Auto invoeren vanuit Nederland! België blijft moeilijk doen!

ovi
Topic Starter
Berichten: 104

Auto invoeren vanuit Nederland! België blijft moeilijk doen!

#1 , 10 dec 2013 11:22

Ik zou een Hyundai Excel willen invoeren vanuit Nederland waarvan er hier duizenden rondrijden maar weet dat tot voor kort elke auto in ons toffe landje toch een "eenmalige registratie van goedkeuring" moest ondergaan omdat ze in Nederland geen COC afleveren!
Heb nu gelezen dat België nog maar eens de rechtzaak rond deze zaak verloren heeft en ze dus GEEN Europees gelijkvormigheidsattest COC mogen eisen en nu zelfs gezien dat het ondertussen al aangepast zou zijn in de wettekst?

Is deze wet nu officieel en kan ik dus gewoon een auto die ook in België gekend is invoeren en gewoon laten keuren of blijft België nog steeds het been stijf houden??

http://www.skynet.be/nieuws-sport/nieuw ... -in-belgie" onclick="window.open(this.href);return false;

Op de dienst "invoeringen" konden ze mij niet helpen op deze blijkbaar te moeilijke vraag en heeft de mevrouw mij gevraagd om zo'n ingewikkelde vragen via mail te stellen wat ik gedaan heb maar kreeg dit als antwoord?
Geachte,

U moet contact nemen met technische keuring om een procedure van alleenstaandgeval te starten.
Sincères Salutations, Vriendelijke groeten,
Séverine Lallemand
SPF Mobilité et Transports
DIV Service Homologation - Cellule Gestion


Ik plaats hieronder de op 06 September aangepaste wettekst zodat jullie het ook even kunnen lezen en vraag mij dus af hoe het kan dat zelfs op de DIV daar blijkbaar NIEMAND iets van afweet?

Mvg.



Wettekst:
6 SEPTEMBER 2013. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen

