Auto invoeren vanuit Nederland! België blijft moeilijk doen!

dutchblues
Berichten: 24

Re: Auto invoeren vanuit Nederland! België blijft moeilijk doen!

#46 , 10 nov 2016 10:08

Ja de golf rijdt nu trots rond in België. Heb wel de keuring moeten doen zonder adapters en originele velgen. Als ik het hard gespeeld had was dat misschien ook wel gelukt, maar nu ging het vrij makkelijk.
Dat met die motor was nog wel een probleem omdat ik voor de rdw een koopcontract of factuur en kentekenbewijs van de donorauto van de motor moest hebben. Heb toen voor weinig geld een sloopblok gekocht, daar een factuur van gehad en een kopie kentekenbewijs.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#47 , 10 nov 2016 12:40

Ja de golf rijdt nu trots rond in België. Heb wel de keuring moeten doen zonder adapters en originele velgen. Als ik het hard gespeeld had was dat misschien ook wel gelukt, maar nu ging het vrij makkelijk.
Dat met die motor was nog wel een probleem omdat ik voor de rdw een koopcontract of factuur en kentekenbewijs van de donorauto van de motor moest hebben. Heb toen voor weinig geld een sloopblok gekocht, daar een factuur van gehad en een kopie kentekenbewijs.
Staat het juiste (gti) motorvermogen op je kentekenbewijs vermeld ?

dutchblues
Berichten: 24

#48 , 10 nov 2016 13:10

Afbeelding
Ja dat is super belangrijk. Zorg dat de Nederlandse, Duitse of Franse papieren correct zijn. Daarna moeten ze de auto zo ook in Belgie accepteren / conformeren.

Reclame

Rob66
Berichten: 12

#49 , 07 jun 2017 20:37

Al een tijdje weggeweest mbt dit onderwerp... Ik las dat er nog veel meer mensen zijn met problemen van invoer van een voertuig uit een EU land.
Ik heb het destijds opgegeven. Heb zelfs een advocatenkantoor geraadpeelgd en zij kwamen met enigszins dezelfde conclusies als die hier in al de berichten al zijn vermeld. Een voertuig dat is ingeschreven in een ander EU lidstaat moet zonder meer worden geacepteerd in Belgie zonder CoC. Het keuringsstation bleef moeilijk doen met een CoC, gelijkvormigheidsattest en EU type plaatje en ik moest de rekening van het advocatenkantoor dat ik had geraadpleegd wel op gegeven moment betalen. Dat was alleen advies van het advocatenkantoor een paar keer heen en weer tussen ons. Dat is nie goedkoop. Ik ben er mee gestopt en heb het landbouwvoertuig ingeschreven onder een oldtimer nummerplaat. Nadeel: je mag hem niet inzetten om mee te werken. Nou, het is een landbouwtrekker die bedoeld zijn om mee te werken en ik ga er gewoon af en toe mee ploegen en regelmatig mee maaien voor onderhoud op mijn weiland en veld met een O nummerplaat! Ik was het helemaal kotsbeu die keuring, het gezever en van het kastje naar de muur te worden geslingerd. Een homolgatiekeuring voor die trekker gaat tussen de 4 en 6 maanden duren aldus het keuringstation. Het is een zeldzaam type.. Huh? Zeldzaam misschien wel maar ze rijden rond in Belgie met een normale plaat. Ik kon er niet meer op wachten. Die tractor heeft ook in Duitsland gewoon dienst gedaan op de velden en de weg.
Het gaat nog steeds goed. Ook als ik het dorp in moet rijden met een O nummerplaat. De politie heeft me nog nooit staande gehouden. De tractor wordt gebruikt voor prive, niet professionele doeleinden.

Succes aan allen die een voertuig nog willen invoeren in dit landje.

mbbs1024
Berichten: 474

#50 , 08 jun 2017 22:21

We hebben duidelijk meer Europa nodig, bvb iets gelijkaardig als men doet met het CE label, of zoals jaren geleden de nationale telecommunicatie normen vervangen werden door EU normen.
Gelijkvormigheid en technische keuring zou een volledig EU bevoegdheid moeten worden, zonder nationale inmenging.
Helaas lijkt dat na zoveel jaar Europa nog steeds een probleem te zijn.

