Verhaal.
Begin verleden jaar heb ik in een officiële merkgarage een auto gekocht van een persoon die daar klant was , en deze wagen ook aldaar nieuw gekocht had .
De wagen is daar steeds correct op onderhoud geweest in die garage , dat getuigd het onderhoudsboekje .
Ik heb de wagen rechtstreeks gekocht van die klant en dus zonder garantie , nochtans heeft de verkoper van die garage alle papierwerk geregeld .
De wagen heeft steeds goed gereden tot enkel maanden geleden een probleem opdook met de aandrijving , namelijk versnellingsbak die geluiden maakt.
Hoe is dit mogelijk want de wagen heeft slechts 58 000 km ( bouwjaar eind 2008 ) en is steeds correct op onderhoud geweest.
Op internet gezocht en het probleem is duidelijk fabrieksfout bij montage lagers versnellingsbak .
VW gecontacteerd en deze ontkennen met alle aarde het probleem , maar ook op duiste forums lees ik dat deze problemen zich voordoen bij auto's met zelfs nog geen 40 000 km op de teller.
Maar nu komt het probleem .
Achter garantie kan ik fluiten .
Waarom .
1/ auto is ouder dan 2 jaar
2/ auto gekocht zonder garantie en particulier .
Eigenlijk vind ik dit schandalig en ik begrijp de dag van vandaag nog steeds niet dat Europa dit nog niet aan banden heeft gelegd , waarschijnlijk omdat de automobielsector een grote lobie heeft .
De fabrikanten geven dus 2 jaar garantie op alle herstellingen aan de auto zonder km beperking .
Dit is wel tactisch gezien want als mijn auto dus 2,5 jaar oud is en maar 15000 km heeft dan val ik uit de boot .
Nochtans vertoont mijn auto dus nu al slijtage die dus eigenlijk maar op 200 000 km zou mogen voorkomen .
Langs de andere kant vind ik het ook belachelijk dat indien ik een auto koop zoals in mijn geval ( steeds op onderhoud bij een vw dealer ) en gekocht via particulier deze garantie vervalt .
Nochtans dus steeds op onderhoud geweest bij VW dealer .
Ik begrijp dus niet dat zo een systeem nog kan bestaan .
Maar misschien is er toch nog een of andere wettekst waaraan ik mij kan beroepen ?
Groeten