Minderjarige van 9jaar download voor 5000€ aan apps en spell

Fabi
Topic Starter
Berichten: 440

Minderjarige van 9jaar download voor 5000€ aan apps en spell

#1 , 17 feb 2014 14:50

Een kind van 9 download zonder dat zijn ouders het weten voor 4700€ spelletjes, farmspelletjes waarbij je levels kunt kopen enz, schietspelletjes waarbij je diamanten en kogels kan kopen ext

Nu krijgen ma en pa de factuur. Mooie reis waard, die mensen verschieten zich een bult, moeten zij opdraaien voor wat Apple iTunes zo verleidelijk aanbied, of zonder dat het kind beseft dat hij ervoor moet betalen?

Groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Joeri_J
Berichten: 657

#2 , 17 feb 2014 14:56

Lees eens: http://tweakers.net/nieuws/87512/apple- ... alden.html" onclick="window.open(this.href);return false;

en zeker ook dit: http://www.iphoneclub.nl/iphone-tips/so ... schakelen/" onclick="window.open(this.href);return false;
Zodat dit niet meer kan gebeuren.

Bart
Beheerder
Berichten: 404
Juridisch actief: Ja

#3 , 17 feb 2014 15:01

Lees vooral ook deze case: http://www.juridischforum.be/forum/view ... 12&t=49339" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

LeenW

#4 , 17 feb 2014 15:10

Ik dacht dat het tegenwoordig niet meer ging zonder "fout" van de ouders? (fout = wachtwoord aan hun kind geven, automatisch inloggen, ingelogd blijven aanduiden, etc)

snellemichiel
Berichten: 193

#5 , 17 feb 2014 21:07

Kan me ander topic herinneren waarbij iemand contact nam met Apple en het bedrag kon terugvorderden.
Dus best eens contact nemen. ;)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 feb 2014 12:51

Je kan idd enkel hopen op een commerciële geste van Apple. Voor de rest is de ouder verantwoordelijk voor wat het kind uitspookt. Wij hebben ook een tablet waar héél wat spelletjes opstaan, maar online een aankoop doen door de kinderen zal niet lukken (er zijn geen paypal of creditcardgegevens ingegeven). Dat een ouder zijn tablet zo instelt dat aankopen automatisch kunnen gebeuren (of dit niet blokkeert) en het toestel zo onbeheerd aan de kinderen geeft, moet ook opdraaien voor de gevolgen.

Als mijn kind alle kranen in het huis open zet net voor we op verlof vertrekken, en we krijgen nadien een gepeperde rekening van de watermaatschappij, zal ik die ook moeten betalen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Redrum
Berichten: 574

#7 , 18 feb 2014 13:45

Voor de rest is de ouder verantwoordelijk voor wat het kind uitspookt.
Daar zijn wel grenzen aan in die zin dat een kind niet handelsbekwaam is en handelaars daardoor wel verantwoordelijkheid dragen. Aangezien mijn 12-jarige dochter bv niet de handelsbekwaamheid heeft om een televisie te bestellen of te kopen, kan ik er ook niet zomaar verantwoordelijk voor zijn.

De handelaars dienen hiervoor wel voorzorgen te nemen. TS zal moeten verduidelijken hoe precies die rekening is kunnen oplopen. Als daar bv een kredietkaart voor nodig was, zal het inderdaad veel moeilijker zijn om te verdedigen dat dat gebruik toegeschreven wordt aan een kind van 9.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 18 feb 2014 14:56

Daar zijn wel grenzen aan in die zin dat een kind niet handelsbekwaam is en handelaars daardoor wel verantwoordelijkheid dragen.
Als je aan een kind een tablet geeft waarin de creditcardgegevens opgeslagen zijn zodat dit kind onbeperkt aankopen kan doen, dan beschouw jij als ouder het kind WEL handelsbekwaam. Wat doe je met een 16-jarige die met zijn spaargeld een lederen vest gaat kopen? Ga je terug naar de winkel om het geld terug te eisen met de melding: mijn zoon/dochter is niet handelsbewkaam?

Handelsbewkaamheid mag geen excuus zijn voor ouders om gebrek aan toezicht te verantwoorden. Op deze manier schuif je de verantwoordelijkheid door naar de verkoper / handelaar.

