Auto invoeren vanuit Nederland! België blijft moeilijk doen!

ovi
Topic Starter
Berichten: 104

Re: Auto invoeren vanuit Nederland! België blijft moeilijk d

#31 , 23 jun 2015 16:00

Oeps,
lang geleden dat ik nog eens naar mijn topic komen kijken ben maar lees dat er nog steeds niets veranderd is?
Voor onze kitcars (Super Seven replica's) is het ook nog steeds onmogelijk om een nieuw gebouwde in te schrijven ook al heeft de invoerder van Westfield al 2 keer een proces tegen de Belgische staat gewonnen!
Ze negeren dit gewoon en passen de regels niet aan???
Als je ziet in één van mijn eerste post dat zelfs onze koning getekend en goedgekeurd heeft dat we geen COC meer nodig hebben maar ze ook dat gewoon negeren zegt dat genoeg over ons apenlandje!
Voor mobilhomes blijft het wel degelijk nog steeds moeilijk ondaks dat ook dit normaal niet meer zou mogen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rob66
Berichten: 12

#32 , 21 jul 2015 20:19

Nou, ben al een maand verder en ben er nog steeds niet uit. Nu zegt het keuringsstation dat ik een Europeesgoedkeuringsidentificatieplaatje moet hebben op het voertuig... Dat voertuig stamt uit de jaren '80! En er rijden al verschillende voertuigen van dat type rond in Belgie met een nummerplaat. Dat plaatje bestond in die tijd helremaal niet. Of ze vragen naar het Europees certificaat van overeenstemming. Nu, ik citeer: uit wettekst koninklijkbesluit:

15 MAART 1968. - Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen.
[BS 28.03.1968]...... Artikel 10. Goedkeuringscertificaat, certificaat van overeenstemming en markering. Artikel 10. Goedkeuringscertificaat, certificaat van overeenstemming en markering. §1. Goedkeuringscertificaat. De goedkeuring van een voertuig, van een type voertuig, van een aanhangwagen, van een systeem, van een onderdeel of van een technische eenheid wordt bekrachtigd door een goedkeuringscertificaat overeenkomstig bijlage 28. Het goedkeuringscertificaat kan geen terugwerkende kracht hebben.

Dat is 1 punt. Geen terugwerkende kracht.. Dat voertuig is uit de jaren 80 en toch wordt er om gevraagd... Dat kan toch niet? Tweede punt:

§2. Certificaat van overeenstemming...

10. Het certificaat van overeenstemming of het aldus geldende bewijs moet :

a) het voertuig waarop het betrekking heeft altijd vergezellen, ook in geval van verandering van bezitter;

b) ter gelegenheid van de autokeuring worden vertoond op elk verzoek van het personeel van het door de Minister bevoegd voor het wegverkeer aangewezen orgaan voor de autokeuring.De afgifte van het proces-verbaal van goedkeuring en van elk bijbehorend document bindt de verantwoordelijkheid van de Minister van Verkeerswezen of van zijn gemachtigde niet en vermindert in genen dele die van de aanvrager.

De in België ingevoerde voertuigen die eerder in een andere Lidstaat van de Europese Unie waren ingeschreven, zijn niet onderworpen aan de verplichting het certificaat van overeenstemming voor te leggen Indien het kentekenbewijs van deze voertuigen echter onleesbaar of onvolledig is, overeenkomstig bijlage 1 van Richtlijn 1999/37/EG van de Raad van 29 april 1999 inzake de kentekenbewijzen van motorvoertuigen, mag het certificaat van overeenstemming worden gevraagd. De afwezigheid van het certificaat van overeenstemming zal echter geen aanleiding geven tot een sanctie.

Dat voertuig is verdorie ingeschreven geweest in Duitsland! Punktlicher kan het niet zijn. Het kentekenbewijs staat vol van technische gegevens tot en met geluidsniveau van het voertuig en emissie uitstootklasse.Nu vraag ik je?

Nu komte het: EG type goedkeuringsmaerk. Daar wordt daarna om gevraagd..

§3. EG-typegoedkeuringmerk
1.De fabrikant van een onderdeel of een technische eenheid dat of die al dan niet deel uitmaakt van een systeem, brengt op alle onderdelen of technische eenheden die zijn vervaardigd in overeenstemming met het goedgekeurde type het EG-typegoedkeuringmerk aan dat is vereist volgens de relevante bijzondere richtlijn of bijzondere verordening.
2.Wanneer het aanbrengen van een EG-typegoedkeuringmerk niet is vereist, brengt de fabrikant minstens zijn productiemerk of zijn handelsmerk aan en het typenummer en/of een identificatienummer.
3.Het EG-typegoedkeuringmerk komt overeen met de voorschriften van het aanhangsel van bijlage 29.

