Even een korte situatieschets, iemand die mij advies/ervaring heeft:
Een familielid kocht een een paar op maat gemaakte laarzen.
Deze laarzen werden aangekocht bij een Italiaanse Firma, op maat gemaakt (sportlaarzen). Deze werden opgemeten door een vertegenwoordiger van de firma in België. En dan aan de firma doorgestuurd.
Laarzen gemaakt, verkeerde paar gekregen, opnieuw maten opgenomen, opnieuw laarzen gekregen, weer verkeerd. Dit een x aantal keren.
Totaal al twee jaar aan het wachten op het correcte paar, door eerst te zijn wijsgemaakt dat geld terug krijgen nooit een optie was. Nu las ik op hun website dat indien je de goederen terug stuurt binnen de 14 dagen je als consument het recht hebt om je geld terug te krijgen.
Dit dan vermeld aan de vertegenwoordiger van het merk, nu was het dus ineens wel mogelijk om geld terug te krijgen. Laarzen aangetekend terug gezonden naar Belgische vertegenwoordiger.
Nu speelt er zich een spelletje af tussen firma en vertegenwoordiger, beiden steken de schuld op elkaar. En het geld is nu na 45 dagen nog altijd niet terug betaald op de rekening.
Dus ik heb geen laarzen en geen terugstorting van mijn geld.
Ook contact is er zeer moeizaam, schepen u af aan de telefoon, beloven van terug te bellen (doen dit niet). Eigenlijk word je van het kastje naar de muur gestuurd.
Om een lang verhaal kort te maken, welke mogelijkheden heb ik hier?
De kosten voor een procedure op te starten en eventuele advocaatkosten? Laarzen zijn rond de 1000 euro dus indien het uiteindelijk duurder uitkomt heeft het allemaal geen zin? Kunnen die verhaalt worden op de tegenpartij? Ik weet dat dit in Duitsland kan, maar in België hoorde ik van niet?
Wat is mijn beste kans? Deurwaarder?
Heb je dan als consument geen rechten?
Alvast vriendelijk bedankt voor eventueel advies.