Beperking wettelijke garantie

Maasmekka
Topic Starter
Berichten: 51

Beperking wettelijke garantie

#1 , 17 okt 2013 08:49

Om een lang verhaal kort te maken: ik ben de onderste schroefjes van de achterzijde van mijn smartphone verloren. Hierdoor verlies ik vaak de achterplaat, die nu slechts met een schuifsysteem vast zit.

Naar de reseller geweest, die concludeert dat de schroefgaatjes uitgeleurd of vergroot zijn, waardoor ook nieuwe schroefjes niet meer passen.

'Mogelijke' oplossing: nieuwe achterplaat. Kostenplaatje: 79 euro.

Verbazende noot bij dit hele verhaal: de achterplaat is een onderdeel van de smartphone waar niks mechanisch aan/op zit. Hierdoor neemt men aan dat die achterplaat normaal nooit stuk kan gaan, dus valt dit niet onder garantie.


De wet voorziet toch twee jaar garantie mbt het gehele toestel, en niet enkel die delen die de verkoper aanduidt!?


Edit: ik vermoed dat ik in de verkeerde sectie heb gepost. Mijn excuses hiervoor. :)
Edit2: Bedenking die er misschien toe doet: de smartphone is via de online store gekocht.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 okt 2013 12:01

Wanneer gekocht?
Hoe komt het dat die schroefgaatjes uitgeleurd zijn? Heeft u de smartphone zelf geopend?

Maasmekka
Topic Starter
Berichten: 51

#3 , 17 okt 2013 12:14

Augustus 2012.

En geen idee, ik was er eentje kwijt en heb het even gedaan met slechts een schroef erin. Maar toen had ik al de indruk dat het achterplaatje bewoog (waarschijnlijk omdat het maar half vast zat). Ik neem aan dat daar het gat is beschadigd.
Ik heb niets zelf ondernomen, waarom zou ik ook, ik heb nog een dik jaar garantie (of ja, gedeeltelijke garantie blijkbaar).

Reclame

rechtvaardig
Berichten: 105

#4 , 19 okt 2013 18:24

de smartphone werkt nog ? kan al zijn functies nog uitvoeren ? vermoedelijk wel.
dus
waarom zou ik ook, ik heb nog een dik jaar garantie (of ja, gedeeltelijke garantie blijkbaar).
heeft u totaal geen recht op garantie.
wil je een nieuwe achterplaat ? wel 79 euro is dan jouw kost.

Turaki
Berichten: 6870

#5 , 19 okt 2013 23:35

de smartphone werkt nog ? kan al zijn functies nog uitvoeren ? vermoedelijk wel.
dus
waarom zou ik ook, ik heb nog een dik jaar garantie (of ja, gedeeltelijke garantie blijkbaar).
heeft u totaal geen recht op garantie.
wil je een nieuwe achterplaat ? wel 79 euro is dan jouw kost.
Ik neem aan dat de achterplaat wel enig nut heeft, bijvoorbeeld bescherming van de batterij of iets dergelijks. Zomaar stellen dat dit buiten de garantie valt gaat te ver. Garantiewetgeving stelt namelijk niet dat een toestel niet meer mag werken voor men beroep kan doen hierop, maar dat het voorwerp niet conform is. Een achterplaat die constant loskomt is volgens mij niet conform.

Terug naar de vraag van TS dan, u heeft nog wel recht op garantie als de oorzaak al bestond toen u het toestel kocht, maar na 6 maanden moet u bewijzen dat het defect geen gevolg is van slijtage of uw eigen schuld.
Om te beginnen ben ik niet zeker of uw probleem niet het gevolg is van slijtage (veelvuldig of verkeerd losmaken van schroeven kan de schroefdraad van schroef of gat doen weg slijten), en daarnaast lijkt het mij moeilijk om te bewijzen dat de schade niet het gevolg is van slijtage. Waarschijnlijk is het in dit geval wel aan te raden om zelf een vervangplaatje te kopen.

Tope
Berichten: 916

#6 , 19 okt 2013 23:48

Vraagje aan TS: Kan je het achterplaatje niet met doorschijnende tape bevestigen?
Mocht je geen recht hebben op garantie, dan spaar je zo alvast 79 Euro uit.

Maasmekka
Topic Starter
Berichten: 51

#7 , 21 okt 2013 09:48

Ik neem aan dat de achterplaat wel enig nut heeft, bijvoorbeeld bescherming van de batterij of iets dergelijks.

