Mondelinge overeenkomst niet nakomen

PIB
Topic Starter
Berichten: 1

Mondelinge overeenkomst niet nakomen

#1 , 01 jul 2007 01:41

Hallo

graag even mijn vraag uitleggen

In Februari 2007 hebben wij onze lichte vracht auto verkocht aan X, dit met mondelinge overeenkomst dat wij die zouden herstellen (koppeling), en wij ontvingen voor deze overeenkomst een voorschot.

Nu is het zo dat een familielid die lichte vracht zou herstellen maar blijkt dat de koppeling die we zoeken moeilijk te vinden is). Zo is familielid al weken op zoek naar die koppeling.

Vorige week heeft hij ontdekt dat hij die kan bestellen in engeland omdat hij het nummer van de koppeling heeft kunnen aflezen na hij die uit de lichte vracht gehaald heeft.

Wij belden vandaag de kopers om te zeggen dat de lichte vracht dus volgende week zal klaar zijn.

Kopers zien nu af van de koop omdat zij al sinds februari aan het wachten zijn en ondertussen een andere gekocht hebben.

Familielid moet ook betaald worden dus lijden wij nu ook schade gezien de koop niet doorgaat en wij familielid moeten betalen.

Ik stelde voor de helft van het voorschot terug te betalen maar koper eist het volledige bedrag en dreigt met advokaat indien we dat niet doen.

Indien ik verneem dat het mijn plicht is dit voorschot helemaal terug te betalen ben ik bereid dit te doen, maar ik wil liever eerst informeren of ik nu gehouden ben aal deze plicht of niet?

Wat dus met het voorschot bij een mondelinge overeenkomst?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
YoeriS
Berichten: 271

#2 , 14 jul 2007 02:34

Een mondelinge koopovereenkomst is geldig, maar bij geschillen wordt het moeilijker.
U heeft immers een geschrift nodig om een overeenkomst met een waarde boven de (ongeveer) 341? te bewijzen.

U kunt met andere woorden dus niet bewijzen dat deze overeenkomst bestond, getuigen en vermoedens zijn niet toegelaten als bewijs aangezien het de toegelaten waarde overstijgt.

U heeft dus weinig kans in een rechtszaak.

mvg

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”