Pagina 1 van 1

online aankoop met gebrek, verkoper weigert terugname

Geplaatst: 29 sep 2013 23:33
door Elco
Hallo,

Ik zit met de volgende vervelende situatie;

Ik heb op 2ehands.be een versterker gekocht van 300 euro.
Aangezien ik geen vervoer heb, was met de verkoper overeen gekomen dat in die prijs ook de levering was inbegrepen.
Vooraf heb ik met de verkoper gebeld: de versterker zou perfect werken.

Na het testen van de versterker (een paar uren na de levering), bleek dat er iets grondig scheelt aan de versterker. Ik heb hem meteen opgebeld.
Na wat over en weer gebel en gemail laat de verkoper mij nu weten dat hij niet open staat voor een regeling (korting) of terugname.
'ik had de versterker maar bij hem moeten komen testen'. Daar heeft hij achteraf gezien natuurlijk een punt, maar ik vertrouwde hem dus.
En voor zover ik het recht wat ken, is hij ook in fout. Het goed voldoet niet aan de beschrijving. De overeenkomst gaat dus niet door wegens een gebrek.

Alleen: wat kan ik hier tegen doen? Ik heb zijn naam, zijn gsm nummer en emailadres, maar niet de straat waar hij woont (enkel het dorp).
Heeft de politie hier gehoor naar? Of zijn er andere wegen?
En kan iemand mij relevante websites, rechtsartikels enz bezorgen?

Alvast bedankt!

Re: online aankoop met gebrek, verkoper weigert terugname

Geplaatst: 30 sep 2013 10:26
door mava105
Politie zal hier niet tussenkomen.
Je hebt gekocht zonder garantie. Op 2de hands kan je wel een negatieve commentaar achterlaten.
Lees er de algemene voorwaarden van 2de hands eens op na.

Re: online aankoop met gebrek, verkoper weigert terugname

Geplaatst: 30 sep 2013 18:02
door ddanck
Gekocht zonder garantie?

Dat is dan toch buiten artikel 1641 e.v. B.W. gerekend.

Re: online aankoop met gebrek, verkoper weigert terugname

Geplaatst: 30 sep 2013 19:46
door mava105
Ook als het gaat over een particuliere verkoper die een 2de hands toestel verkoopt?

Re: online aankoop met gebrek, verkoper weigert terugname

Geplaatst: 30 sep 2013 20:13
door roharro
Gekocht zonder garantie?

Dat is dan toch buiten artikel 1641 e.v. B.W. gerekend.
Dan wel doorlezen tot en met
Art. 1649bis. § 1. Deze afdeling is van toepassing op de verkopen van consumptiegoederen door een verkoper aan een consument.
§ 2. Voor de toepassing van deze afdeling wordt verstaan onder :
1° " consument " : iedere natuurlijke persoon die handelt voor doeleinden die geen verband houden met zijn beroepsactiviteit of zijn commerciële activiteit;
2° " verkoper " : iedere natuurlijke persoon of rechtspersoon die consumptiegoederen verkoopt in het kader van zijn beroepsactiviteit of zijn commerciële activiteit;

Re: online aankoop met gebrek, verkoper weigert terugname

Geplaatst: 30 sep 2013 22:46
door ddanck
Gekocht zonder garantie?

Dat is dan toch buiten artikel 1641 e.v. B.W. gerekend.
Dan wel doorlezen tot en met
Art. 1649bis. § 1. Deze afdeling is van toepassing op de verkopen van consumptiegoederen door een verkoper aan een consument.
§ 2. Voor de toepassing van deze afdeling wordt verstaan onder :
1° " consument " : iedere natuurlijke persoon die handelt voor doeleinden die geen verband houden met zijn beroepsactiviteit of zijn commerciële activiteit;
2° " verkoper " : iedere natuurlijke persoon of rechtspersoon die consumptiegoederen verkoopt in het kader van zijn beroepsactiviteit of zijn commerciële activiteit;
Dan moet ik u opnieuw terechtwijzen.

