aankoop nieuwe wagen in garage

Carla Z
Topic Starter

aankoop nieuwe wagen in garage

#1 , 12 jan 2014 12:41

Deze week kocht ik een nieuwe auto (stockwagen) in een garage.
Twee dagen later contacteerde de verkoper me telefonisch met de melding dat er een klein misverstandje was met betrekking tot de bestelbon, hij was namelijk vergeten de BTW bij te rekenen. Vóór het ondertekenen heeft de vertegenwoordiger nooit gesproken over prijzen in termen van exclusief BTW en de aankoopprijs op mijn bestelbon komt overeen met de prijs die hij mij vooraf meldde. Op de bestelbon staan alle prijzen duidelijk inclusief BTW ( zoals inlevering oude wagen, salonkorting, winterbanden, ...) alsook de totale prijs van het voertuig staat duidelijk aangegeven als zijnde inclusief BTW.
Ik krijg van de verkoper 2 opties: annuleren of de BTW bovenop de overeengekomen som betalen
Mijn vragen:
1. heeft iemand ooit een gelijkaardige situatie meegemaakt of ken je iemand die dit meemaakte? Zou dit een verkooptechniek kunnen zijn?
2. kan een garage een verkoop op deze basis ontbinden?
Bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 12 jan 2014 19:02

Als de deal "te mooi was om waar te zijn" krijgt de verkoper soms gelijk dat de fout mag rechtgezet worden. 21% extra korting is meer dan de marge die de dealer heeft. Hoeveel percent korting heb je nu op de catalogusprijs inclusief BTW? Als je de wagen echt wil zou je kunnen ingaan op z n voorstel mits een extra geste van bv 5 of zelfs 10%

bartvdv

#3 , 12 jan 2014 19:07

Prijzen moeten toch altijd inclusief btw vermeld worden. 'Too good to be true' ? Is 21% korting tegenwoordig echt overdreven voor een auto uit de showroom/stock ? 2013 was net als vorige jaren een rampjaar voor de verkoop van auto's. Voet bij stuk houden en eisen dat de wagen geleverd wordt zoals op de bestelbon? Of extra korting bedingen ?

Reclame

LeenW

#4 , 12 jan 2014 19:13

"gekocht", hebt u dan al een factuur?

denlowie
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 jan 2014 19:18

Ben je een zelfstandige ?

Als particulier zijn ze verplicht je de prijs te zeggen BTW inbegrepen, als je een zelfstandige bent dan kan dit wel zo zijn !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105

#6 , 12 jan 2014 19:58

sommige merken geven nu, ter gelegenheid van het autosalon, toch ook een korting van 21 ´%, en dat komt bij mijn weten nog altijd overeen met de btw.

Benny D

#7 , 12 jan 2014 20:19

Een stockwagen met een extra korting van 21% is mogenlijk ,bestelbon is geldig ,indien zij de koop ontbinden heeft U recht op een schadevergoeding.

Carla Z
Topic Starter

#8 , 20 jan 2014 21:50

@ Leen - ik bestelde (ipv kocht) een stockwagen - die een week later zou opgeleverd worden
@ den lowie - ik ben geen zelfstandige
@Benny zo dacht ik er ook over. Indien ze een compromis hadden voorgesteld, dan zou ik hier met grote zekerheid op zijn ingegaan... maar na de chantagepraktijken van namiddag, ga ik trachten de wagen aan de overeengekomen prijs te verkrijgen.
Ondertussen heeft de verkoper me bevestigd dat hij in de veronderstelling was dat de prijs op de offerte inclusief BTW was...
De offerte besloeg 2 bladzijden, met bovenaan op de 2de pagina 1 gedrukte lijn met de vermelding van de prijs inclusief BTW - terwijl op pagina 1 nog 1/3 witruimte was... op zijn minst misleidend - EN de verkoper, een ervaren verkoper, dacht ook dat de prijs onderaan op pagina 1 inclusief BTW was.
Ondertussen een aangetekende zending gehad van de garage met vermelding dat per vergissing de prijzen in de verkeerde kolom werden genoteerd ( zo dit het geval was, dan nog had ik geen prijs inclusief BTW) en dat ik 10 dagen tijd kreeg om te beslissen... wens ik te annuleren of de volle prijs te betalen
Ik heb hen inmiddels schriftelijk in gebreke gesteld.
Namiddag telefoon van de verkoper gekregen... dat ik me diende te realiseren dat indien ik de BTW niet zou betalen, dat hij er dan persoonlijk voor zou moeten opdraaien en dat hij toch wel menselijkheid van me verwacht.
De vestigingsmanager heeft de verkoper laten weten dat er voor de verkoper geen andere oplossing is.
Terwijl ik vandaag op het autosalon de districtmanager heb gesproken en dat deze aangaf dat voor dergelijke 'fouten' een potje geld beschikbaar is....

denlowie

#9 , 20 jan 2014 21:58

De verkoop aan een particulier is altijd prijs inclusief BTW en men mag zelfs niet praten over prijs + BTW, bij de aankoop van een wagen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Benny D

#10 , 20 jan 2014 22:07

Dus U heeft een telefoontje van de verkoper gekregen en dat hijzelf voor de BTW zou moeten opdraaien,U kunt nu zelf beslissen wat U doet ,zij weten dat ze in fout zijn anders had de verkoper nooit gebeld!
Er is zeker een mogelijkheid dat de verkoper hier niet moet voor opdraaien ,maar ja hoe ze ge zelf zijn.
Geniet van uw nieuwe wagen!

LeenW

#11 , 20 jan 2014 22:14

Het enige dat nu nog zou kunnen misgaan is dat de verkoper de auto weigert mee te geven. In dat geval kan het nog een procedureslag worden. Wat niet wegneemt dat u gelijk hebt, maar u moet dan mss nog even op de wagen wachten.

drien

#12 , 20 jan 2014 23:44

Sowieso nadien wel naar een andere garage gaan voor het onderhoud :wink:

drien

#13 , 26 jan 2014 22:13

Hoe is dit verder afgelopen?

Carla Z
Topic Starter

#14 , 26 jan 2014 23:07

Wel, het is nog steeds niet afgelopen - ik zit nog steeds zonder wagen.
Op het autosalon heb ik de districtmanager van het automerk gesproken... btw een jurist.
Hij heeft in de voorbije dagen getracht bij de concessiehouder te bemiddelen - helaas zonder resultaat.
Deze man is wel zo correct geweest om me te melden dat indien hij in mijn schoenen zou staan, hij desnoods via de rechtbank zijn recht zou opeisen.
Nadien heb ik zelf de garagehouder ( en dus de leidinggevende van de vestigingsmanager in het bedrijf waar ik kocht) aangeschreven ( telefonisch niet bereikbaar...)
Ik heb hem tot morgenavond tijd gegeven om de wagen alsnog tegen de overeengekomen prijs op de bestelbon af te leveren...
Indien ik niets hoor laat ik een procedure starten.
Wordt vervolgd

basejumper

#15 , 09 feb 2014 15:04

"Verkoper zal moeten opdraaien voor vergissing" dat is wettelijk onmogelijk. Een loontrekkende kan wel wegens zware fout ontslagen worden, maar kan nooit financieel opdraaien voor de vergissingen die hij begaat.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Consumenten Koop”