Garantieweigering wegens valschade - ingebrekestelling

BeVeRM
Topic Starter

Garantieweigering wegens valschade - ingebrekestelling

#1 , 21 sep 2013 12:04

Beste juridische kenners

Een jaar geleden kocht ik een iPhone 5 bij Mobistar, waarna ik problemen kreeg met mijn aan/uit-knop. Mobistar (en Apple) weigeren deze te herstellen. Graag zou ik nu de handelaar (Mobistar) in gebreke stellen. Hiervoor heb ik een brief opgesteld met het hele relaas in vermeld.

Jullie kunnen de inhoud van deze brief hier vinden:.

Geeft dit duidelijk de situatie weer? Staat alles erin wat er moet in staan?

Later zou ik eventueel ook nog Apple in gebreke stellen, aangezien zij het eerste jaar wereldwijde fabrieksgarantie aanbieden, ongeacht de verkoper.

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
snellemichiel

#2 , 21 sep 2013 13:57

Gerelateerd aan de index van uw opgegeven url. Als u de GSM kocht onder vennootschapsvorm al dan niet natuurlijk(voor beroep dus) of rechts persoon, hebt u geen recht op de wettelijke garantie.
Met andere woorden een factuur met btw nummer van uw vennootschap valt niet onder de wettelijke garantie!

Toch maar even vermelden gezien de link die u ons geeft.
____
Voor de rest vermelden dat u dus zeker een tegen antwoord verwacht en best zowel de AS als gewoon versturen naar hun en dit ook vermelden op de AS en de gewone brief.
Kopie van factuur(betalingsbewijsje) best ook erbij steken. Eventueel zelfs een kopie van officiële Axxxx antwoorden over het probleem moesten die er zijn uiteraard.
____
Als ik het goed begrijp kocht u hem eind september en geeft u hem pas mee in mei ter reparatie?
sept, okt, nov, dec | jan, feb, ma, ap, mei

Dat betekent dus eigenlijk dat u de reparatie liet verrichten buiten uw eerste 6 maanden van aankoop?
Bewijsvoering ligt eerste 6 maanden bij verkoper, daarna bij de consument.

Ik weet niet hoe ruim het begrip van onderhandelingen in 1649quater, 1 betrekking heeft tot het maanden later slechts binnen geven.
En aangezien ik vermoed dat die persoon bij Mxxxx het enkel mondeling gezegd heeft en niet schriftelijk, zit je daar ook met een probleem van bewijsvoering.
Verder laat ik het over aan de eventuele rechtsspraak hieromtrent.

bartvdv

#3 , 21 sep 2013 14:10

En verder is Apple geen betrokken partij. Zij hoeven geen garantie te verstrekken aan jou. Je kan je alleen richten tot Mobistar.

Reclame

BeVeRM
Topic Starter

#4 , 22 sep 2013 08:45

Het toestel werd privé aangekocht. De link staat daar omdat ik beschikking heb over deze domeinnaam.

Ik zal de tweede tip vermelden, evenals een kopie van het factuur, een kopie van de incidentmelding bij Apple en een kopie van de communicatie met de ombudsdienst.

Wat betreft de 6 maanden: volgende mail kreeg ik van M* na het indienen van mijn 'klacht':

Ik verwijs naar het gesprek van gisteren en nam contact op met de herstelfirma SBE.
SBE bevestigt me dat er nooit een rechtstreekse link gemaakt is tussen valschade en het effectieve probleem, daar dit moeilijk te bewijzen is.

Ik geef u graag nog een woordje extra uitleg over de garantievoorwaarden die van toepassing zijn op uw Apple-product.
Er is enerzijds de wettelijke garantie en anderzijds de commerciële garantie van de fabrikant.

Overeenkomstig de Belgische wetgeving inzake consumentenkoop genieten alle consumptiegoederen, waaronder ook uw Apple-product, van een garantietermijn van twee jaar tegen fabricagefouten. Diezelfde wet stipuleert dat als de schade aan het product zich binnen de zes maanden na de levering van het product manifesteert, er vanuit gegaan wordt dat het defect al bestond op het moment van de levering. Tenzij de fabrikant (in dit geval Apple) het tegendeel kan bewijzen, wordt het toestel dan gedekt door de garantie.