De artikelen 1641 - 1649 B.W. zijn als algemene regels toepasbaar. Samen vormen zij Boek III, TITEL VI, HOOFDSTUK IV, AFDELING III, § 2 van het Burgerlijk Wetboek.

1649bis is de inleiding van AFDELING IV van hetzelfde hoofdstuk (ingevoerd per wet van 1 september 2004) en heeft als dusdanig enkel betrekking op de artikels die erna komen, te weten de artikelen 1649bis tot 1649octies

De werking van de artikelen 1641 tot 1649 is dus niet beperkt tot verkopen door professionelen aan een consument.

Re: online aankoop met gebrek, verkoper weigert terugname

Geplaatst: 02 okt 2013 17:50
door Elco
Bedankt voor de artikels.
Wat is het beste dat ik kan doen? Vredegerecht? Maar ik ken zijn adres niet...
En is het haalbaar op basis van mails iets te halen langs deze weg?

Klopt het ook dat ik sowieso een bedenktijd heb?

Re: online aankoop met gebrek, verkoper weigert terugname

Geplaatst: 07 okt 2013 18:21
door ddanck
Het adres kan u opvragen bij de gemeente.

De mails kunnen worden aanvaard als bewijs.

Re: online aankoop met gebrek, verkoper weigert terugname

Geplaatst: 08 okt 2013 15:33
door Gebruiker21
AdvoDanck, dit is de eerste keer dat ik hoor dat een particulier die op een tweedehands of veilingsite verkoopt, garantie moet geven op wat hij verkoopt, hoor. In dit document: http://economie.fgov.be/nl/binaries/Bes ... -98573.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; staat bij vraag 2.7 nochtans duidelijk:
De wettelijke garantie is enkel van toepassing op de verkoop van nieuwe of tweedehands-
goederen door een professionele verkoper aan een consument.
Geeft onze Belgische overheid dan informatiefolders uit die niet stroken met de Belgische wetgeving?

Uiteraard ga ik ervan uit dat de topic starter gekocht heeft van een particulier. Dit is hier nog niet expliciet bevestigd door de topic starter. Als hij van een professionele verkoper gekocht heeft, is het een ander verhaal.

Re: online aankoop met gebrek, verkoper weigert terugname

Geplaatst: 09 okt 2013 15:40
door ddanck
De verwarring bestaat waarschijnlijk in het gebruik van de woorden garantie en vrijwaring.

De wettelijke garantie (zoals bepaald in de artikelen 1649bis e.v. B.W.) is inderdaad slechts van toepassing op de verkoop door ondernemingen aan particulieren

Los daarvan verplicht artikel 1641 B.W. (dat met de wettelijke garantie niets van doen heeft!) wel dat ELKE verkoper, professioneel of occasioneel, gehouden is tot vrijwaring voor de
verborgen gebreken van de verkochte zaak, die deze ongeschikt maken tot het gebruik waartoe men ze bestemt, of die dit gebruik zodanig verminderen dat de koper, indien
hij de gebreken gekend had, de zaak niet of slechts voor een mindere prijs zou hebben gekocht.

Ook de particuliere verkoper is dus vrijwaring voor verborgen gebreken verschuldigd.

U hoeft mij daarvoor niet op mijn woord te geloven, hoor: http://www.advocatenhoudenconsumentenre ... 9%20BW.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: online aankoop met gebrek, verkoper weigert terugname

Geplaatst: 10 okt 2013 09:29
door Gebruiker21
En hoe gaat de koper bewijzen dat het product het "gebrek" bezat toen de verkoper het verzond? Voor zover ik weet is een particuliere verkoper verantwoordelijk voor het product tot het verzonden wordt. Op dat moment wordt de post of het koeriersbedrijf verantwoordelijk voor de goede bewaring en aflevering van het product. Voor hetzelfde geld heeft de post met het pak gesmeten waardoor de versterker stuk gegaan is. In dat geval moet de koper zich tot de post wenden, niet tot de verkoper. Als de koper dus kan bewijzen dat het gebrek er was toen de verkoper de versterker verkocht, staat hij inderdaad zeer sterk. Ik vraag me alleen af hoe hij dat gaat doen?