factuur voor opmaak offerte?

freebutterflyx
Topic Starter

factuur voor opmaak offerte?

#1 , 26 nov 2013 13:01

Een paar weken terug heb ik bij diverse winkels een prijs gevraagd voor een nieuwe PC (basisprijs rond de 1700euro). Dit was een PC die volgens mijn wensen moest worden samengesteld. Deze was niet exstreem speciaal maar ik had gewoon veelal gekozen voor iets duurdere en meer kwalitatieve onderdelen. Gezien ze hier uiteraad was (prijs) opzoekingen moesten doen, zou ik deze offerte per mail ontvangen. Voor mij geen probleem. Ik heb er meestal (niet bij alle winkels) bij vermeld dat ik ook elders prijs zou vragen. Ik dacht dat dit misschien de prijs kon drukken.

Van bijna allemaal heb ik een offerte gekregen. Na mijn keuze van de winkel heb ik de andere winkels uit beleefdheid teruggemaild met de melding dat ik niet zou ingaan op hun offerte.
Van één van de winkels heb ik nu (na enkel weken) een factuur gekregen van 30 euro (!) voor "opmaak offerte".
Geen enkele winkel heeft ooit melding gemaakt van een kostprijs voor de opmaak van dergelijke offerte.
Ik heb ook nergens iets getekend. Ik heb enkel ter plaatse in de winkel mijn wensen afgegeven en later per mail gemeld dat ik niet op de offerte zou ingaan.

Ik ben op 8 offerte van winkels niet ingegaan. Als ik telkens dergelijke factuur krijg lig ik aan 240euro!
Bij een internetwinkel kon in binnen de 5 minuten de prijs vinden voor al deze onderdelen. Dus zo heel veel werk zou het ook niet mogen zijn.

Kan dit zomaar? Moest dit niet vooraf gemeld worden?
Ben ik verplicht dit te betalen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 26 nov 2013 13:36

Dit kan, maar u moet hier dan weet van hebben. Soms staat dit in de AV, maar ook hier geldt dat u hier expliciet mee moet akkoord gaan. Betwist dus deze factuur, op basis dat hier geen afspraken over waren gemaakt, en u dus niet op de hoogte was van eventuele kosten.

Redrum

#3 , 26 nov 2013 14:43

Voor de zekerheid, u bent particulier/consument?

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”