Is een bevestiging per email bindend?

artemis123
Topic Starter

Is een bevestiging per email bindend?

#1 , 07 jan 2014 10:52

Volgende situatie doet zich voor , wij hebben een bepaalde offerte bevestigd via email. Dus er staat enkel in de mail dat wij akkoord zijn met de offerte. Men heeft ons ook mondeling in de winkel gevraagd een voorschot te storten , dit werd ook door ons gedaan. In geen enkel geval heb ik de offerte ondertekend of in een email bevestigd dat ik akkoord ben met hun algemene voorwaarden.

Probleem stelt zich nu dat ik via vrienden aan een adres ben geraakt dat hetzelfde levert voor een gigantisch prijsverschil van 3000-4000 euro. Uiteraard willen wij onze bevestiging van de offerte annuleren wegens dit grote prijsverschil. Men heeft voor ons enkel nog maar een ontwerp gemaakt en er is nog niets besteld, het enige nadeel dat men door ons kan hebben is de werkuren van het ontwerp.

Is er een mogelijkheid dat wij dit nog kunnen annuleren?

Alvast bedankt voor reactie!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 07 jan 2014 10:58

Elke bevestiging is bindend, zelfs een mondelinge (alleen moeilijk te bewijzen). Als u zich niet expliciet met de AV akkoord heeft verklaard, gelden deze niet voor u. Langs de andere kant kan de verkoper, als u het contract verbreekt, sowieso een schadevergoeding eisen, dewelke gelijk zal zijn aan het door u betaalde voorschot.

artemis123
Topic Starter

#3 , 07 jan 2014 11:15

Dank voor uw reactie , het voorschot was verwaarloosbaar klein dus dat willen wij zonder probleem opgeven om de kostprijs van de alreeds geleverde uren van ontwerp/opstellen offerte.

Reclame

Turaki

#4 , 07 jan 2014 11:21

Kan u bewijzen dat het betaalde bedrag een voorschot was? Bijvoorbeeld door de opmerking bij een overschrijving, of de tekst op een factuur?

artemis123
Topic Starter

#5 , 07 jan 2014 11:28

Ja , ik heb net de overschrijving nogmaals bekeken en daarbij staat de vermelding voorschot op prijsofferte met nr ....

artemis123
Topic Starter

#6 , 08 jan 2014 14:59

Dus als ik het goed begrijp is een eventuele annulering van de offerte buiten het verlies van het voorschot best haalbaar.

Turaki

#7 , 08 jan 2014 15:06

Volgens het BW wel:
Art. 1590. Indien bij de verkoopbelofte handgeld is gegeven, is ieder van de contractanten vrij van de verkoopbelofte af te zien:
Hij die het handgeld heeft gegeven, door het te laten behouden.
En hij die het handgeld heeft ontvangen, door het dubbel terug te geven.

Dit weerhoudt de verkoper er wel niet van om te proberen een bijkomende schadevergoeding te eisen, zeker als het voorschot veel kleiner is dan de gangbare 10%. En af en toe krijgt een handelaar ook gelijk van de rechter hierin.

Terug naar “Consumenten Koop”