FILIP, Koning der Belgen,
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 21 juni 1985 betreffende de technische eisen waaraan elk voertuig voor vervoer te land, de onderdelen ervan, evenals het veiligheidstoebehoren moeten voldoen, artikel 1, gewijzigd bij de wetten van 18 juli 1990, 5 april 1995, 4 augustus 1996, 27 november 1996, en bij koninklijk besluit van 20 juli 2000;
Gelet op het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen;
Gelet op het advies van de Raadgevende Commissie "Administratie - Nijverheid", gegeven op 3 mei 2013;
Gelet op de omstandigheid dat de Gewestregeringen bij het ontwerpen van dit besluit betrokken zijn;
Gelet op het advies 53.364/4 van de Raad van State, gegeven op 10 juni 2013, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Gelet op het voorafgaand onderzoek met betrekking tot de noodzaak om een duurzame-ontwikkelingseffectbeoordeling uit te voeren, waaruit blijkt dat een effectbeoordeling niet noodzakelijk is, aangezien dit besluit niet het voorwerp moet uitmaken van overleg in de Ministerraad;
Overwegende het feit dat de betrokken maatregel de uitvoering beoogt van het arrest van het Hof van Justitie van de Europese Unie (C-150/11) van 6 september 2012.
Op de voordracht van de Minister van Binnenlandse Zaken en de Staatssecretaris voor Mobiliteit,Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
Artikel 1. In artikel 10, paragraaf 2, punt 10 van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen, gewijzigd door het koninklijk besluit van 14 april 2009, wordt een tweede lid toegevoegd, luidende als volgt :
"De in België ingevoerde voertuigen die eerder in een andere Lidstaat van de Europese Unie waren ingeschreven, zijn niet onderworpen aan de verplichting het certificaat van overeenstemming voor te leggen Indien het kentekenbewijs van deze voertuigen echter onleesbaar of onvolledig is, overeenkomstig bijlage 1 van Richtlijn 1999/37/EG van de Raad van 29 april 1999 inzake de kentekenbewijzen van motorvoertuigen, mag het certificaat van overeenstemming worden gevraagd. De afwezigheid van het certificaat van overeenstemming zal echter geen aanleiding geven tot een sanctie.
Art. 2. In artikel 23, paragraaf 7 van hetzelfde besluit, vervangen door het koninklijk besluit van 15 december 1998 en gewijzigd door de koninklijke besluiten van 17 maart 2003 en 1 juni 2011, wordt het punt 2° vervangen als volgt :
"2° het <gelijkvormigheidsattest> of het Europees gelijkvormigheidsbewijs : de in België ingevoerde voertuigen die eerder in een andere Lidstaat van de Europese Unie waren ingeschreven, zijn niet onderworpen aan de verplichting het certificaat van overeenstemming voor te leggen Indien het kentekenbewijs van deze voertuigen echter onleesbaar of onvolledig is, overeenkomstig bijlage 1 van Richtlijn 1999/37/EG van de Raad van 29 april 1999 inzake de kentekenbewijzen van motorvoertuigen, mag het certificaat van overeenstemming worden gevraagd. De afwezigheid van het certificaat van overeenstemming zal echter geen aanleiding geven tot een sanctie.
Art. 3. In artikel 23bis, paragraaf 1, tweede lid van hetzelfde besluit, vervangen door het koninklijk besluit van 1 juni 2011 en gewijzigd door het koninklijk besluit van 15 december 1998, wordt het punt a vervangen als volgt :
"a) de identificatie van het voertuig, waarbij het chassisnummer, het inschrijvingsbewijs en het <gelijkvormigheidsattest> of het Europees gelijkvormigheidsbewijs, indien het certificaat van overeenstemming vereist is als boorddocument overeenkomstig artikel 10, § 2, punt 10, tweede lid, van het voertuig gecontroleerd worden
Art. 4. In artikel 23sexies, paragraaf 4, punt 3° van hetzelfde koninklijk besluit, gewijzigd door de koninklijke besluiten van 17 maart 2003, 26 april 2006, 28 september 2010 en 1 juni 2011 worden het eerste tot het vierde lid vervangen als volgt :
"3° In afwijking van punt 2 en artikel 23bis, paragraaf 4, beperkt de niet-periodieke keuring vermeld in paragraaf 1, 3°, zich tot een visuele keuring van de technische staat van het voertuig, indien het voertuig beschikt over een keuringsbewijs overeenkomstig artikel 23decies, paragraaf 1, afgeleverd minder dan twee maanden te rekenen vanaf het ogenblik waarop het voertuig voor deze niet-periodieke keuring wordt aangeboden of, voor een in België ingevoerd voertuig dat eerder in een andere Lidstaat van de Europese Unie was ingeschreven, over een keuringsbewijs afgeleverd door de bevoegde overheden van die Lidstaat dat bewijst dat, minder dan twee maanden vóór de niet-periodieke keuring bedoeld in paragraaf 1, 3°, het voertuig met succes een keuring heeft ondergaan waarbij minstens de bepalingen van Richtlijn 2009/40/EG van het Europees Parlement en de Raad van 6 mei 2009 betreffende de technische controle van motorvoertuigen en aanhangwagens in acht zijn genomen.
Wanneer na afloop van deze visuele keuring wordt vastgesteld dat het voertuig noch technische gebreken, noch tekortkomingen ten opzichte van de reglementaire bepalingen vertoont, wordt een document met als titel "Visuele keuring van het voertuig" afgeleverd. Voor wat betreft de diagnosepunten wordt het resultaat van deze keuring gedetailleerd beschreven in een tweedehandsrapport dat samen met "Visuele keuring van het voertuig" wordt afgeleverd.
Indien na afloop van deze visuele keuring het voertuig daarentegen technische gebreken of tekortkomingen ten opzichte van de reglementaire bepalingen vertoont, wordt het voertuig onmiddellijk opnieuw onderworpen aan de keuring volgens bijlage 41.
Het document "Visuele keuring van het voertuig" bedoeld in het tweede lid vermeldt de gegevens opgenomen in artikel 23novies, paragraaf 3, tweede lid, punten 1° tot 9°, uitgezonderd de vervaldatum van het keuringsbewijs. Wanneer dit document wordt aangehecht aan het keuringsbewijs afgeleverd door een andere Lidstaat, herneemt deze de geldigheidsdatum van het buitenlands keuringsbewijs, die echter de maximale Belgische periodiciteit niet mag overschrijden".
Art. 5. De Minister bevoegd voor het Wegverkeer is belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 6 september 2013.
FILIP
Van Koningswege :
De Minister van Binnenlandse Zaken,
Mevr. J. MILQUET
De Staatssecretaris voor Mobiliteit,
M. WATHELET

