Hoe zit dat nu net met tweedehands verkoop en consurechten?

shinden
Topic Starter

Hoe zit dat nu net met tweedehands verkoop en consurechten?

#1 , 11 dec 2013 21:30

Beste mensen,

Ik koop nogal veel tweedehands items online. Nooit probelemen mee gehad.

Nu vroeg ik me toch af welke rechten/plichten je hebt als koper/verkoper als er iets misgaat met het aangekocht apparaat na de koop?

Bv ik koop een gsm toestel dat bij aankoop werkt maar dat na een maand stuk is. Natuurlijk zonder toedoen van de koper. Wat kan ik dan doen naar de verkoper toe?

Of wat als ik de verkoper ben? Wat ben ik dan verplicht en wat niet?

Is er een verschil als je koop/verkoopt aan een particulier/bedrijf?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Den Tist

#2 , 11 dec 2013 21:36

Volgens mij als je 2e hands iets aankoop van een particulier hebde niets/nada.
Als je aankoop van een handelaar, best zijn voorwaarden raadplegen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 dec 2013 21:47

Wetgeving beschermt consumenten tov professionele verkopers.
U kan altijd zelf contractuele voorwaarden vragen of opstellen als koper/verkoper... is standaard een verbintenis en deze kan met alle mogelijke voorwaarden op papier gezet worden.

Reclame

shinden
Topic Starter

#4 , 11 dec 2013 22:12

Wetgeving beschermt consumenten tov professionele verkopers.
U kan altijd zelf contractuele voorwaarden vragen of opstellen als koper/verkoper... is standaard een verbintenis en deze kan met alle mogelijke voorwaarden op papier gezet worden.

OK dus bij prof verkopers val ik terug op de wet.

Als ik wat verkoop aan particulier dan stel ik zelf iets op.

Dankuwel, was makkelijker dan ik dacht.

Redrum

#5 , 12 dec 2013 08:56

Hou er wel rekening mee dat indien u veel verkoopt, u in principe zelf professionele verkoper wordt en u zich ook met alles in regel moet stellen. De overheid is daar de laatste tijd vrij streng op aan het controleren.

AUDAX

#6 , 14 dec 2013 19:53

Vaak zie je dat een tweede hands verkoper een product dat nog resterende wettelijke garantie heeft te koop aan bied

Stel dat jij dit koopt en de factuur meekrijgt en er komt een probleem, kan jij dan als 2de eigenaar met die factuur naar de proff verkoper handelaar stappen en de wettelijke garantie afdwingen?

Of zal de handelaar de garantie weigeren omdat de namen niet overeenkomen op factuur?

Terug naar “Consumenten Koop”