snel doorzocht worden.

Ik zou toch gewoon kopies vragen aan de vorige bank en daarmee naar de provider stappen.
Indien blijkt dat ze zich alsnog vergist hebben, kan u altijd proberen een commerciele geste te vragen in de vorm van vergoeding van de kosten die u gemaakt hebt om hun fout aan te tonen?
Laatst gewijzigd door Veebee op 21 feb 2014 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.

noukies
Topic Starter

#10 , 21 feb 2014 14:13

maar dat is ook aan de tegenpartij he hen moeten ook kunnen bewijzen waarvan de kosten zijn,
en waarom het zolang heeft geduurd voor ze bericht gaven

natuurlijk is iedereen zelf verandwoordig voor zijn facturen en betalingen post maar vind 3 jaar na datum wel erg lang
dan zou iedereen zomaar facturen kunnen sturen na 3 of 5 jaar !

maar goed ik ga toch contact maken met de ombudsdienst en dat hun de facturen kunne opvragen voor mij , zonder hiervoor te betalen

en alsook klacht indienen

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#11 , 21 feb 2014 14:52

Aangetekende brief schrijven . U schrijft dat u bij uw weten niets verschuldigd bent en vraagt kopie van de facturen.

LeenW

#12 , 21 feb 2014 14:53

Zij zullen wel iets van bewijsstukken hebben als ze daar mee afkomen, ik elk geval meer dan "ik denk dat ik alles betaald heb". Dat ze laattijdig factureren, is in hun nadeel, niet in het uwe.

noukies
Topic Starter

#13 , 21 feb 2014 15:21

Ik wacht de ombudsdienst af, alleen begrijp ik niet waarom ik steeds nog een verbinding heb ?
heb eens verder onderzocht op internet en als je geen facturen zou betalen dan sluiten ze gewoon de boel af
niet dat ik niet heb betaald ik kan met 100% zekerheid zeggen dat ik netjes elke maand heb betaald

dus het moet toch van totaal iets anders zijn lijkt me zo (grove fout van hen ofzo)

j.demoor

#14 , 23 feb 2014 08:44

“Art.2277...intresten van geleende sommen,en,in het algemeen,al hetgeen betaalbaar is bij het jaar of bij kortere termijnen;verjaren door verloop van vijf jaren.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

‘B.6. ...het doel van artikel 2277 van het Burgerlijk Wetboek, dat erin bestaat de schuldeiser tot zorgvuldigheid aan te zetten en tegelijk de schuldenaar te beschermen tegen de opeenstapeling van periodieke schulden over een te lange periode. Ten aanzien van dat doel vertoont de schuld met betrekking tot de levering van mobiele telefonie immers gelijkenissen met de schulden bedoeld in artikel 2277 van het Burgerlijk Wetboek, vermits die schuld, aangezien zij periodiek is en het bedrag ervan na verloop van tijd toeneemt, op termijn een dermate grote kapitaalschuld kan worden dat zij de schuldenaar kan ruïneren.B.7. Hieruit volgt dat artikel 2277 van het Burgerlijk Wetboek, in die zin geïnterpreteerd dat het niet van toepassing is op de schulden met betrekking tot de levering van mobiele telefonie, onder schuldenaars van periodieke schulden een verschil in behandeling invoert dat niet kan worden verantwoord‘[Arbitragehof nr.13/2007,17 januari 2007;LEBON,C.,Ook periodieke GSM-facturen verjaren na vijf jaar(art.2277 B.W.),Noot onder Arbitragehof nr.13/2007,17 januari 2007,R.W.2007-08,1711].

“Art.1315. Hij die de uitvoering van een verbintenis vordert,moet het bestaan daarvan bewijzen...”(B.W.).
“Art.870.Iedere partij moet het bewijs leveren van de feiten die zij aanvoert.”(Gerechtelijk Wetboek).

Vorder van uw schuldeiser voornoemd kosteloos bewijs alvorens te betalen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#15 , 24 feb 2014 11:25

Ik vrees dat het aanvragen van de facturen (deze kosteloos bekomen) het minste van de zorgen is van de topic starter. Kunnen bewijzen dat ze betaald zijn, zal iets anders zijn. Tenzij uit de facturen blijkt dat het niet om de "normale maandelijkse betalingen" gaat, maar om bepaalde extra's die al dan niet onterecht aangerekend zijn.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Consumenten Koop”