Administratiekosten indien geen overstap naar e-factuur

chris-v
Topic Starter

Administratiekosten indien geen overstap naar e-factuur

#1 , 04 okt 2013 14:25

Hallo,

Ik neem een dienst af van een firma waarvoor een contract is opgesteld van onbepaalde duur. Elke x maanden komt men langs, voert de dienst uit en daarna krijg ik een factuur.

Recent kreeg ik bij de factuur op papier een brief waarbij men stelde dat ik vanaf datum X administratiekosten moet betalen als ik nog een factuur op papier wil (3 EUR / factuur op papier). Ik word dan ook vriendelijk verzocht om een emailadres door te geven zodat ik deze kosten kan besparen ...

Ik dacht echter dat ik niet verplicht kon worden om die bijkomende kosten te betalen als ik liever de factuur op papier wil blijven krijgen. (http://economie.fgov.be/nl/consument/Ha ... ciliation/" onclick="window.open(this.href);return false;)

Wat denken jullie?

Mvg,
Chris

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 okt 2013 15:49

Correct.

denlowie

#3 , 04 okt 2013 15:51

Ben je een particulier of een zelfstandige?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

chris-v
Topic Starter

#4 , 04 okt 2013 20:14

@denlowie: Ik ben particulier.

denlowie

#5 , 04 okt 2013 20:50

Sommige diensten moeten geen factuur uitreiken aan particulieren.

Er is geen factuur verplicht
indien de klant een natuurlijke persoon is die de geleverde goederen of de verrichte diensten
enkel zal gebruiken voor privédoeleinden .

chris-v
Topic Starter

#6 , 05 okt 2013 15:15

Dus als ik het goed begrijp, is deze firma niet verplicht mij een factuur uit te reiken aangezien ik particulier ben. Het verbod om administratiekosten aan te rekenen bij niet-overstap naar een e-factuur geldt dus niet aangezien er hier geen factuur verplichting is. Zij zijn dus volledig in hun recht om een kost te vragen voor verdere facturen op papier. Heb ik dit goed begrepen?

Maar als zij niet verplicht zijn om een factuur uit te reiken, en -even in het extreme geval- ik zou weigeren om extra kosten te betalen voor iets op papier en geen emailadres doorgeef, hoe ga ik dan ooit weten wat te betalen? Zij komen immers langs als er niemand thuis is, en laten een getekende werkkaart achter als bewijs. Hier staat natuurlijk geen prijs vermeld.

Mvg,
Chris

denlowie

#7 , 05 okt 2013 15:35

Zij sturen toch een betalings-verzoek naar u ?
En jij heeft toch een stortings-bewijs van den bank of post, of een kas ticket.

Het niet verplichten van een factuur op te maken kan je zelf even opzoeken op de Website van den BTW.

Het is het KB:1 art: 1 van 29 december 1992.

Wanneer dien je een factuur uit te reiken ?

Algemeen principe (art. 53, § 2 W. BTW) :

* In principe is elke zelfstandige (met BTW-nummer) verplicht om een factuur op te maken telkens
wanneer hij goederen levert of diensten verricht (art. 53, § 2 W. BTW) en dit ongeacht het bedrag

Uitzondering : er is geen factuur verplicht

KB nr. 1, art. 1 : indien uw klant een natuurlijke persoon is die de geleverde goederen of de verrichte diensten
enkel zal gebruiken voor privédoeleinden .

Voor goederen die u zowel beroepsmatig als privé gebruikt (bv. uw auto), moet u dus wel
steeds een factuur opmaken.

art. 44 W. BTW : Voor handelingen die van BTW zijn vrijgesteld (bv. onroerende verhuur , mn. handelingen die geen
recht verlenen op aftrek) is er geen verplichting tot uitreiking van een factuur, maar het mag
uiteraard wel

Terug naar “Consumenten Koop”