Pagina 1 van 1
promotie voor een niet-beschikbaar product
Geplaatst: 15 okt 2013 23:02
door marc mortier
X afficheert een promotie (gunstige prijs ) voor een product, 2 exemplaren samen in plastic verpakt.
Deze verpakking is echter uitverkocht. De consument neemt 2 afzonderlijke, maar identieke exemplaren uit de rekken.
Aan de kassa wordt de "normale" prijs aangerekend. Bij het "onthaal" krijgt de consument evenmin de promotieprijs, alhoewel het precies dezelfde producten zijn. Reden : de code is verschillend.
Vraag : heeft de consument het recht de twee afzonderlijke exemplaren te verkrijgen tegen de promotieprijs ?
Re: promotie voor een niet-beschikbaar product
Geplaatst: 16 okt 2013 07:21
door puttemanp
Neen
Bij dit soort promoties staat steeds in de folders, op affiches en in de rekken vermeld 'tot uitputting voorraad'.
Het gaat wel degeljik over 2 verschillende producten, met 2 verschillende aankoopprijzen en 2 verschillende verpakkingen (ook al lijkt het niet zo). De supermarkt koopt de afzonderlijke verpakkingen aan aan een hogere prijs dan de promotionele verpakkingen, waardoor indien de klant 2 afzonderlijke verpakkingen neemt, en de supermarkt de prijs van de promotionele verpakking aanrekent, de supermarkt met verlies verkoopt. Verkoop met verlies is in Belgie nog steeds niet toegelaten.
Groeten,
P.
Re: promotie voor een niet-beschikbaar product
Geplaatst: 16 okt 2013 09:20
door Jef 007
dient de winkel niet een "voldoende" voorraad in te kopen?
Re: promotie voor een niet-beschikbaar product
Geplaatst: 16 okt 2013 10:01
door Turaki
"Tot uitputting voorraad" is niet geldig, tenzij het gaat om een product in beperkte reeks. Indien de stock uitverkocht is, moet de winkel een bon meegeven om achteraf het product te komen halen, zodra de voorraad terug aangevuld is.
Re: promotie voor een niet-beschikbaar product
Geplaatst: 16 okt 2013 11:27
door puttemanp
Die promotionele verpakkingen (2de aan halve prijs in dezelfde verpakking, 2de gratis in dezelfde verpakking) zijn nu eenmaal beperkte oplages. Op is op.
P.
Re: promotie voor een niet-beschikbaar product
Geplaatst: 16 okt 2013 11:32
door Vandebos
"Tot uitputting voorraad" is niet geldig, tenzij het gaat om een product in beperkte reeks. Indien de stock uitverkocht is, moet de winkel een bon meegeven om achteraf het product te komen halen, zodra de voorraad terug aangevuld is.
Tenzij de zaak kan aantonen dat er effectief een redelijke voorraad van het product werd ingeslagen in het verkooppunt waar het werd aangeboden.
Re: promotie voor een niet-beschikbaar product
Geplaatst: 16 okt 2013 12:21
door Turaki
Die promotionele verpakkingen (2de aan halve prijs in dezelfde verpakking, 2de gratis in dezelfde verpakking) zijn nu eenmaal beperkte oplages. Op is op.
P.
Ik denk niet dat een andere wijze van verpakking geldt als "beperkte oplage", tenzij de verpakking zelf een bijzondere eigenschap heeft (eentje die je wil bewaren, bijvoorbeeld).