Klant haalt bestelling niet op en wil niet betalen ?

MPjos
Topic Starter

Klant haalt bestelling niet op en wil niet betalen ?

#1 , 08 okt 2013 17:57

Hallo,

Vorige week maak ik voor een klant een offerte op via mail (ik ken de klant persoonlijk).
Op de mail bevestigd hij de offerte en gaat over tot aankoop.

Ik bestel de nodige goederen.
Wanneer ik de bestelling binnen heb, neem ik contact op met de klant en we maken de afspraak dat hij het toestel 2 dagen later komt ophalen.
De dag voor de ophaling krijg ik een mail dat hij afziet van de aankoop omdat het hem nu niet goed uitkomt wegens omstandigheden. (bedenkingstermijn was reeds verstreken)
Die omstandigheden zijn "ontslag door zijn werkgever". Het vreemde is, dat hij dit al wist toen we telefonisch een afspraak hebben gemaakt voor de ophaling van zijn goederen.

Hoe dan ook, hij wil de goederen niet meer en komt ze ook niet ophalen.

Kan ik iets ondernemen ?
Goederen zijn immers speciaal voor de klant besteld.

Bedankt,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 okt 2013 11:37

U zegt "bedenkingstermijn was reeds verstreken". Bedoelt u daarmee de bedenkingstermijn die gekoppeld is aan de verkoop op afstand? Die bedenkingstermijn begint pas te lopen als de koper zijn goederen ontvangen heeft. Deze kan dus nog neit verstreken zijn, gezien de koper de goederen nog niet heeft.

Langs de andere kant betreft het geen verkoop op afstand als de goederen inderaad op maat / speciaal voor de klant gemaakt zijn. Speciaal voor de klant "besteld" is echter niet hetzelfde. Stel dat de klant een "standaard" GSM wou die u niet meer in stock had en terug besteld hebt voor hem, dan is dit geen "op maat gemaakt" of "speciaal voor de klant gemaakt" product. Het blijft dan een verkoop op afstand (als de koper de gsm niet in uw winkel komen uitkiezen is of daar besteld heeft, maar alles via mail verlopen is).

Graag dus wat duidelijkheid over:
1. Gaat het hier om een verkoop op afstand? (Hebt u enkel een webshop of ook een fysieke winkel waar de koper vaste klant is?)
2. Over welk product hebben we het hier exact?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

MPjos
Topic Starter

#3 , 09 okt 2013 16:57

Beste,

Het betreft de aankoop van een computer.
Ik stel voor de klant een offerte op, de klant stuurt me een mail terug met akkoord voor bestelling.
Ik heb een onlineshop, geen winkelruimte. Afhalingen kunnen wel (na afspraak).
Ik werk dus zonder stock en bestel wat de klant wenst te kopen.

Goed, van bedenkingstermijn is er dus geen sprake.

Reclame

ddanck
Contacteer: Website

#4 , 09 okt 2013 19:42

Tussen u beiden kwam wel degelijk een overeenkomst tot stand.

U nodigt de tegenpartij dus per aangetekende brief uit om enerzijds het verschuldigde te betalen en anderzijds mee te delen waar de levering kan gebeuren, bij gebreke waaraan u de rechtbank inschakelt.

Heeft u een polis B.A. uitbating?
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

MPjos
Topic Starter

#5 , 09 okt 2013 22:41

Bedankt voor uw antwoord.

Ik heb onze klant nogmaals gewezen op onze algemene voorwaarden die van toepassing zijn.
Daarin is een annulatievergoeding opgenomen van 10% bij mondelinge of schriftelijke annulatie.

Gebruiker21

#6 , 10 okt 2013 09:32

Bedankt voor uw antwoord.

Ik heb onze klant nogmaals gewezen op onze algemene voorwaarden die van toepassing zijn.
Daarin is een annulatievergoeding opgenomen van 10% bij mondelinge of schriftelijke annulatie.
Als de klant wat slim is, betaalt hij de bestelling en als hij de goederen ontvangen heeft, maakt hij gebruik van zijn bedenkingstermijn voor aankopen op afstand en stuurt hij de boel terug, waarna u hem volledig moet terugbetalen. Voor zover ik hier verneem is het immers gewoon computermateriaal dat u verkocht hebt. Niets dat op maat van de koper gemaakt is.

Maar hij is in eerste instantie inderdaad wel verplicht de goederen te betalen en te ontvangen. Als hij geen weet heeft dat hij daarna een bedenkingstermijn heeft van 14 dagen na de levering van het product, hebt u geluk. Als hij hier wel weet van heeft, staat u even ver.

http://economie.fgov.be/nl/consument/Ha ... _distance/" onclick="window.open(this.href);return false;
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

MPjos
Topic Starter

#7 , 21 okt 2013 20:56

Inmiddels is de betalingstermijn van de factuur wijzende op artikel x van de algemene voorwaarden verstreken.
Per kerende heb ik de klant gevraagd om alsnog de betaling van de factuur te volmaken.

De reactie die daarop terugkomt (te verwachten...) is dat hij zich beroept op overmacht.
De klant heeft een hele voorgeschiedenis lopen bij zijn werkgever waardoor zijn werkgever een rechtsprocedure heeft opgestart tegen hem.
Deze beslissing van zijn werkgever werd enkele dagen na zijn bestelling bij ons opgestart.