Rob66
Berichten: 12

#51 , 12 jun 2017 23:51

Inderdaad. Helemaal juist.

Als ik het kentekenbewijs van de landbouwtrekker van Duitsland even voorlees. Het is een officieel Europees document. Dat zegt: eurpaische gemeinschaft. Bundesrepulblik deutschland, in alle talen van de EU, zelfs het Grieks. Een officieel document. WAT staat er vermeld op het dat duitse kenteken / zulassungsbeschreinigung? Ik schrijf het nu op. LET WEL: alles wat vermeld IS! Dus onbekend vermeld ik niet. Hier komt het:

Fabrikant, Fabrikantnummer, merk, type, type code TSN, type voertuig, 1-e ingebruikname, chassisnummer, massa rijklaar, technische massa MTM, Max MTM EU lidstaat, max aslast voor, max aslast achter, max gew. aanhanger ongeremd, max gew. aanhanger geremd, kW/pk bij tpm, motor toerental, aantal cilinders, motorinhoud, brandstof, emissie klasse, emissie klasse duitsland, bandenmaat voor, bandenmaat achter, aantal assen, aantal aangedreven assen, max. snelheid, lengte, breedte, hoogte, wielbasis, aantal zitplaatsen, aantal staandplaatsen, geluidsniveau stilstand, geluidsniveau rijdend.

Voila! Duite punktlichtkeit zeg maar. En de getallen kloppen met de specificities van de trekker. Belgie wil dit document niet accepteren. Letterlijk: "het is een waardeloos document, daar hebben we niets aan. U moet een homologatiekeuring ondergaan".

Nu lees ik even voor wat op het kenteken staat van mijn dagelijkse personenauto, een Volvo 960 kombi uit 1996 en een "Belgische" auto zeg maar. Gekocht een paar jaar geleden, dus NA de verplichte CoC... LET OP: een personenauto, NA de Coc. Ook een prachtig europees document in alle talen, ook het Grieks. Dit staat vermeld:

Merk, chassisnummer, type, nationale aard (dubbel gebruik), 1-e ingebruikname, motorinhoud, motorvermogen, brandstof, en nog een E1 code geen idee wat dit is.

Dat is werkelijk alles. Massa's, MTM, emissie, bandenmaat enz, allemaal niet vermeld. Dit is alles.

Hahahaha!! Niet te geloven! Dat is alles wat op het kenteken staat. Een auto uit Belgie van 1996 met het nieuwe europese formulier. En Belgie zegt dat het Duitse europese forumulier van een landbouwtrekker uit de Duiste Europese staat van 1980 notabene met alle technische gegevens niet wordt erkend??? En een komplete homolgatiekeuring moet ondergaan?? Haha.

Jongens, laat me niet lachen. Wat een vertoning! Ik heb het opgegeven en naast mij neergelegd. Zoek het maar uit.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#52 , 13 jun 2017 08:52

Oplossing: naar het Europeesche hof van Justitie stappen.

jo.
Berichten: 72
Juridisch actief: Nee

#53 , 16 jun 2017 19:37

ah europa, zelfs op papier werkt het niet.

denonkel
Berichten: 128

#54 , 20 jul 2017 21:09

Ik volg deze draad al een hele tijd, en onverwacht heb ik nu zelf een probleem. Ik heb een audi 80 benzine 1.6 gebouwd in mei 1990 uit Duitsland gekocht en heb een poging tot inschrijving gewaagd. Bijgeleverde papieren:
-fahrzeugbrief eerste en enige eigenaar (altijd leuk), met daarop de vermelding: Allgemeine Betriebserlaubnis unter Nr E251/1 / EWG-Betriebserlaubnis unter nr (open veld).
-Tüv keuring die nog 2 maand geldig is
-aankoopfactuur

Auto moet dagelijks ingeschreven worden (onder andere voor rij-examen etc).

Douaneformulier met zegel 705 was geen probleem.
Dan naar Audi Brussel Homologatiedienst, om een zogenaamd Belgisch pvg-nummer te krijgen. Daar kwam men na een tijdje doodleuk tot de conclusie dat het motortype (een 1.6 70pk) hier nooit werd ingevoerd in België en blijkbaar enkel in Duitsland rondreed. Er is dus geen BE pvg-nummer voor en men kon dus geen gelijkvormigheidsattest afleveren.

