aankoop vespa zonder gelijkvormigheidsattest

denbelle
Topic Starter

aankoop vespa zonder gelijkvormigheidsattest

#1 , 04 nov 2013 19:35

Hallo,

Ik heb een tijdje geleden mijn bijna oldtimer vespa px (50cc) verkocht. Het gelijkvormigheidsattest van deze brommer was ik verloren geraakt maar heeft mij nooit problemen gegeven om mij te verzekeren. Ik heb het voertuig verkocht met een bewijs van verlies van gelijkvormigheidsattest, zodat de koopster zelf eventueel nog een aanvraag voor een duplicaat kon doen. Bij de verkoop werd een overeenkomst van verkoop ondertekent waarop enkel vermeld stond dat de batterij leeg was. Nu bleek achteraf dat de verzekeringsmaatschappij van de koopster haar niet wou verzekeren zonder duplicaat van het gelijkvormigheidsattest. De koopster vroeg met aandrang dat ik de kosten van dit duplicaat op mij zou nemen maar ik zelf vind dat deze zaak nu los van mij staat aangezien zij officieel de nieuwe eigenaar is van het voertuig. Zij dreigt nu de verkoop aan te vechten indien ik dit niet zou betalen. Nu is mijn vraag bijgevolg of zij effectief een punt heeft en ik verplicht ben voor deze kosten op te draaien...?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 nov 2013 19:58

U had al lang met het attest van verlies een (nieuw) duplicaat bij de invoerder moeten vragen.
Het gelijkvormigheidsattest is dat document dat het verkochte voertuig voldoet om op de openbare weg te rijden.
Gezien UW naar op het attest staat kan iemand anders daar geen aanvraag mee doen.

denbelle
Topic Starter

#3 , 04 nov 2013 20:58

Zij heeft zelf de aanvraag al gedaan en dit blijkt geen probleem te zijn. Maar kan zij mij juridisch dan wel iets maken als ik dit niet betaal?

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 nov 2013 22:35

Normaal wordt een voertuig verkocht MET het gelijkvormigheidsattest, zoals reeds geschreven.
Stond in het contract dat er geen gelijkvormigheidsattest bij was maar enkel een aangifte van verlies?

denbelle
Topic Starter

#5 , 04 nov 2013 23:52

In het contract stond daar niets over in...

Terug naar “Consumenten Koop”