Tickets concert Be - Nl

BabyOnTheWay
Topic Starter

Tickets concert Be - Nl

#1 , 06 jan 2014 12:35

Beste iedereen,

Onlangs koop ik op een Belgische website tickets voor een concert.
Deze worden mij geleverd (op 2 januari).

Ik ben er evenwel niet tevreden van en wil mijn overeenkomst herroepen.

Ik neem contact op met klantendienst. Zij zeggen mij dat NL recht van toepassing is.
In NL zou er geen herroepingsrecht bestaan voor die zaken.

"Ingevolge artikel 7:46i lid 3 BW zijn tickets uitgesloten van de Wet Koop op afstand. Bij de aankoop van tickets gaat het om een overeenkomst op afstand tot het verrichten van diensten die vrijetijdsbesteding betreft. U neemt een dienst af op de vermelde datum. Het ticket is het bewijs hiervan. Op een dergelijke dienst op specifieke datum zijn de artikelen 7:46c t/m 7:46e en 46f lid1 BW niet van toepassing. Derhalve kunt u de koop niet ontbinden. "

Wat kan ik nu doen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 jan 2014 15:15

Zeker dat dit in België anders is? Nederland volgt blijkbaar de EU wetgeving (http://europa.eu/youreurope/citizens/sh ... dex_nl.htm" onclick="window.open(this.href);return false;). Voor België vind ik niet meteen iets terug.

Edit: volgens deze brochure: http://www.eccbelgie.be/20100428/kopen- ... s56741.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;, heb je ook in België geen recht op terugbetaling.

Hoe kan je eigenlijk "ontevreden zijn" over deze aankoop? Je kan achteraf ontevreden zijn over het concert, maar hoe kan je nu op voorhand "ontevreden zijn"? Je kan je vergist hebben bij de aankoop (je bent bijvoorbeeld niet thuis die dag), maar daar kan de ticketverkoper weinig aan doen...

Als de tickets niet op naam zijn: probeer ze door te verkopen, zou ik zo zeggen... Als ze wel op naam zijn: kijk wat de voorwaarden zijn om ze te mogen doorverkopen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

BabyOnTheWay
Topic Starter

#3 , 13 jan 2014 15:27

Bedankt voor het antwoord.
Ik heb ondertussen een advocaat aangesproken, hij heeft 1 brief geschreven en ik krijg mijn geld terug :D

Reclame

Gebruiker21

#4 , 13 jan 2014 16:32

Bedankt voor het antwoord.
Ik heb ondertussen een advocaat aangesproken, hij heeft 1 brief geschreven en ik krijg mijn geld terug :D
Zullen geen goedkope tickets geweest zijn, dan. Enig idee wat die advocaat u gaat aanrekenen? Welke argumentatie heeft hij gevolgd om een terugbetaling te vragen, want volgens de wetgeving heb je er blijkbaar niet echt recht op?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

BabyOnTheWay
Topic Starter

#5 , 17 jan 2014 15:38

Advocaat is een kennis van me. Hij heeft zich beroept op het herroepingsrecht..

Gebruiker21

#6 , 17 jan 2014 16:17

Advocaat is een kennis van me. Hij heeft zich beroept op het herroepingsrecht..
Herroepinsrecht is niet van toepassing op diesnten die te maken hebben met vrijetijdsbesteding, voor zover ik weet. Volgens mij mag je gewoon van een commerciële geste spreken van de verkoper...

BabyOnTheWay
Topic Starter

#7 , 17 jan 2014 17:06

[quote="TomVDJ"Herroepinsrecht is niet van toepassing op diesnten die te maken hebben met vrijetijdsbesteding, voor zover ik weet. Volgens mij mag je gewoon van een commerciële geste spreken van de verkoper...[/quote]

De wettelijke uitzonderingen op het herroepingsrecht zijn:

1° betreffende de levering van diensten waarvan de uitvoering met instemming van de consument begonnen is vóór het einde van de in § 1 bedoelde herroepingstermijn;
2° betreffende de levering van goederen die volgens de specificaties van de consument zijn vervaardigd of die een duidelijk persoonlijk karakter hebben of die door hun aard niet kunnen worden teruggezonden of snel kunnen bederven of verouderen;
3° betreffende de levering van audio- en video-opnamen en computer-programmatuur waarvan de verzegeling door de consument is verbroken;
4° betreffende de levering van dagbladen, tijdschriften en magazines;
5° voor diensten voor weddenschappen en loterijen;
6° betreffende de levering, op de woon- of verblijfplaats of de werkplek van de consument, van levensmiddelen of dranken of van andere goederen voor courant huishoudelijk gebruik door frequent en op gezette tijden langskomende bezorgers.

Is er daarenboven ook nog een uitsluiting voor vrijetijdbesteding?

Gebruiker21

#8 , 20 jan 2014 10:31

Ja, bekijk de brochure even waarvan ik de link reeds postte:
Je hebt geen verzakingsrecht bij producten op maat vervaardigd, bederfbare
waren, geopende cd’s, cd-roms, dvd’s en video’s, tijdschriften, loterijbiljetten
of diensten waarover je onmiddellijk wil beschikken. Ook niet bij de reservatie
van logies, transport, restauratie en vrije tijdsbesteding (zoals een
theaterticket).

BabyOnTheWay
Topic Starter

#9 , 22 jan 2014 13:52

Ohja, je hebt gelijk.. Misschien was het gewoon bluf van de advocaat, in de veronderstelling dat de Nederlanders ons recht niet kennen?

Hoe dan ook heb ik het beoogde resultaat bekomen!

Terug naar “Consumenten Koop”