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv
Berichten: 1911

#2 , 10 dec 2013 14:06

Volgens mij kan je dat COC aanvragen in België, bij de invoerder/verdeler op basis van het chassisnummer.

jurgen667
Berichten: 28

#3 , 10 dec 2013 16:57

Ik heb 4 jaar geleden ook aan auto vanuit Nederland ingevoerd, het gelijkvormigheids attest kan je bij de dealer gewoon aanvragen ( koste mij wel 100€ en een volledige controle van het voertuig)
Wie zijn gat verbrand, mag blij zijn dat hij niet andersom staat

Reclame

ovi
Topic Starter
Berichten: 104

#4 , 13 dec 2013 15:54

Jullie hebben het duidelijk ook nog niet begrepen?
Het is nu juist deze COC die NIET meer nodig zou zijn en ze kunnen dus niet eisen dat het voertuig een "eenmalige registratie van goedkeuring" moet ondergaan wat tot nu wel nodig was!
Staat in de wettekst maar ze blijven er dus hun voeten aan vegen?
Die COC aanvragen is dus meestal geen probleem maar die keuring kunnen ze soms voor heel kleine dingetjes heel moeilijk doen en ik spreek uit ervaring dus daarom dat ik ook zo gelukkig was dat dit nu eindelijk eens zou gedaan zijn.
Een Fiat Punto Cabrio bv. die uit Nederland komt zonder COC kan je wel een attest krijgen van Fiat maar je hebt ook nog een plaatsingsattest nodig van Bertone die de cabrio kap gemonteerd hebben en die firma bestaat niet meer en kan je dus geen attest van krijgen met als gevolg geen COC en dus onmogelijk om hem geregistreerd te krijgen hier in België dus auto terug verkopen naar Nederland!
Typisch Belgische Kafka!

bartvdv
Berichten: 1911

#5 , 13 dec 2013 16:23

Nochtans is het Europa zelf die het document oplegt (http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 053:en:NOT" onclick="window.open(this.href);return false;), net om het vrij verkeer van goederen en diensten te garanderen. Het CoC is niet meer dan een bewijs dat het voertuig voldoet aan de typegoedkeuring.

Er staat verder "... Indien het kentekenbewijs van deze voertuigen echter onleesbaar of onvolledig is, overeenkomstig bijlage 1 van Richtlijn 1999/37/EG van de Raad van 29 april 1999 inzake de kentekenbewijzen van motorvoertuigen, mag het certificaat van overeenstemming worden gevraagd"… Mag ik daaruit afleiden dat de kentekenbewijzen in Nederland onvoldoende informatie bevatten?

ovi
Topic Starter
Berichten: 104

#6 , 20 dec 2013 15:46

Nee Bart, dat is enkel als de gegevens op de kentekenbewijzen (want in Nederland waren of zijn dit er 3) niet leesbaar zouden zijn maar dat is niet meer dan normaal.
Als uw kentekenbewijzen oke zijn heb je dus GEEN COC meer nodig en dat is de vraag die ik dus al meerdere keren aan de dienst homologaties gesteld heb waarna ik steeds dat zelfde mailtje krijg???
Als je telefoneerd vragen ze dus om zo'n MOEILIJKE vragen te stellen via mail en als je mailt krijg je de mail die ik hieronde nog maar eens gekregen heb.