Dus je vraagt: waneer zijn voertuigen niet vereist van een EG type goedkeuring conform §3 artikel 2? Geen antwoord.

Wie o wie heeft hier raad in?

Ik ben werkelijk radeloos en word van het kastje naar de muur geslingerd.... Hopeloos! Alleen een dure keuring betalen en langdurige procedure die 4 tot 6 maanden doorlooptijd in beslag neemt... Dat kan toch niet?

Rob66
Berichten: 12

#33 , 21 jul 2015 21:03

Oh ja, het gaat gewoon om een landbouwtrekker die voornamelijk gebruikt wordt op de weilanden.. Zo veel moeite..

Reclame

dutchblues
Berichten: 24

#34 , 01 sep 2015 14:31

Ik heb al een aantal auto's uit Nederland geïmporteerd (privé en voor eigen gebruik in mijn bedrijf) en telkens veel geld betaald voor een gelijkvormigheidsattest.

Wil nu een ford paardenvrachtwagen uit 1990 importeren en daarvan kon ik geen gelijkvormigheidsattest krijgen. Dus individuele homologatie :evil: . Ik vond dus het beroemde (door de dienst homologatie niet gekende koninklijk besluit). Keuringsstation en dienst homologatie vertelde mij steeds dat inschrijven en rijden zonder gelijkvormigheidsattest niet kon.

Ik ben echt van het kastje naar de muur gestuurd, van federaal naar vlaams en weer terug. Tot ik terecht kwam op het kabinet van Ben Weyts. Ik heb met als bijlage het koninklijk besluit, het Europese arrest en de uitvoeringsinstructie van FOD Mobiliteit klacht daar ingediend. Een vlaamse overheidsdienst kan toch geen koninklijk besluit negeren? Binnen 4 uur werd ik gebeld door het kabinet en vanmorgen kreeg ik meteen een email van Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid
Geachte heer,

We ontvingen uw klacht van het kabinet van bevoegd minister Ben Weyts.

De wetgeving waar u naar verwijst is ons uiteraard bekend en wordt ook op die manier toegepast.

Wel dient elk ingevoerd voertuig dat eerder in een andere lidstaat was ingeschreven een zgn. validatieprocedure te doorlopen vooraleer het kan ingeschreven worden in België. Deze procedure dient u op te starten via een station van de technische controle. Indien u daarbij kan aantonen dat het voertuig eerder permanent was ingeschreven in een andere lidstaat (d.m.v. inschrijvingsbewijs) bent u inderdaad niet verplicht het certificaat van overeenstemming voor te leggen. Het station bezorgt het dossier aan de Cel Homologatie en Technische Keuring dat het dossier nakijkt waarna een zgn. validatie-attest wordt afgeleverd en het voertuig kan ingeschreven worden. Dergelijke validatieprocedures verlopen normaal vrij snel.

Mocht u bij deze procedure nog problemen ondervinden kan u steeds de Cel Homologatie en Technische Keuring contacteren via homologatie.voertuigen@mow.vlaanderen.be of 02-553 72 57.

Met vriendelijke groeten,

Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid
Ik naar het keuringsstation gebeld: Ja hoor nu kennen ze die procedure ineens wel. Maar er moest nog steeds een technische keuring van 2 uur uitgevoerd worden. Toen ik meldde dat er volgens koninklijk besluit er slechts een visuele keuring nodig was, herinnerde de stationchef zich deze regel ook ineens.

Hier een link naar publicatie staatsblad en het europese arrest en de uitvoeringsinstructie.
http://curia.europa.eu/juris/document/d ... doclang=NL (Europees arrest)
http://online.agoria.be/AO1.wsc/webextr ... Preview=no (instructie FOD Mobiliteit)
http://www.wegcode.be/pdf/wijzigingen/K ... -09-20.pdf Publicatie staatsblad koninklijk besluit.

Dus: Auto importeren uit EU land? voor invoer in EU land laten keuren! Daarna is een visuele keuring en een validatieprocedure van de papieren voldoende en je hebt nooit meer een gelijkvormigheidsattest nodig (zie instructie FOD)!!! Voorwaarden: Auto moet ingeschreven zijn geweest in EU land en een maximaal 2 maanden oude keuring!
Wel een douanevignet van 0,10 halen!
Daarvoor heb je nodig:
Factuur van aankoop
Inschrijvingspapieren
Verzekeringsvignet

Ik hoop dat ik hiermee iedereen alle papieren en info heb bezorgt om heel veel gemakkelijker een auto te kunnen importeren.