Om terug te komen op mijn voorbeeld: als mijn zoon alle kranen open zet en zo voor een torenhoge factuur zorgt, moet ik dan ook zeggen dat mijn zoon niet handelsbewkaam is om zoveel water te kopen, en ik de kosten terugbetaald wil zien?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Turaki
Berichten: 6870

#9 , 18 feb 2014 15:03

Wat doe je met een 16-jarige die met zijn spaargeld een lederen vest gaat kopen? Ga je terug naar de winkel om het geld terug te eisen met de melding: mijn zoon/dochter is niet handelsbewkaam?
Rechtspraak maakt hier wel onderscheid: een 16-jarige die een vest gaat kopen (of een frequenter voorkomend voorbeeld: smartphone) zal als handelingsbekwaam worden beoordeeld, diezelfde 16-jarige die een auto gaat kopen niet, net als een 9-jarige die een smartphone gaat kopen.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#10 , 19 feb 2014 12:15

Is het wel te bewijzen dat het een 9 jarige dit gedaan heeft.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

succes-sie
Berichten: 137

#11 , 19 feb 2014 22:47

Beste,

Ik ben dus de persoon die net hetzelfde is tegengekomen.

Dus niet panikeren, maar handelen..

Veel succes

Hierbij de tekst van de mailberichten (sorry voor de lengte) :
-----------------------------------------------------------

iTunes Store iTunesStoreSupport@apple.com
06-08-13

aan mij
Beste meneer *,

Welkom bij iTunes Store Support! Bedankt dat u de tijd neemt om contact met ons op te nemen. Voordat we verder gaan, stel ik me graag aan u voor. Mijn naam is Angelica, ik ben een iTunes Store Advisor en ben u graag van dienst.

Allereerst mijn oprechte excuses dat u langer dan 24 uur op een reactie op uw e-mail heeft moeten wachten. We doen ons best om u zo snel mogelijk te helpen met uw probleem. Alvast bedankt voor uw begrip.

Ik begrijp dat uw zoontje van 9 jaar aankopen heeft gedaan binnen spelletjes, zoals de Clash of Clans, voor een bedrag van meer dan 1500 EUR. Ik kan mij goed voorstellen dat dit erg vervelend is, omdat deze aankopen zonder toestemming zijn gedaan en een groot bedrag betreffen. Ik assisteer u hier graag verder bij.

Ik heb in het systeem kunnen zien dat de aankoop een in-app aankoop betreft. Dit zijn extra's binnen een (al dan niet gratis) spel. Deze extra's koopt u door iets in het spel aan te klikken. Dit soort aankopen kunnen mogelijk zijn wanneer u binnen 15 minuten na invoering van het wachtwoord een aankoop doet. Het iOS apparaat onthoud 15 minuten het wachtwoord waarmee een aankoop is gedaan.Voor meer informatie over in-app aankopen kunt u het onderstaande artikel raadplegen:

iTunes Store: informatie over aankopen in programma's
http://support.apple.com/kb/HT4009?loca ... cale=nl_NL" onclick="window.open(this.href);return false;

Door middel van het instellen van waarschuwingsberichten en beperkingen kunt u restricties opleggen voor ongewenste aankopen. Ik raad u aan om dit te doen om ongewenste aankopen te voorkomen in de toekomst. In de volgende twee artikelen kunt u lezen hoe u de waarschuwingsberichten en beperkingen kunt instellen:

Waarschuwingen van de iTunes Store opnieuw instellen
http://support.apple.com/kb/HT1734?viewlocale=nl_NL" onclick="window.open(this.href);return false;

Een goed begrip van Beperkingen
http://support.apple.com/kb/HT4213?viewlocale=nl_NL" onclick="window.open(this.href);return false;

Om deze kwestie verder te onderzoeken, heb ik de bestelnummers nodig van de betreffende aankopen met het exacte totaalbedrag van deze aankopen. De bestelnummers kunt u op de computer vinden in iTunes in uw aankoopgeschiedenis. Het onderstaande artikel geeft u hier meer informatie over:

http://support.apple.com/kb/HT2727?viewlocale=nl_NL" onclick="window.open(this.href);return false;

Mocht u de aankopen hebben kunnen achterhalen in een account, kunt u mij dan de bestelnummers van de betreffende aankopen geven. U kunt deze ook in de aankoopgeschiedenis vinden. Kunt u vervolgens een lijstje maken op de onderstaande wijze:

-M123456789
-M112345678
-etcetera

U kunt op dit e-mailbericht reageren. Ik zal u dan zo snel mogelijk verder helpen. Ik kijk uit naar uw reactie.

