Internetfactuur moet 4 maanden op voorhand betaald worden

vpascalg
Topic Starter

Internetfactuur moet 4 maanden op voorhand betaald worden

#1 , 15 jan 2014 17:54

Ik heb een internetabonnement. De betaling van de maandelijkse abonnementskost gebeurt via domiciliëring, telkens op het einde van de maand. Nu is het zo dat Deze provider tot mijn verbazing wel heel gulzig is, want ze halen elke maand het geld van mijn rekening dat bestemd is voor mijn internetgebruik 4 maanden verderop.
Zo heb ik eind vorige maand de factuur voor april 2014 al moeten betalen. In november werd het bedrag voor de maand maart 2014 van mijn rekening gehaald, enz...

Is dit normaal ? Mag dit zomaar ?
Laatst gewijzigd door Vandebos op 15 jan 2014 18:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Namen conform regels verwijderd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 15 jan 2014 17:56

Dus bij het begin van uw kontrakt hebt u vier maanden ineens moeten betalen?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

vpascalg
Topic Starter

#3 , 15 jan 2014 18:17

Het abonnement is gestart in 2009. Ik moest toen het bedrag voor de factuurperiode een maand op voorhand betalen. Sinds juli 2012 werd dit twee maanden. Sinds ik een domiciliëring heb in september 2012 werd dit drie maanden. En nu sinds september 2013 is dit vier maanden geworden.
Dit is toch niet meer normaal ?

Reclame

roharro

#4 , 15 jan 2014 18:24

Dus in juli 2012 hebt u twee maanden ineens betaald, in september 2012 weer twee maanden ineens en in september nogmaals twee maanden ineens?
Wat staat er in uw contract?

vpascalg
Topic Starter

#5 , 15 jan 2014 18:48

In september 2013 heeft de provider via de bank 2 keer geld van mijn rekening gehaald: voor de periode december 2013 en voor de periode januari 2014.
Voor 2012 kan ik het nu niet onmiddellijk terugvinden op de rekeninguittreksels; vermelding in bovenstaande post is gebaseerd op de vervaldata die ik op de facturen zie.
In contract staat niks concreets vermeld over het tijdstip waarop gefactureerd wordt.

LeenW

#6 , 15 jan 2014 20:46

Staat er niets in de algemene voorwaarden?

Nu ja, universeel gezegd: U bent niet verplicht om hun voorwaarden te volgen, maar zij zijn dan ook niet verplicht u als klant te nemen

Ice

#7 , 13 feb 2014 16:28

Simpel: domiciliëring bij de bank opzeggen en manueel uw betalingen doen zodat er elke maand maar 1x betaald wordt en enkel voor de voorbije maand ipv voor de 4 komende maanden. Bovendien hebt u zo zelf controle over uw betalingen.
Ik zou zelfs de eerstvolgende 3 maanden geen abo betalen vermits die al betaald zijn en hun dit laten weten via aangetekende zending..

@LeenW: ik kan mij niet voorstellen dat een bedrijf in haar algemene voorwaarden stelt dat de klánt 4 maanden op voorhand al moet betalen...ze zouden niet veel klanten hebben...

giserke

#8 , 13 feb 2014 16:41

Bingo! Een aantal maanden heb ik gewaarschuwd voor de gevaren van het SEPA domiciliëring systeem.
Je kunt zelf de domiciliering niet stopzetten bij uw bank. Die provider moet dit doen.

Aan de TS, wil je heel nauwgezet ons op de hoogte houden van dit verloop?
Wil je aub een aangetekende brief naar uw internetprovider sturen, dat U afziet van de domiciliëring?

Ice

#9 , 13 feb 2014 16:45

@giserke: huh?? Je bedoelt dat degene waaraan je moet betalen de controle heeft over JOUW geld/domiciliering?
Wat is dat voor waanzin?

Den Tist

#10 , 13 feb 2014 19:09

Als dat wat Giserke schrijft correct is, zie ik maar 1 oplossing : De rekening onmiddellijk leeghalen, dan kan er geen betaling meer gebeuren.

Maar ik moet eerlijkheidshalve toegeven dat ik wat Giserke schrijft vroeger ook al gehoord had, maar weet niet wat er van aan is ....

roharro

#11 , 13 feb 2014 19:55

@giserke: huh?? Je bedoelt dat degene waaraan je moet betalen de controle heeft over JOUW geld/domiciliering?
Wat is dat voor waanzin?
Dat is geen onzin! Het klopt volledig. Men kan zijn bank niet meer vragen om een domiciliëring stop te zetten.
Enkel de leverancier kan dat nog vanaf nu.

mava105
Juridisch actief: Nee

#12 , 13 feb 2014 20:14

Ik had tijdig al mijn domicilieringen stopgezet, en gevraagd om maandelijkse facturen te sturen. Allen hadden dat gedaan. Allen één organisatie (T.A.) had er niets beters op gevonden, om 5 weken na mijn stopzetting van hun domiciliering, deze stilzwijgend terug te activeren (zonder mijn toestemming), en terug geld van mijn rekening te halen.
Heb meerdere mails en kwade telefoontjes moeten doen opdat ze uiteindelijk toch de domiciliering zouden stopzetten. Als dank heb ik mijn abonnement op al hun tijdschriften (3 stuks) stop gezet.

Ice

#13 , 13 feb 2014 23:33

Misschien is het dan gemakkelijker om meteen de bankrekening op te zeggen als er geweigerd wordt om een domiciliering stop te zetten?
Niemand kan je verplichten om een bankrekening te blijven houden, toch?

Terug naar “Consumenten Koop”