dutchblues
Berichten: 24

#35 , 01 sep 2015 15:06

Nog even een aanvulling:
Keuringstation vraagt 180 euro voor de keuring en de dienst homologatie 69,00.
Procedure zou 2-3 maanden duren.

dutchblues
Berichten: 24

#36 , 07 dec 2015 18:41

Update:

Nu mijn vrachtwagen bijna klaar is voor de APK keuring en de validatieprocedure had ik gisteren een gesprek met een bevriende commissaris van de verkeerspolitie. Hij kende de regeling niet en vertelde mij dat wanneer hij een voertuig zou aanhouden met geldig inschrijvingsbewijs maar zonder gelijkvormigheidsattest hij dit niet zou accepteren. Hoeveel koninklijke besluiten of Europese uitspraken ik ook zou tonen. Volgens de verkeerswet is dat gelijkvormigheidsattest wel nodig en daar moet hij zich aan houden en dan is het aan de politierechter om een uitspraak te doen.

Ik heb de commissaris vandaag alle documentatie gemaild en hij zou het gaan uitzoeken en bespreken in de overlegraad van de verkeerspolitie.

Ik heb tevens een email gestuurd aan Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid van het ministerie met de vraag hoe ik dergelijk problemen met de politie kan voorkomen. Het is natuurlijk mooi dat de problemen met de inschrijving en keuring opgelost zouden zijn, Maar als we dan vervolgens bij elke verkeerscontrole in de problemen komen zijn we natuurlijk geen stap verder. :evil:

Overigens nog een recente verandering: Je kunt voor het importeren niet meer zomaar naar de douane toe. In Brussel moet je de papieren afgeven en kan je ze later ophalen en in Aalst moet je een afspraak maken en dat kan ook pas enkele dagen later.

Ik houd u verder op de hoogte van de ontwikkelingen. :mrgreen:

denonkel
Berichten: 128

#37 , 07 dec 2015 18:54

De validatie procedure en de visuele keuring zijn dan toch vaak duurder dan zo een gelijkvormigheidsattest. Ik heb voor mijn Mercedes van 29 jaar die ik invoerde 100 euro betaald voor dat attest en dan nog 50 tal euro voor de keuring.

dutchblues
Berichten: 24

#38 , 07 dec 2015 19:03

Voor mijn iveco Daily moest ik 400 euro betalen aan Iveco en dat duurde bijna 4 weken, maar deze regeling is veel belangrijker voor auto's of voertuigen waar geen gelijkvormigheidsattest voor te krijgen is in Belgie zoals mijn Ford 1218 paardenvrachtwagen uit 1994. Daar moet ik anders een individuele homologatie voor doen en die kost veel meer en duurt veel langer. Nu hoef ik enkel een APK te doen en gaat het veel gemakkelijker. De auto moet natuurlijk wel gewoon veilig zijn!

om1988
Berichten: 1

#39 , 08 dec 2015 21:06

Ik heb begin september een verkoopwagen ingevoerd uit nederland.
Ik had me eerder al laten informeren bij alle citroën dealers Belgie,Frankrijk Nederland, speciale Coc diensten telkens was het antwoord dat het niet mogelijk was om een Gelijkvormigheidsattest te verkrijgen voor een Citroen C25 bouwjaar 1992 omgebouwd naar een verkoopwagen/hamburgerwagen.
Nu ondertussen al een paar keer geweest bij de keuring voor homologatie en al 3 keer terug gestuurd.
De 1ste keer was het omdat zogezegd een cijfer van het chassis nummer niet goed zichtbaar was daardoor heb ik bij citroen een maand moeten wachten op een goedkeuring voor een nieuwe chassis nummer te kloppen 2de keer was het omdat er een doorgang was van het voertuig naar de achterbak, dit diende afgeslote te worden omdat het geen mobilhome is. 3de keer was het omdat ik geen bewijs heb dat die bak die er op gemonteerd wel stevig genoeg is , terwijl die wagen 15 jaar zo in nederland heeft gereden en al. nu ben ik ten einde raad ik geraak niet aan zo een attest omdat het niet citroen zelf is die de zogezegde meubelbak heeft gemonteerd dus ook geen attest kan afleveren.
Ik heb hierboven gelezen dat die keuring eigenlijk niet nodig is dus dan heb ik eigenlijk al deze moeite voor niets gedaan??

Weet er iemand wat ik verder zou kunnen doen?

ALvast bedankt

dutchblues
Berichten: 24

#40 , 05 jan 2016 09:25

Sorry, ik lees het bericht nu pas. Krijg klaarblijkelijk geen email als er iemand op onderwerp reageert.