Gewoon een standaard antwoordje waaruit duidelijk blijkt dat ze nog steeds niet willen begrijpen wat er veranderd is????
Ongeloooflijk!

Is er geen mogelijkheid ergens mijn ongenoegen hierover te ventileren want op deze manier kom ik nergens?


--------------------------------------------------------------------------------

Van: "Homologatie Voertuigen" <Homologatie.Voertuigen@mobilit.fgov.be>
Aan: "ivo verlinden" <ivo.verlinden@telenet.be>
Verzonden: Dinsdag 17 december 2013 09:32:56
Onderwerp: RE : Re: RE : Invoeren auto vanuit Nederland. [TICKET=HOMOLVEHIC:104976:004]



Veuillez s.v.p. conserver le numéro du ticket dans le sujet de votre réponse. Merci.
Gelieve a.u.b. het ticketnummer in het onderwerp van uw antwoord te behouden. Bedankt.
____________________

Geachte,




U moet een procedure via technische keuring doen om een belgische gelijkvormigheidsattest te hebben.




Sincères Salutations, Vriendelijke groeten,




Séverine Lallemand
SPF Mobilité et Transports
DIV Service Homologation - Cellule Gestion
Rue du Progrès 56 - Local 2A06
1210 Bruxelles




TEL : 0032 2 277 30 50
FAX : 0032 2 277 40 84
E-mail: homologation.vehicles@mobilit.fgov.be





- - - - - - - - - Original Message - - - - - - - - -





Nee,




het is dat dat nu zou veranderd moeten zijn dus normaal is dat NIET meer nodig!




Ook dit jaar weer is daar nogmaals een uitspraak over geweest en ook hier stond dat er GEEN COC meer nodig zou zijn?




Is er dan echt niemand die van deze uitspraken gehoord heeft op de dienst homologatie want daar vroegen ze om naar u te mailen?




Mvg.

RDV
Berichten: 11

#7 , 21 dec 2013 09:32

Beste,

Ik heb min of meer hetzelfde voor. Ik heb een auto gekocht die 3j in Duitsland ingeschreven ins geweest (origine is USA dus geen COC beschikbaar). De auto heeft via de TÜV alles aanpassingen gekregen zodat hij conform de Europese wetgeving is. Hier in België wordt dit niet aangenomen. Enige manier is dus via de Technische keuring een homologatieprocedure te starten.

Ik ben hier ook lang mee bezig geweest en zelf al is die wetgeving er als ze het niet aannemen nemen ze het niet aan. Je kan uit principe er een zaak van maken (tegen de overheid via de EU) maar dat kan heel lang duren en ondertussen staat de auto stil. Ik had dit er niet voor over en ben in oktober gewoon de gelijkvormigheid gestart (al wringt het wel wat met mijn principes maar heb goed ik wil die auto zo snel mogelijk op de baan hebben, period!)

Er is echter wel een shortcut te nemen en dat is de validatiekeuring. Je mag me per PM steeds je GSM nummer doorgeven zodat we telefonisch contact kunnen hebben want heel die homologatie is een grote klucht met ene hele hoop valkuilen.

Mvg, RDV

RDV
Berichten: 11

#8 , 22 dec 2013 13:40

Beste OVI,

Ik ben ook al heel lang aan het zoeken en probeer langs verschillende wegen de nodige info te krijgen. Heb nog een wagen in dezelfde situatie maar die staat gelukkig nog op buitenlandse platen en komt nooit in Bëlgie (staat in Z-Frankrijk). Van zodra ik meer eet zal ik ook zeker niet nalaten alles hier te posten.