Met vriendelijke groet,


Angelica
iTunes Store Customer Support
http://www.apple.nl/support/itunes/contact" onclick="window.open(this.href);return false;

First Name : *
Last Name : *
Email : *@gmail.com
Lang_Country : nl_BE
Product : iTunes Store
Support Subject : Aankopen, facturering en vergoeding
Sub Issue : Oneigenlijk gebruik creditcard door minderjarige zoon (9 jaar) voor een bedrag t.b.v. ongeveer 1.500 EUR - aankopen Itunes in spelletjes
GCRM Case ID : 476906365
See additional info below
Kies de iTunes Store of App Store voor uw land: België
Itemtitel: misbruik creditcard minderjarig kind
Bestellingsnummer: MHLWJ9Y1NZ- MHLWJNXY2V enz... (ongeveer 80 aankopen)
Details:
Ik kom tot de vaststelling dat mijn minderjarige zoon (9 jaar) oneigenlijk gebruik heeft gemaakt van mijn creditcard om "benodigdheden" aan te kopen in diverse zogezegd "gratis" spelletjes aangeboden via Itunes (bvb clash of clans). Hij was ingelogd met volgend mail-adres : ***@hotmail.com
In totaal beloopt het aankoopbedrag meer dan 1.500 EUR.
Het lijkt mij niet logisch dat een minderjarig kind (op basis van een eenmalige ingave van de gegevens van een Visa-kaart) maanden later voor waanzinnige bedragen aankopen kan verrichten (zonder in het bezit te zijn van die creditkaart).
Ik zou U dan ook dank weten deze aankopen te willen annuleren of de gelden te willen retourneren.
Met dank bij voorbaat en met oprechte hoogachting.

mijn identiteit ***

*@gmail.com
06-08-13

aan iTunes
Geachte Mevrouw,

Dank voor Uw antwoord.

