Problemen met wagen (in garantie)

KimSe
Topic Starter

Problemen met wagen (in garantie)

#1 , 09 okt 2013 09:42

Om de zaken een stapje voor te zijn wil ik even volgende situatie schetsen:

We kochten eind mei een nieuwe wagen (jonge directiewagen van de garage zelf) met 1 jaar garantie.

Eind augustus rijdt mijn vriend we op de autostrade en merkt hij plots vermogensverlies. (max 90km/uur)
De wagen wordt getakeld maar de garage (waar gekocht) vindt geen mankement.
De software wordt gereset en "probleem zal wel opgelost zijn".

Op 28 september opnieuw zelfde scenario: vermogensverlies op de autostrade, max 90km/uur.
Auto wordt getakeld maar de garage zegt ons wééral geen mankement te kunnen vinden. "Kom de wagen maar terug ophalen".

Gisteren, 3e keer zelfde situatie.
Verschil met de vorige keren is dat de wagen nu hééélemaal geen vermogen meer heeft en dat er een lichtje gaat branden.
We koesteren dus hoop dat het probleem nu wél zal gevonden worden...
(Misschien nutteloze opmerking zolang we geen uitsluitsel hebben van de garage zelf maar de takeldienst vermoedt problemen met de turbo)

Ik heb echter een beetje schrik voor het volgende:
De wagen is nog in garantie, maar omdat we eigenlijk zijn blijven rijden vrees ik dat de garage de schuld op ons zal proberen afschuiven...
(We hebben hem nog maar een goeie 4 maanden en het spreekt voor zich dat wij ervan uitgaan dat deze problemen nog onder garantie vallen...)

Hoe kunnen we hier gepast op reageren?

Ik dacht aan een schrijven (al dan niet aangetekend) waarin de situatie wordt geschetst, maar ik neem aan dat dit geen bewijs of verweer zal zijn voor wat de garantie betreft...

Andere voorstellen?
Advies?

Dankjewel!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 okt 2013 09:50

3 maal getakeld en 3 maal diagnose door de garage. Dat moet toch traceerbaar zijn aan de hand van facturen, betalingsbewijzen, ...

KimSe
Topic Starter

#3 , 09 okt 2013 09:54

Er is niet gefactureerd/betaald geweest... We kunnen wel bewijzen dat hij binnen geweest is natuurlijk (takeldienst, vervangwagencontracten,...)

"Alles in garantie mevrouw!"... Logisch, als ze zogezegd niks vinden kunnen ze ook niets repareren en kunnen ze ook weinig aanrekenen lijkt mij...

Maar ik vrees dat, nu blijkt dat er toch grote kosten zullen zijn, ze plots geen garantie meer zullen aanvaarden...

Reclame

Asterx

#4 , 09 okt 2013 09:58

Over welk type van wagen gaat het?
Heeft u na aankoop iets laten aanpassen aan de wagen? (trekhaak,...)

KimSe
Topic Starter

#5 , 09 okt 2013 10:05

De wagen is een Opel Zafira (voor verdere specificaties moet u mij excuseren... :))

Wijzelf hebben na aankoop niets laten aanpassen.

Er was geen trekhaak op de wagen aanwezig, garage heeft deze erop geplaatst als voorwaarde voor de aankoop.

denlowie

#6 , 09 okt 2013 10:38

Het lichtje dat begint te branden welk is dit ?

Een rood met een motortje op ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

KimSe
Topic Starter

#7 , 09 okt 2013 10:54

Een oranje lampje met sleutel
Volgens de handleiding zou dit een electronische foutmelding zijn aan de motor of versnellingsbak.

Maar zoals gezegd, we hebben nog geen uitsluitsel over wat er precies kapot is. We hebben enkel de handleiding en het vermoeden van de takeldienst.

Waarmee ik vooral in mijn maag zit is de garantie. En ik wil me hier graag enigzins indekken...

denlowie

#8 , 09 okt 2013 11:10

Wel ik ben bijna zeker dat het je lambdasonde is, als deze defect is gaat ze af en toe toch nog eens werken, dus best deze snel te vervangen want anders gaat u katalysator het ook begeven en dan is het een zeer grote kost!
lambdasonde = +/- 60 a 70€ te koop op het internet en het duurt 10 minuten om deze te plaatsen
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

KimSe
Topic Starter

#9 , 09 okt 2013 12:27

Dankjewel voor de praktische raad maar gezien de garantie gaan we echt niet zelf aan de wagen beginnen werken.
't Is wel een handige tip om aan te kaarten bij de garage!