Terug naar de vraag van TS dan, u heeft nog wel recht op garantie als de oorzaak al bestond toen u het toestel kocht, maar na 6 maanden moet u bewijzen dat het defect geen gevolg is van slijtage of uw eigen schuld.
en daarnaast lijkt het mij moeilijk om te bewijzen dat de schade niet het gevolg is van slijtage. Waarschijnlijk is het in dit geval wel aan te raden om zelf een vervangplaatje te kopen.
Klopt, doel is bescherming van het hele binnenwerk.

Ik kan ook niet met 100% zekerheid aangeven wat de oorzaak is, maar als zelfs de verkoper tegen mij zegt dat dit "normaal niet zou mogen", en je weet dat ik super voorzichtig ermee omga (ik nodig u uit om te zoeken, er staat geen schram op, zelfs na meer dan een jaar), lijkt het mij toch overdreven om te stellen dat het slijtage betreft.

Maar zoals u zelf al aangeeft. Consument draagt de bewijslast en there's no way dat consument dit kan bewijzen.
Vraagje aan TS: Kan je het achterplaatje niet met doorschijnende tape bevestigen?
Mocht je geen recht hebben op garantie, dan spaar je zo alvast 79 Euro uit.
Voor minder dan 10 euro heb je exact hetzelfde achterplaatje op ebay besteld, maar het probleem is niet de 79 euro. Het ging mij om het principe. :)

rechtvaardig
Berichten: 105

#8 , 21 okt 2013 15:21

Zomaar stellen dat dit buiten de garantie valt gaat te ver. Garantiewetgeving stelt namelijk niet dat een toestel niet meer mag werken voor men beroep kan doen hierop, maar dat het voorwerp niet conform is.
gaat niet te ver over maar juist to the point.
ik kijk naar de feiten en de wetgeving, niet naar wat iemand wil dat die feiten en wetgeving zouden moeten zijn.
•tekort •defect, mankement.
gebrek
Een reden waarom een zaak minder geschikt is voor het gebruik waarvoor de zaak is gekocht dan verwacht was.

zoals het burgerlijk wetboek een gebrek omschrijft

gebreken van de verkochte zaak, die deze ongeschikt maken tot het gebruik waartoe men ze bestemt, of die dit gebruik zodanig verminderen

en is er geen sprake van gebrek als het goed

.... in overeenstemming is met de door de verkoper gegeven beschrijving ervan en de eigenschappen bezit van de goederen die de verkoper aan de consument als monster of als model heeft getoond;
2° het geschikt is voor elk bijzonder door de consument gewenst gebruik dat deze aan de verkoper bij het sluiten van de overeenkomst heeft medegedeeld en dat de verkoper heeft aanvaard;
3° het geschikt is voor het gebruik waartoe goederen van dezelfde soort gewoonlijk dienen;
4° het de kwaliteit en prestaties biedt die voor goederen van dezelfde soort normaal zijn en die de consument redelijkerwijs mag verwachten, gelet op de aard van het goed en op de eventuele door de verkoper, de producent of diens vertegenwoordiger publiekelijk gedane mededelingen over de bijzondere kenmerken ervan, namelijk bij de reclame en de etikettering.

§ 2. In eerste instantie heeft de consument het recht om van de verkoper het kosteloze herstel of de kosteloze vervanging van het goed te verlangen behalve als dat onmogelijk of buiten verhouding zou zijn. Elke herstelling of vervanging moet, rekening houdend met de aard van het goed en het door de consument beoogd gebruik,

Het burgerlijk wetboek voorziet geen waarborg vanwege de verkoper voor de zichtbare gebreken. Immers, van deze gebreken kon de koper zich (of had zich moeten) vergewissen bij de aankoop.

dit kan je allemaal terugvinden in belgisch burgerlijk wetboek.
was het plaatje bij aankoop los ? ja ? dan moest het dan gemeld worden
neen ? dan moet men kijken of de smartphone nog werkt .m.a.w. heeft dit losse plaatje een invloed op de werking van de smarthphone ? neen of m.a.w. de smarthphone werkt nog ? dan is er geen garantie.
het is duidelijk dat dit plaatje de werking van de telefoon NIET vermindert. is om het binnenwerk te beschermen maar heeft geen invloed op de werking.
Ik kan ook niet met 100% zekerheid aangeven wat de oorzaak is, maar als zelfs de verkoper tegen mij zegt dat dit "normaal niet zou mogen", en je weet dat ik super voorzichtig ermee omga (ik nodig u uit om te zoeken, er staat geen schram op, zelfs na meer dan een jaar), lijkt het mij toch overdreven om te stellen dat het slijtage betreft.
dan kan dat best allemaal zijn maar heeft totaal geen juridische waarde. wetgeving ter zake is duidelijk en juist om welles-nietesspelletjes tussen consument en verkoper/producent te vermijden. en dan mag je nog zoveel principes hebben, als die niet door de wetgeving worden ondersteund dan blijven dat mooie principes maar juridisch waardeloos.
Laatst gewijzigd door Vandebos op 21 okt 2013 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: subjectief gedeelte met verwijten naar dit forum verwijderd gelet op feit dat poster iedereen subjectiviteit in zijn posts ten laste legt.

