Leugens verkopen en ontkennen?

Jones
Topic Starter

Leugens verkopen en ontkennen?

#1 , 18 nov 2013 15:00

Ik zit in een dispuut met een niet nader te noemen internet bedrijf, dat weldgelijk al meerdere klachten heeft ontvangen. Ik ben nu bezig met een ombudsman die tussen ons en de internet-provider 'onderhandelt' al fungeert hij tot nu toe eerlijk gezegd enkel als een menselijke-doorverwijzer.

Om een lang verhaal kort te maken:

Ik signeer een contract voor 6 mdn (telecomwet) gebaseerd op leugenachtige beloftes, zowel via de installateur als via de klantendienst (in totaal 5 keer dezelfde belofte).

Echter wat gaat hier vooraf? Alvast mijn excuses voor het lange verhaal...

1/
Ik bestel ergens in augustus een TV+Tel+Int-pakket en krijg geen antwoord.

2/
Ik bestel nogmaals een TV+Tel+Int-pakket en krijg een paar dagen later telefonisch contact om dit te verifiëren, alsook met de optie om Europees te bellen met een meerwaarde.

3/
Ik verneem totaal niets meer.

(nu begint het)

4/
Ik kies nogmaals voor een TV+Tel+Int-pakket (installatie 100 euro), nu kan ik wél een installatiedatum kiezen: de installatiedatum is 24 oktober. Ik kies daarnaast ook voor een Int-pakket (enkel om de installatiedatum na te zien - niet perse om te bestellen). Wat blijkt? De Int-pakket (installatie 50 euro) kan al binnen enkele dagen geinstalleerd worden. Ik krijg echter geen bevestiging van de Int-pakket, maar wel van de TV+Tel+Int-pakket. Ik verwacht dus geen installateur...

5/
Echter, hij komt dus enkele dagen later langs. De dochter is thuis en laat de installateur binnen die meedeelt dat hij enkel de Int-pakket zal installeren, maar ze twijfelt aangezien we TV+Tel+Int-pakket willlen. Aangezien ik niet thuis ben heeft ze me opgebeld om voor verduidelijking te vragen aan de installateur tijdens zijn dienst.

Mijn vraag:

Zou ik bij een upgrade 50 euro of 100 euro moeten betalen? Indien dit 100 euro zou bedragen, zou hij van mij vriendelijk het huis mogen verlaten. Volgens hem enkel 50 euro, want zo 'zit het niet in elkaar'. Hij had namelijk al gebeld naar de klantendienst voor verduidelijking omtrent een upgrade.

Dit was echter niet genoeg voor mij. Toen ik terug thuis was heb ik voor de zekerheid eens gebeld naar de klantendienst: tientallen minuten en ik werd gerustgesteld dat ik 50 euro upgradekosten zou moeten betalen en de upgrade zou 24 oktober 2013 doorgaan.

Komt goed, dacht ik.

6/
Een week later krijg ik in de bus een annulatie van TV+Tel+Int-pakket. Ik bel even snel naar de klantendienst met de vraag wat dit inhoud en of de upgrade doorgaat en hoeveel dit zou kosten. Ik krijg de mededeling dat de annulatie van de aanvraag was die ik samen me de Int-pakket heb aangevraagd. Ze stelden me gerust: De upgrade gaat door, deze zou 50 euro kosten. Zeker, vroeg ik? Ja, hoor. Ze hebben me even op de wachttoon gezet om het na te vragen: 50 euro.

7/
4 november: Ik heb nog steeds niets vernomen, dus ik contacteer even snel de klantendienst en wat blijkt? De upgrade werd geweigerd en deze zou 100 euro kosten... De beste kerel excuseerde zich dat ik niet op de hoogte werd gesteld van de weigering en vroeg me of we deze keer de juiste procedure gingen starten. Dit zou 10-20 dagen duren. Ik had vriendelijk geweigerd. Ik stuur een klacht naar de klantendienst en wacht 3 dagen.

8/
Ik stuur een klacht naar de ombudsman.

8/
Ik krijg antwoord van de ombudsman en meteen krijg ik ook een mail binnen om een nieuw abonnement te bevestigen. Ik ga wederom naar de klantendienst via chat en meld dit dat ik niets heb besteld. De vrouw die zich over mij ontfermde reageert eigenwijs en kopieert me de hele klacht en verteld me doodleuk dat ik geen klacht kan indienen als ik niets heb besteld. Ik kijk verbaas naar mijn scherm en vertel dat ik initieel wel iets had besteld maar deze werd geannuleerd en geweigerd. Ze negeert dit en vraagt wat ze voor mij kan doen. Ik herhaal dat ik een mail krijg om een nieuw abonnement te bevestigen die ik niet heb besteld. Ze kijkt dit na en vertelt me dat ze hier niets van over terug vind waarna ze botweg de chat afsluit met 'Prima'.