Hierbij een overzicht van de "aankopen" :
MHLWSTTX98 dd. 31.07.2013 t.b.v. 0,89 EUR;
MHLWSTNLH2 dd. 31.07.2013, t.b.v. 17,99 EUR;
MHLWSTNKL4 dd. 31.07.2013 t.b.v. 17,99 EUR;
MHLWSTJHJB dd. 31.07.2013 t.b.v. 8,99 EUR;
MHLWSMYNYV dd. 30.07.2013 t.b.v. 10,72 EUR;
MHLWSLBNDN dd. 30.07.2013 t.b.v. 17,99 EUR;
MHLWSHKBXW dd. 29.07.2013 t.b.v. 8,99 EUR;
MHLWS7Y3J7 dd. 28.07.2013 t.b.v. 17,99 EUR;
MHLWS7V4ZG dd. 28.07.2013 t.b.v. 44,99 EUR;
MHLWS4BVGQ dd. 27.07.2013, t.b.v. 46,78 EUR;
MHLWS45NN7 dd. 27.07.2013, t.b.v. 17,99 EUR;
MHLWS11VQ3 dd. 26.07.2013 t.b.v. 44,99 EUR;
MHLWQZTLMM dd. 26.07.2013 t.b.v. 44,99 EUR;
MHLWQZKB7H dd. 26.07.2013, t.b.v. 44,99 EUR;
MHLWQXJKX7 dd. 25.07.2013 t.b.v. 44,99 EUR;
MHLWQXDML4 dd. 25.07.2013 t.b.v. 17,99 EUR;
MHLWQXBKZ1 dd. 25.07.2013, t.b.v. 44,99 EUR;
MHLWQX92KV dd. 25.07.2013 t.b.v. 93,57 EUR;
MHLWQX91NH dd. 25.07.2013 t.b.v. 17,99 EUR;
MHLWQX8YGX dd. 25.07.2013 t.b.v. 17,99 EUR;
MHLWQVZF8Z dd. 25.07.2013 t.b.v. 44,99 EUR;
MHLWQVSZBQ dd. 25.07.2013 t.b.v. 44,99 EUR;
MHLWQVSWD7 dd. 25.07.2013 t.b.v. 89,99 EUR;
MHLWQVSVGJ dd. 25.07.2013 t.b.v. 44,99 EUR;
MHLWQVQX4F dd. 25.07.2013 t.b.v. 15,27 EUR;
MHLWQVQN9W dd. 25.07.2013 t.b.v. 8,99 EUR;
MHLWQVQGM3 dd. 25.07.2013 t.b.v. 17,99 EUR;
MHLWQVQ4N9 dd. 25.07.2013 t.b.v. 17,99 EUR;
MHLWQVN42D dd. 25.07.2013 t.b.v. 19,78 EUR;
MHLWQS92HS dd. 24.07.2013 t.b.v. 22,48 EUR;
MHLWQS8XHD dd. 24.07.2013 t.b.v. 8,99 EUR;
MHLWQS8LML dd. 24.07.2013 t.b.v. 17,99 EUR;
MHLWQS8KNQ dd. 24.07.2013 t.b.v. 44,99 EUR;
MHLWQS7VLG dd. 24.07.2013 t.b.v. 17,99 EUR;
MHLWQBSY5M dd. 22.07.2013 t.b.v. 6,27 EUR;
MHLWQ4L8Q8 dd. 20.07.2013 t.b.v. 11,65 EUR;
MHLWQ4KN2K dd. 20.07.2013 t.b.v. 9,87 EUR;
MHLWQ4D06W dd. 20.07.2013 t.b.v. 8,94 EUR;
MHLWNKNYNQ dd. 17.07.2013 t.b.v. 5,99 EUR;
MHLWNBGNT9 dd. 16.07.2013 t.b.v. 13,48 EUR;
MHLWNBGMJV dd. 16.07.2013 t.b.v. 8,99 EUR;
MHLWNBFMJ7 d. 16.07.2013 t.b.v. 13,48 EUR;
MHLWNBFK2D dd. 16.07.2013 t.b.v. 8,99 EUR;
MHLWNBDJSG dd. 16.07.2013 t.b.v. 8,99 EUR;
MHLWNBDH41 dd. 16.07.2013 t.b.v. 8,99 EUR;
MHLWNBDF3Z dd. 16.07.2013 t.b.v. 8,99 EUR;
MHLWN87X2Z dd. 15.07.2013 t.b.v. 13,48 EUR;
MHLWN87V0H dd. 15.07.2013 t.b.v. 8,99 EUR;
MHLWN87N4H dd. 15.07.2013 t.b.v. 8,99 EUR;
MHLWN833FK dd. 15.07.2013 t.b.v. 13,48 EUR;
MHLWN831S2 dd. 15.07.2013 t.b.v. 8,99 EUR;
MHLWN7ZLHD dd. 15.07.2013 t.b.v. 13,48 EUR;
MHLWN7TTDQ dd. 15.07.2013 t.b.v. 8,98 EUR;
MHLQN7T9K6 dd. 15.07.2013 t.b.v. 8,99 EUR;
MHLQN7BGJZ dd. 15.07.2013 t.b.v. 44,99 EUR;
MHLWN7BDS9 dd. 15.07.2013 t.b.v. 17,99 EUR;
MHLWN7B9SK dd. 15.07.2013 t.b.v. 8,99 EUR;
MHLWN7B80Q dd. 15.07.2013 t.b.v. 17,99 EUR;
MHLWN7B3M1 dd. 15.07.2013 t.b.v. 8,98 EUR;
MHLWN7B334 dd. 15.07.2013 t.b.v. 8,99 EUR;
MHLWN79GVS dd. 15.07.2013 t.b.v. 13,48 EUR;
MHLWN799JD dd. 15.07.2013 t.b.v. 13,48 EUR;
MHLWN792L9 dd. 15.07.2013 t.b.v. 8,99 EUR;
MHLWN78NWW dd. 15.07.2013 t.b.v. 8,98 EUR;
MHLQN78D5B dd. 15.07.2013 t.b.v. 8,98 EUR;
MHLWN783HQ dd. 15.07.2013 t.b.v. 8,99 EUR;
MHLWN78154 dd. 15.07.2013 t.b.v. 8,99 EUR;
MHLWN760HN dd. 15.07.2013 t.b.v. 13,48 EUR;
MHLWN75ZHV dd. 15.07.2013 t.b.v. 8,98 EUR;
MHLWN74ZJJ dd. 15.07.2013 t.b.v. 8,98 EUR;
MHLWN73Y5N dd. 15.07.2013 t.b.v. 8,98 EUR;
MHLWN73HTM dd. 15.07.2013 t.b.v. 8,98 EUR;
MHLWN7141M dd. 15.07.2013 t.b.v. 8,98 EUR;
MHLWN6Q067 dd. 14.07.2013 t.b.v. 8,98 EUR;
MHLWN6NBVX dd. 14.07.2013 t.b.v. 8,98 EUR;
MHLWN4H8TV dd. 14.07.2013 t.b.v. 8,98 EUR;
MHLWN1GWTF dd. 13.07.2013 t.b.v. 8,98 EUR;
MHLWMF2JG9 dd. 09.07.2013 t.b.v. 4,48 EUR;
MHLWLTY99J dd. 04.07.2013 t.b.v. 5,99 EUR;
MHLWKVH87X dd. 27.06.2013 t.b.v. 1,79 EUR;
MHLWKBX8J1 dd. 24.06.2013 t.b.v. 13,99 EUR;
MHLWJNXY2V dd. 20.06.2013 t.b.v. 4,45 EUR;
MHLWJ9Y1NZ dd. 18.06.2013 t.b.v. 4,49 EUR.