Ik blijft toch nog een beetje met mijn vraag zitten...
Kunnen we ons indekken wanneer ze de kosten (die eerst onder garantie vielen, maar nu mogelijks niet meer) toch op ons proberen te verhalen?
Zijn er wettelijke bepalingen wat wel en wat niet onder garantie valt?

roharro
Juridisch actief: Ja

#10 , 09 okt 2013 13:02

Als ze in de garage uw wagen met de computer verbinden moeten ze normaliter de oorzaak van de fout kunnen aflezen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

ddanck
Contacteer: Website

#11 , 09 okt 2013 15:27

Vergis u niet, dit is nog steeds het juridisch forum en niet het auto-forum...

Vanuit juridisch standpunt: wat staat er in het koopcontract aangaande de garantie?

In principe heeft u immers recht op de wettelijke garantie, maar deze is beperkt voor tweedehandsgoederen.

Voor tweedehandsgoederen kan immers een garantietermijn van minder dan twee jaar worden overeengekomen. In geen geval mag de termijn echter korter zijn dan 1 jaar.

U kan dus kiezen tussen de kosteloze vervanging of herstelling of (indien de herstelling of vervanging onmogelijk is) een prijsvermindering of de ontbinding van de koop-verkoopovereenkomst.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

KimSe
Topic Starter

#12 , 09 okt 2013 15:37

Er is 1 jaar garantie overeengekomen (minimumperiode), voorlopig zijn de eerste 6 maanden van deze garantie nog niet voorbij ook...
Dus volgens mij wordt het probleem dan geacht bestaan te hebben op het moment van de koop.
(Na deze termijn ligt de bewijslast bij ons als ik mij niet vergis...)

Het is ook zeker niet onze bedoeling om de koop te laten ontbinden.

Wij willen gewoon dat het probleem opgelost wordt en dat dit binnen de garantie gebeurt. Maar we zien de bui al hangen: nu er effectief over kosten moet gesproken worden zullen ze de garantie proberen afwimpelen...

We hebben trouwens nog steeds geen nieuws over wat het probleem nu concreet is...

Turaki

#13 , 09 okt 2013 15:44

Type brandstof? Ooit gelijkaardig probleem gehad met een dieselwagen, en toen ging het over een defecte roetterugslagklep.

j.demoor

#14 , 11 okt 2013 08:18

“Art.1649bis...§ 2. Voor de toepassing van deze afdeling wordt verstaan onder :...5° " garantie " : elke door een verkoper of producent tegenover de consument aangegane verbintenis om de betaalde prijs terug te betalen, of om de consumptiegoederen te vervangen of te herstellen, of om er zich op enigerlei wijze om te bekommeren, indien de goederen niet overeenstemmen met de beschrijving in het garantiebewijs of in de desbetreffende reclame...Art.1649septies.§ 1. Elke garantie is bindend voor diegene die haar biedt volgens de in het garantiebewijs en de daarmee samenhangende reclame vastgestelde voorwaarden...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

Onverminderd voornoemde ‘garantie’ geldt volgende wettelijke vrijwaringsplicht : “Art.1649quater.§ 1. De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van de goederen en dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar te rekenen vanaf voornoemde levering...§ 4. Manifesteert zich een gebrek aan overeenstemming binnen een termijn van ZES MAANDEN vanaf de levering van het goed, dan geldt tot bewijs van het tegendeel het vermoeden dat dit gebrek bestond op het tijdstip van levering, tenzij dit vermoeden onverenigbaar is met de aard van het goed of met de aard van het gebrek aan overeenstemming, door onder andere rekening te houden met het feit of het goed nieuw dan wel tweedehands is.Art.1649quinquies § 1. Naast desgevallend schadevergoeding, heeft de consument het recht van de verkoper…te eisen, hetzij de herstelling of de vervanging van het goed onder de voorwaarden bedoeld in § 2,hetzij...ontbinding van de overeenkomst...”(B.W.).

‘We hebben hem nog maar een goeie 4 maanden’

Maak toepassing van voornoemde wettelijke vrijwaringsplicht vooraleer de zes maanden verstreken zijn. Stel daartoe uw verkoper aangetekend in gebreke met gedetailleerde chronologische opsomming van de feiten die het gebrek aantonen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Consumenten Koop”