Daar sta je dan. Keuring even gecheckt ter plaatse: neenee, we moeten absoluut een pvg hebben, ook al heb je recht op een visuele keuring omdat de Tüv duitse keuring nog 2 maanden geldig is. Dus rest enkel een homologatiekeuring die ongeveer de helft van de prijs van de auto zou kosten.

Mijn vraag: ik dacht dat de Duitse goedkeuringsnummers met D begonnen. Het mijne begint met E. Misschien is dat toch al een Europees nummer (EWG?) Weet iemand hoe zo'n europees nummer eruit ziet? Een COC is het zeker niet, die waren er pas vanaf 1998.

Volgens post hierboven zou dit dus allemaal niet nodig zijn in dit geval? Wat doe ik best?

Jelledc
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#55 , 29 sep 2017 21:11

Blijkbaar verward iedereen het coc met de typegoedkeuring

De verplichting bij invoer uit EU land om een coc of gelijkvormigheidsattest te hebben is vervallen...

Echter is elk voertuig in Belgie, behoudens Oldtimers, wel verplicht om een geldige typegoedkeuring te hebben. Met geldig wordt bedoeld: ofwel een europese (= geldig in heel europa) typegoedkeuring (beginnende met e en een nummer), ofwel een Belgische nationale goedkeuring (=PVG), ofwel een individuele Belgische goedkeuring.

Dus alle nationale of individuele goedkeuringen van een ander land zijn in België niet aanvaard. Dit ligt niet aan het keuringsstation, maar aan de wetgeving (en dit is niet overruled door een Europese wetgeving, dat gaat enkel over het attest)

Voor een europese goedkeuring, gaat het bij personenwagens over wagens vanaf 1995 tot 1999 en later, bij andere categorieen van 2007 tot 2011 en later (de jaartallen zijn degene waarbij het van voertuig tot voertuig afhangt of zij reeds europees goedgekeurd zijn of niet)

Zijn verder meestal uitgesloten van een Europese goedkeuring zijn US of Jap imports (zelfs al zijn ze in Duitsland ingeschreven geweest, dit is meestal een inschrijving van korte duur, en is niet vergezeld van een typegoedkeuring), bedrijfswagens met een ombouw (opbouw of wijziging van voertuigkenmerken)(dit zijn meestal nationale individuele procedures, en tellen enkel voor het land waar het is uitgereikt) en speciallekes (waaronder kitcars, omgebouwde auto's, unieke voertuigen)

Santo
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#56 , 07 nov 2017 20:26

Goeidag

Ik heb vrijdag een Mercedes vito bwj 2005 uit Nederland met apk keuring en witvzwarte transit platen gaan halen deze zijn 14 dagen geldig .
Ik mag niet met deze voertuig naar de keuring omdat het geen Europese homologatie heeft ! Heb de invoerder Mercedes gebeld en bevestig me dat het niet mogelijk is zonder een speciale keuring bij Mercedes zelf deze kost me ongeveer 450€ en daarna moet ik zelf naar de gewoonde keuring in België . Dus einde van de rit niets bespaart . En dit omdat het een dubbelkabin is kan iemand me helpen of er een andere weg is ... goedkoper aangezien de auto geregistreerd staat in Nederland bij RWd maar volgen de Belgische wet is er geen Europese attents mvg

Franciscus
Berichten: 38583

#57 , 08 nov 2017 11:11

Die wit zwarte transitplaten zijn enkel geldig in Nederland. Aan de grens had u een BE transitplaat moeten aanvragen.
In principe mag u daar in BE niet mee rijden. In onze gemeente worden ze binnen de korst mogelijke tijd van straat gehaald en met beslag gelegd.

moaske
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#58 , 31 jan 2018 13:56

op 1 sept 2015 gaf Dutchblues een link naar Online.agoria.be
ivm de instructie van FOD Mobiliteit ivm invoeren van een wagen vanuit Nederland
maar die link werkt niet meer en ik lijk het desbetreffende document niet terug te vinden
kan ienamd mij hier bij helpen , en is er iemand die op deze beschreven manier reeds wagens heeft kunnen inschrijven ? Ik zoek een Westfield inte schrijven

Terug naar “Consumenten Koop”