Met dank bij voorbaat voor Uw begrip en met oprechte hoogachting.

mijn identiteit ***








Op 6 augustus 2013 09:05 schreef iTunes Store <iTunesStoreSupport@apple.com>:


iTunes Store iTunesStoreSupport@apple.com
08-08-13

aan mij
Beste meneer *,

Hartelijk dank voor het sturen van uw bestelnummers. Ik snap dat de aankopen onbedoeld waren en dat u graag een terugbetaling wilt.

Wij hebben de omstandigheden van uw situatie bekeken. Hoewel alle transacties definitief zijn volgens de voorwaarden van de iTunes Store, hebben wij vastgesteld dat in dit geval een uitzondering op zijn plaats is en zullen wij uw onbedoelde aankopen terugbetalen. Binnen zeven tot tien werkdagen zal een creditbedrag van 1490,83 EUR worden geboekt op de creditcard die wordt vermeld op het betalingsbewijs voor de betreffende aankopen.

Een gedeelte van de aankopen is met uw winkeltegoed aangekocht, daarom zal een bedrag van 19,71 naar uw winkeltegoed gaan. Dit kunt u binnen 48 uur zien op uw iTunes account.

k vertrouw erop dat een terugbetaling van de aankopen uw probleem naar tevredenheid oplost. Als dit niet het geval is, of als u nog andere vragen of opmerkingen hebt, reageer dan alstublieft op deze e-mail. Ik help u dan met alle plezier verder. Ik wens u nog een prettige dag toe.


*@gmail.com
08-08-13

aan iTunes
Geachte Mevrouw,

Hartelijk dank voor Uw antwoord.

Ik wil U van harte bedanken voor Uw (voortreffelijke en correcte) behandeling.

mvg.

**



Op 8 augustus 2013 16:13 schreef iTunes Store <iTunesStoreSupport@apple.com>:


iTunes Store iTunesStoreSupport@apple.com
08-08-13

aan mij
Beste meneer *,

Heel graag gedaan. Ik ben erg blij dat ik u naar tevredenheid heb kunnen helpen met een terugbetaling. Ik hoop dat u met plezier blijft gebruikmaken van de iTunes Store.

Een hele fijne avond toegewenst!

Fabi
Topic Starter
Berichten: 440

#12 , 20 feb 2014 14:51

AMAAI, ge geeft me toch wel een sprankeltje hoop, ik heb gemaild, nu afwachten, bedankt!!!!!

Fabi
Topic Starter
Berichten: 440

#13 , 21 feb 2014 11:58

Viola, is bij deze gebeurd, afwachten nu!

Groeten

Fabi
Topic Starter
Berichten: 440

#14 , 26 feb 2014 14:23

Nog steeds geen nieuws, het nu wel een ferm bedrag, maar ik krijg enkel een mail dat ze het onderzoeken, en indienen bij aanvraag voor creditering, is wel lang als je moet wachten...... :| ik krijg het vermoeden dat het bij mij niet zal komen tot een oplossing.

Groeten F.

LeenW

#15 , 26 feb 2014 14:49

Nog steeds geen nieuws, het nu wel een ferm bedrag, maar ik krijg enkel een mail dat ze het onderzoeken, en indienen bij aanvraag voor creditering, is wel lang als je moet wachten...... :| ik krijg het vermoeden dat het bij mij niet zal komen tot een oplossing.

Groeten F.
Het is natuurlijk een geste van Apple om terug te betalen, geen juridische verplichting. Je kunt dan ook verwachten dat ze een uitgebreide controle gaan doen voordat ze zomaar 4700 euro gaan terugstorten. Ik zou nog niet panikeren :)

Terug naar “Consumenten Koop”