9/
Ik krijg een SMS en e-mail binnen met de felicitatie van mijn nieuw abonnement. Ik ga langs da klantendienst (de laatste keren via chat, zodat ik deze beter kan bijhouden) en vraag wat dit allemaal inhoud. Ik krijg hetzelfde 'dom' verhaal dat ik geen klacht kan indienen indien ik niets heb besteld. Indien ik een abonnement wil stopzetten zou ik naar die-en-die moeten gaan. Ik meld hem vriendelijk dat ik de installateur zal weigeren en hiervan een klacht zal indienen en ik sluit 'botweg' de chat.

10/
Ik krijg een antwoord van de ombudsman dat de internet-provider beweert dat ze nergens in de chat beloofd hebben dat ik de installatie aan 50 euro zal krijgen. Ik deel mee dat:
"Natuurlijk heb ik nergens beweerd dat er in de chat bevestigd werd dat de installatiekosten 50 euro zouden bedragen. Sterker nog, ik heb dit méérdere keren benadrukt in mijn vorige berichten dat dit telefonisch én via de installateur bevestigd werd (op de dag van de installatie). Ik begrijp niet waarom *** selectief te werk gaat en enkel op ingaat wanneer het hun goed uitkomt. Ik zei ook dat men heel makkelijk kan nagaan "wie de installateur was en hem contacteren met de vraag over deze 'uitzonderlijke' situatie. Ik ben er zeker van dat hij dit zich zou herinneren." en ik blijf erbij."
Het probleem is dat ik vastzit aan een 6 maandelijks contract. Nu vraag ik me af of een bedrijf met leugens als dit weg kan komen? Dit kan toch niet?

Wat zou u doen, mocht u zich hierin kunnen inleven...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 nov 2013 20:05

U besteld....telefonisch,in winkel, per brief, per mail, per invulformulier op internet?
Wat en waar zijn uw bewijzen?
Hoe dikwijls hebt u iets besteld en bent u van gedacht veranderd?
Hoeveel klachtdossiers zijn er aangemaakt?

Jones
Topic Starter

#3 , 18 nov 2013 21:27

Ik heb via hun website besteld en dan via telefoon afgerond. Mijn ultieme 'bewijs' is de installateur, ondanks dat ik meerdere keren gerustgesteld werd door de klantendienst wat voor mij toch betrouwbaar zou moeten zijn.

Ik ben niet van gedachte veranderd. Ik heb enkel een bestelling geplaatst. Kan u me vertellen waar ik onduidelijk was?

Ik heb 1 klacht gestuurd naar het bedrijf zelf. Nooit antwoord op gekregen. En 1 klacht via de ombudsman.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 nov 2013 21:44

Ik lees, dat u drie pakketten hebt besteld 1 - 2 - 4 en dan nog een een kleiner pakket....
De vraag is dus welk pakket er nu wordt geannuleerd en welk aanvaard.
U hebt toch volgnummers en of een klantnummer gekregen?

PS troost u wij hebben jaren problemen gehad met ons internet met uiteindelijk dreigingen met incasso en vervolging.
En bij een ander bedrijf kon ik niet opzeggen omdat bedrijf B blijkbaar niet bedrijf B was alhoewel ze hetzelfde adres ondernemingsnummer en BTW nr en klantendienst hebben.
In beide gevallen werd het uiteindelijk geregeld omdat ik steeds consequent de naam en functie bleef vragen van mijn gesprekspartners ... als ze dan op het einde van het gesprek vroegen waarom ik die nodig had was mijn antwoord voor de gerechtelijke ingebrekestelling. ...En nog een goede middag verder.

Jones
Topic Starter

#5 , 19 nov 2013 12:48

Klopt, pakket 1 was zogezegd 'onvolledig ingevuld', pakket 2 was ook onvolledig ingevuld, maar werd wel telefonisch geverifieerd en afgerond (met extra optie Europees bellen). Heb hierna niets meer van vernomen. Pakket 4 heb ik besteld en hebben zij geannuleerd omdat het een dubbele bestelling was. De kleine pakket is de enigste die ze geinstalleerd hebben met de belofte van een upgrade waarna niets van in huis kwam...

Ik heb inderdaad volgnummers/klantennummers.

Aan het einde van de rit werden alle paketten en upgrades geannuleerd en geweigerd, al dan niet met een mededeling, behalve de nutteloze kleine pakket. Waarna nu plots wel een pakket werd besteld zonder mijn inspraak.

Ik vraag me sterk af wat wel en niet kan zowel voor het bedrijf als voor de klant. Bij mij kunnen de leugens er echt niet door. En betreft de naam en functie: het zijn toch wel altijd dezelfde die de telefoon opnemen, daar niet van + de installateur heeft ons op zijn registratieformulier dus die speelde ook mee met de provider.

PS: Net een mail toegekregen van de ombudsdienst. Ik kijk er straks eens naar.

Jones
Topic Starter

#6 , 19 nov 2013 14:53

De mail van de ombudsdienst:

"Ondanks wij de correcte informatie hebben meegedeeld zijn wij bereid om een commerciële geste te doen t.w.v. € 50, deze zal in mindering worden gebracht op de installatiekosten van ***."

Terug naar “Consumenten Koop”