R.

RDV
Berichten: 11

#9 , 17 jan 2014 09:23

Heb op 3 weken tijd men Belgische goedkeuring gehad! Heb wel wat druk moeten zetten waardoor de dossierbeheerder de nodige schrik gepakt heeft en alles op enkele uren geklonken was.

fvandamme
Berichten: 7

#10 , 02 feb 2014 23:00

Blijft het feit dat er geen CoC meer nodig is. Indien een buitenlandse (EU) keuring van minder dan 2 maanden oud, dan is deze ook in België geldig. Let wel: er is wel nog steeds een 'visuele keuring'. Wat deze concreet inhoudt, weet ik niet.

RDV
Berichten: 11

#11 , 03 feb 2014 13:13

Ok in mijn geval ging het om een Amerikaans voertuig dat 3j op Duitse platen binnen de EU heeft rondgereden. Het was dus volgens de Tüv perfect conform de EU wetgeving.

wpeters
Berichten: 1

#12 , 25 feb 2014 10:25

Na wat verwarring in de verschillende keuringsstations zijn ze er nu blijkbaar uit.

Belgie interpeteert de uitspraak op haar eigen wijze:

-Een voertuig dat eigenlijk een europees goedkeuringsnummer of COC heeft, daar is het papiertje niet meer nodig.
-Voertuigen die in een EU land ingeschreven zijn , USA import, individueel europees gelijkvormigheidsattest buitenland, ...
Die mogen lekker blijven gaan voor de keuring alleenstaand geval, maw Belgische gelijkvormigheidskeuring.


Er is dus eigenlijk niets veranderd, en de bedoeling achter de uitspraak van het europees hof wordt niet gevolgd.


Benieuwd of ze nu dan binnenkort financiele sancties opgelegd gaan krijgen, want ik denk dat er echt zwaar geloby aan de gang is door een of andere bus of carrosseriebouwer , waardoor dit allemaal zo tegengewerkt wordt.

josse
Berichten: 2

#13 , 10 jul 2014 23:30

Net een vito van 2005 ingevoerd vanuit Nederland en ja hoor ook hier niks dan problemen. Naar de keuring gebeld alvorens aan te zetten en die man zei "geen coc nodig". Daar aangekomen begon die keurder naar de zijkant van de deuren te kijken, zei dat het voertuig niet gekeurd kon worden omdat het niet Europees gehomologeerd is. Dan stelde hij 2 dingen voor ofwel naar Mercedes en aanvragen, ofwel via "sommige" keuringscentra. Bij Mercedes duurde het 5 weken alvorens ik een afspraak kreeg en dan pas kon de procedure ingezet worden, bij de keuring kan ik al eerder maar dan moet ik nog 2 weken wachten op de papieren van FOD, na betaling uiteraard van 130 en 90 euro zei die vent. Is dat normaal dat dat allemaal zolang nog steeds duurt? Heeft iemand geen creatievere oplossing? Ik moet met die vito op tournee met de band en kan elke dag gewonnen meer dan gebruiken.

giserke
Berichten: 2434

#14 , 11 jul 2014 02:42

Het merk in kwestie moet nog altijd een PVG willen afleveren van het voertuig ik kwestie, als je die in België wil inschrijven.
Pas dan kan je de wagen hier in België laten keuren.

RDV
Berichten: 11

#15 , 12 jul 2014 09:20

Je kan ook hier eens kijken. Voor Europees geproduceerde wagen is het meestal beschikbaar. Een vriend van me heeft onlangs een Corvette C6 gekocht in Nederland. Via deze website had hij na betaling van 200€ en 2 weken wachten een COC op zijn chasisnummer en klaar.

https://www.eurococ.eu/en/" onclick="window.open(this.href);return false;


R.

Terug naar “Consumenten Koop”