Klant vraagt ons nu om de factuur in bijlage per kerende te willen annuleren.

Kan hij zich in deze zaak beroepen op overmacht want dat is nogal een ruim begrip ?

Franciscus

#8 , 21 okt 2013 22:44

En als hij niet reageert heeft hij nog een rechtsprocedure van u tegen hem lopen.
Die procedure kan enkele jaren duren ... gaat hij dan in die periode geen enkele aankoop meer doen?

MPjos
Topic Starter

#9 , 21 okt 2013 23:10

Dan is het bij deze aan de klant om de grond van zijn overmacht te bewijzen.
Naar mijn inziens is schorsing door de werkgever of ontslag geen reden tot wanbetaling van facturen.

snellemichiel

#10 , 22 okt 2013 00:23

Er is sprake van overmacht indien de nakoming van een verbintenis (uit de wet of uit een rechtshandeling), volgens sommigen volstrekt en volgens anderen redelijkerwijze, onmogelijk is geworden door een omstandigheid die vreemd is aanzijn wil en voor hem onvoorzienbaar en onoverkomelijk was.

Het aankopen van een laptop heeft niets te maken met het verliezen van zijn job.
Dat maakt de verbintenis niet onmogelijk, uiteraard via mijn standpunt gezien. ;)

Zoals Tom zei, als hij slim is betaalt hij levert u en annuleert hij en sta je weer bij af.
Maar aangezien hij het annuleert kan u wel contractbreuk oproepen.

MPjos
Topic Starter

#11 , 22 okt 2013 06:51

De laaste reactie die er kwam was ...
Een verbintenis die wegens overmacht teniet gaat geeft geen aanleiding tot schadevergoeding aan de verkoper.
Binnen enkele dagen (na afloop termijn) stuur ik weer gewoon de factuur door. 7 dagen daarna gaat de factuur aangetekend buiten.
En daarna zien we wel verder.

ddanck
Contacteer: Website

#12 , 22 okt 2013 10:38

De "overmacht" zal er enkel toe leiden dat een rechter hem misschien afbetalingstermijnen toestaat, niet dat hij zijn verplichtingen niet meer moet nakomen.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

MPjos
Topic Starter

#13 , 22 okt 2013 16:05

Van de advocaat krijgen we dit antwoord terug:
Echter dien ik u er in dit geval op te wijzen dat de rechters thans niet meer geneigd zijn om bij een verweerder-particulier toepassing te maken van de algemene verkoopsvoorwaarden. Zij achten doorgaans niet bewezen dat een particulier de algemene verkoopsvoorwaarden heeft geaccepteerd enkel en alleen door het feit dat een factuur werd opgemaakt.

Bijgevolg gaan zij in dergelijke gevallen doorgaans intresten en schadebeding steevast afkeuren en enkel de intresten aan wettelijke rentevoet toekennen. Hierdoor kan ik u geen garantie geven op succes. Ik vrees namelijk dat in uw geval de vrederechter van oordeel kan zijn dat het niet bewezen is dat tegenpartij (particulier) deze voorwaarden aanvaard heeft.
Goed, dan gaan we bij deze meteen onze facturen laten bedrukken zonder algemene voorwaarden.
Aangezien die toch niet rechtsgeldig blijken in geval van betwisting. Dat bespaart ons geld en het is beter voor het milieu. :roll:
Dus alvorens ik voor een klant iets bestel moet ik hem per mail vragen om onze voorwaarden te lezen en ons schriftelijk te melden dat hij hiermee akkoord gaat.
Dan mag hij een voorschot storten en pas dan zal ik tot bestelling van goederen overgaan.

Man man, in wat voor een wereld leven we tegenwoordig toch !

Gebruiker21

#14 , 22 okt 2013 16:15

MPjos, met alle respect, maar je hebt nu eenmaal een webshop waar de regelgeving voor verkoop op afstand, met de daarbij horende wettelijke bedenkingstermijn van toepassing is. Je klanten hebben dus in principe ALTIJD de mogelijkheid om van hun aankoop af te zien. Als je niet wenst dat je klanten hun zaken terugsturen en hun geld terugvragen, of hun bestelling annuleren voor levering, dan zal je moeten overschakelen op een fysieke shop. De nadelen van een online ship wist je voor je er aan begon...

MPjos
Topic Starter

#15 , 22 okt 2013 16:54

MPjos, met alle respect, maar je hebt nu eenmaal een webshop waar de regelgeving voor verkoop op afstand, met de daarbij horende wettelijke bedenkingstermijn van toepassing is. Je klanten hebben dus in principe ALTIJD de mogelijkheid om van hun aankoop af te zien. Als je niet wenst dat je klanten hun zaken terugsturen en hun geld terugvragen, of hun bestelling annuleren voor levering, dan zal je moeten overschakelen op een fysieke shop. De nadelen van een online ship wist je voor je er aan begon...
Betreft het ook een verkoop op afstand als het een collega van je is en we elkaar wel fysiek hebben gesproken om de bestelling vast te leggen ?

Terug naar “Consumenten Koop”