Klein onderhoud wagen met grote factuur...

tsanty
Topic Starter
Berichten: 3

Klein onderhoud wagen met grote factuur...

#1 , 28 sep 2013 13:47

We kennen het allemaal. Even langsgaan op klein onderhoud en met een gigantische factuur buiten komen. Zo is dit ook mijn vrouw gisteren overkomen. Ik vraag mij nu af in welke mate dit allemaal wel nog wettig is?

Gemiddelde kostprijs van een klein onderhoud voor het type wagen van mijn vrouw = 125 euro.

Terwijl mijn vrouw aan het wachten was kwam de garagist met de vraag of de riem van de alternator mocht vervangen worden voor een meerprijs van 60 euro. Hij zei dat ze versleten was en dat dit gevaarlijk was want de riem kon knappen en de ganse motor blokkeren. Mijn vrouw aanvaardt de extra kost van 60 euro. Na verloop van tijd (ongeveer een uur) komt de garagist terug en zegt tegen mijn vrouw dat hij de riem heeft doorgesneden maar dat hij toen hij een nieuwe riem wou leggen gemerkt had dat de riemspanners kapot zijn. Extra kost 450 euro! Mijn vrouw gaat niet akkoord maar de garagist weet te vertellen dat het niet anders kan omdat ze onmogelijk terug kunnen naar de vorige situatie. Mijn vrouw druipt het uiteindelijk af met een (gratis) vervangwagen. De uiteindelijke factuur bedraagt 600 euro. Mijn vrouw moest deze ter plaatse voldoen, eventueel met kredietkaart. Toen ze vroeg om de factuur mee naar huis te kregen en met overschrijving te betalen was dit niet mogelijk. Ze heeft toen de factuur voldaan met bancontact.

Op de keerzijde staat dat de factuur te betwisten valt binnen de acht dagen, aangetekend. Nu heb ik twee vragen. Kunnen we dit, al dan niet bedrog, überhaupt betwisten? En kunnen we dit nog steeds alhoewel de factuur reeds voldaan is? Ik zou dan uiteraard enkel het bedrag betwisten van de riemspanners + werk, dit staat overigens mooi apart vermeld op de factuur.

Bedankt voor uw raad.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Asterx
Berichten: 155

#2 , 28 sep 2013 15:44

Een multiriem heeft een geleiderol en spanrol(len). Deze moeten worden gecontroleerd op speling en slijtage. Als één van de rollen versleten is wordt de riem slapper of kan er zelfs aflopen met grote gevolgen voor de motor.
Indien dit laatste niet vervangen, en er gebeurt iets met de nieuw geplaatste riem, is dit een groot risico voor de garagist. U zou immers de eerste niet zijn die dergelijke kosten, na zelf bepaald te hebben wat er herstelt mocht worden en wat niet tegen advies van garagist in, achteraf probeert te verhalen op de garagist wegens grove nalatigheid. Uw garagist merkt een serieus gebrek op aan uw wagen, en kon de herstelling niet naar behoren uitvoeren zonder dat alle nodige stukken vervangen werden.

Garagehouder heeft u immers eerst op de hoogte gebracht, dit voor het uitvoeren van de werken. U of mevrouw zal dan toch de toestemming gegeven hebben voordat de garagist de werken uitgevoerd heeft?

Uw vrouw is akkoord gegaan met het vervangen van de riem, bij het plaatsen van de nieuwe is pas het ernstige gebrek aan het licht gekomen. De oorzaak dat de riem vervangen diende te worden, is dus een defecte spanrol.
U kan moeilijk verwachten dat iemand half werk levert, ervoor moet instaan de volle prijs te betalen indien het terug fout gaat.

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 30 sep 2013 20:39

Een spanrol moet al regelmatig eens vervangen worden doch een spanrol monteren is 5 minuten werk (toch bij m'n Landrovers) en kost minder dan 100euro. Ook al raar dat de multiriem doorgesneden werd : normaal verwijder je een multiriem door met een steeksleutel de spanrol te "lossen".

Heeft hij misschien ook de distributieriem vervangen (Dit is niet de uitwendige multiriem die ondermeer de alternator aandrijft doch deze zit in de motor en drijft ondermeer de nokkenassen aan - vele motoren hebben een distributieketting ipv een distributieriem. Een ketting gaat véél langer mee. Een distributieriem moet typisch elke 5-6 jaar vervangen worden (of na 80.000 km) en dit is een duur werkje van 3-400 euro.

Merkgarage of een "garage om het hoekje die "alles" kent van alle merken ;-) ?

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”