Vandebos
Berichten: 16087

#9 , 21 okt 2013 15:51

Een afdekplaat die het fragiele binnenwerk van een gsm beschermt tegen oa. vocht en stof lijkt me nochtans een vitaal onderdeel van een toestel dat men dagelijks gebruikt in variabele omstandigheden. Uw interpretatie van gebrek raakt in deze dan ook kant noch wal.

Het gebrek in kwestie verhindert dan ook het door u gequoteerde 3° en 4°.

TS had inderdaad vroeger dienen te melden... Dat gedeelte van uw logica klopt wel.

Maasmekka
Topic Starter
Berichten: 51

#10 , 21 okt 2013 18:09

Neen, het was hoe dan ook niet in de eerste zes maanden gebeurd. Dus het zou niet relevant zijn geweest of ik het nu vandaag of twee maanden terug gemeld had. :)
Verder deel ik inderdaad de mening van Vandebos mbt de functie van het afdekplaatje. Maar die discussie doet er ook niet toe.

Ik bestel wel een Chinese versie aan een fractie van de prijs. Bedankt voor alle nuttige antwoorden.

rechtvaardig
Berichten: 105

#11 , 22 okt 2013 00:00

Een afdekplaat die het fragiele binnenwerk van een gsm beschermt tegen oa. vocht en stof lijkt me nochtans een vitaal onderdeel van een toestel dat men dagelijks gebruikt in variabele omstandigheden. Uw interpretatie van gebrek raakt in deze dan ook kant noch wal.

Het gebrek in kwestie verhindert dan ook het door u gequoteerde 3° en 4°.
dit raakt pas kant noch wal en is weer de zoveelste misleidende mening die hier wordt verspreid.
immers de smartphone werkt nog wel degelijk. het ontbreken van bescherming verhindert nu totaal niet 3 en 4.
het geschikt is voor het gebruik waartoe goederen van dezelfde soort gewoonlijk dienen;
kan de TS zijn smartphone nog gebruiken om alles te doen wat hij met een smartphone wil doen ? jazeker .de smartphone voldoet nog steeds aan zijn taak als smartphone.
4° het de kwaliteit en prestaties biedt die voor goederen van dezelfde soort normaal zijn en die de consument redelijkerwijs mag verwachten,
kan de TS nog steeds alles even goed doen, met zijn zijn smartphone als met het plaatje ? jazeker.de smartphone levert nog steeds dezelfde prestaties als met het plaatje
dat zijn gewoon de naakte feiten waar geen speld is tussen te krijgen, in welke bochten je ook wil kronkelen.

wet gaat niet af op wat het volgens iemand LIJKT TE ZIJN maar gaat af op WAT IS = feiten .
hoe jammer dat dit voor sommige ook mag zijn.

nu goed. TS heeft zijn oplossing en die is niet juridisch en niet op basis van hier verkondigde niet-juridische opninies

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#12 , 22 okt 2013 00:34

"kan de TS nog steeds alles even goed doen, met zijn zijn smartphone als met het plaatje ? jazeker.de smartphone levert nog steeds dezelfde prestaties als met het plaatje"
rechtvaardig:
Als je een nieuwe wagen koopt hoop ik dat tijdens de garantieperiode de bumpers en deuren er af vallen en dat de toepassing van de garantie wordt geweigerd: uw auto rijdt dan immers nog steeds en dat is toch maar de enige bedoeling van een auto?

"ik kijk naar de feiten en de wetgeving, niet naar wat iemand wil dat die feiten en wetgeving zouden moeten zijn"
Kijken is één, maar begrijpen........
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Vandebos
Berichten: 16087

#13 , 22 okt 2013 01:51

Tijd voor een slotje op deze thread.

Terug naar “Consumenten Koop”