Al die ellende was dus inderdaad overbodig. Behalve dat Chassisnr, want dat moet wel goed leesbaar zijn. Zorg er voor dat de Nederlandse papieren goed in orde zijn, zorg er voor dat de auto technisch goed in orde is, laat de auto nieuw APK keuren en dan kun je bij de DIV een afspraak maken voor een vallidatiekeuring. Leg de situatie uit en maak een print van koninklijk besluit, uitvoerings-instructie en de email van het ministerie die hierboven ergens staat. Dat zou het geen probleem mogen zijn.

Ik bedenk me echter dat het in uw geval wel een probleem zal zijn. De auto is in NL al afgemeldt en de APK is al ouder dan 2 maanden en u kunt op exportkenteken geen nieuwe APK laten uitvoeren. Ik ken de regels niet voor het opnieuw importeren van een geëxporteerde auto. Daarvoor moet u eens naar de RDW bellen.

Ik vrees dat als het onmogelijk blijkt de individuele keuring te doen dat er maar 1 andere weg (belachelijk en omzichtig maar wel mogelijk) opzit:
Kijk of u de auto in Duitsland door de TUV kunt laten keuren. Volgens mij is dit mogelijk, maar voor een dergelijke omgebouwde auto zou ik dat na moeten vragen/zoeken. Met een verse APK, TUV of andere europese keuring kunt u dus probleemloos invoeren. Wellicht gaat het ook via de Franse route, maar ik spreek vloeiend Duits en geen Frans dus daar ken ik helemaal niets van.

Ik ben nu met een ander interessant project bezig. Voor mijn oldtimer collectie heb ik een hele mooie Golf cabriolet oldtimer gezien die volledig sportief omgebouwd is. Er is een krachtige GTI motor ingebouwd dezelfde leeftijd, iets wat in Belgie ondenkbaar is. IK ben nu bezig om de papieren in Nederland heel goed op orde te krijgen met de nieuwe motor (al 15 jaar geleden ingebouwd) op het kentekenbewijs , daarna een nieuwe APK en de auto zou dus ook in Belgie moeten worden toegelaten. Ik houd u op de hoogte.

dutchblues
Berichten: 24

#41 , 05 feb 2016 13:28

Wat doen de 2 laatste berichten bij dit onderwerp?

Overigens nog even op de vorige vragensteller. Het is tamelijk eenvoudig een Nederlands kenteken dat geschrapt is voor een exportkenteken weer terug een Nederlands kenteken te geven. De laatste Nederlandse eigenaar moet daarvoor bij de RDW om herstel van het kenteken vragen. Dan kan de auto dus APK gekeurd worden en gevalideerd worden. Omslachtig, maar het werkt wel!.

dany stuy
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#42 , 19 aug 2016 19:22

heb plannen om een mr2 aan te kopen in nederland,bj 1990,heeft apk voor nog een jaar,alle documenten aanwezig,het enige wat aan de wagen is verandert is de kas, er is zoals allen geen gelijkvormigheid bij,hoe kan ik deze dan hier op de gemakkelijkste mannier inschrijven?heb een brief gestuurd naar kabinet van minister voor verkeer,heb een mail teruggekregen met uitleg van het fod,weet dus niks meer dan ik al wist!alvast dank dany

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#43 , 19 aug 2016 20:09

Dit vraag je best aan de overste van een keuringstation.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Didymus
Berichten: 2061

#44 , 20 aug 2016 17:04

Een keuringsstation dat keuringen zonder COC doet, that is. De anderen durven uit pure onwetendheid nogal eens foute informatie geven.
"sowieso" schrijf je zo.

E-riko
Berichten: 8

#45 , 06 nov 2016 22:40

Ik ben nu met een ander interessant project bezig. Voor mijn oldtimer collectie heb ik een hele mooie Golf cabriolet oldtimer gezien die volledig sportief omgebouwd is. Er is een krachtige GTI motor ingebouwd dezelfde leeftijd, iets wat in Belgie ondenkbaar is. IK ben nu bezig om de papieren in Nederland heel goed op orde te krijgen met de nieuwe motor (al 15 jaar geleden ingebouwd) op het kentekenbewijs , daarna een nieuwe APK en de auto zou dus ook in Belgie moeten worden toegelaten. Ik houd u op de hoogte.
Hoi,

heb je al update mbt je Golf met engine swap?

Ik speel namelijk ook met het idee om een (in de ons omringende landen , doodnormale zaak) classic Mini met Vtec blok te importeren in de toekomst.

Als ik het door heb, is een maximaal 2 maand oude TUV (Duitsland) de sleutel tot import van gemodificeerde voertuigen :)
En een COC is niet eens nodig.

Nice!

Maar ben dus benieuwd of je jouw Golf hebt kunnen inschrijven uiteindelijk... :idea:

Terug naar “Consumenten Koop”