Nog steeds diezelfde wet bepaalt dat na die eerste zes maanden u als consument moet bewijzen dat het defect reeds bestond op het ogenblik van aankoop. Slaagt u daar niet in of valt de schade niet onder de garantie? Dan moet u betalen voor de herstelling.

Dat is de Belgische wetgeving en daar moeten wij ons aan houden.

De commerciële garantie van de fabrikant kan deze wettelijke garantie uitbreiden.

Concreet betekent dit dat in het geval van Apple u niet na zes maanden, doch slechts na één jaar gevraagd wordt om te bewijzen dat het defect reeds aanwezig was op het ogenblik van aankoop. De gebruikersschade, bijvoorbeeld als het scherm van het toestel gebroken is ten gevolge van een val, blijft evenwel uitgesloten.

Onze klantenservice is nog altijd een van onze topprioriteiten, maar helaas zijn wij ook gebonden aan zowel de Belgische wetgeving als de garantievoorwaarden van onze leveranciers.

---

Wat mij betreft werd er voldaan aan het melden van het probleem binnen de 6 maanden (zelfs enkele weken na de aankoo al). Daarbij komt nog de uitbreiding van de garantie die hierboven beschreven staat.

Na het ontvangen van deze mail voelde ik me trouwens eerder gesterkt door de uitleg die ze me gaven :-)

Wat betreft het verhaal halen bij Apple: ik dacht begrepen te hebben dat er ook nog zoiets bestaat als fabrieksgarantie. Die bieden zij trouwens wereldwijd aan in het geval van een iPhone. Deze informatie haal ik van volgende link betreffende de garantie van Apple voor iPhones: http://www.apple.com/legal/warranty/pro ... ch-be.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Alvast bedankt voor de feedback

ddanck
Contacteer: Website

#5 , 23 sep 2013 12:04

In het kader van de wettelijk garantie hebt u een aanspraak tegen de eindverkoper.

Tenzij ik mij vergis gebeurde de melding echter aan de fabrikant en niet aan de verkoper.

Klopt het dat u de verkoper slechts recent op de hoogte bracht?
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

BeVeRM
Topic Starter

#6 , 23 sep 2013 15:00

Dus voor de duidelijkheid wat betreft de timing:

M* (verkoper) werd op de hoogte gesteld van het probleem eind 2012. 3 maanden na de aankoop dus. Toen was er effectief een niet functioneren van de knop. Daar werd toen gezegd dat het geen probleem was voor de garantie, en ik hem kon binnenbrengen wanneer ik wou aangezien het ca 2 weken zou duren.

Enkele weken later (dat zal eind januari 2013 geweest zijn) ging ik nogmaals lang M*, dit keer met de schade. Ik maakte me namelijk zorgen over het al dan niet repareren van het toestel. Volgens de verkoper nog altijd geen probleem, dit was een gekend defect. Ik vroeg nogmaals of ik hem zsm moest binnen dienen, maar dat was niet nodig.

Daarop heb ik besloten hem pas eind mei (moet rond 20 mei geweest zijn) bonnen te brengen voor reparatie. Dat is inderdaad 6 maanden en 20 dagen na aankoop.

M* heeft mij echter officieel geantwoord dat zij de wettelijke garantie uitbreiden en het bewuste half jaar verlengen tot een jaar. Daarbij komt dat ik wel degelijk twee keer ben langs geweest bij M*, 1 keer na 3 maanden, 1 keer na 4 maanden. Uiteraard heb ik daar niks van op papier, ze hebben hoogstens mijn imei nummer opgezocht in hun pc.

Daarbovenop heb ik op 5 oktober (1 week na de aankoop) een melding gemaakt bij Apple van een vreemd geluid in de bovenhoek, precies dat er iets loszit. Dit kan perfect de kapotte knop zijn, iets wat zich later heeft gemanifesteerd. Dat bewijst mijns inziens dat ik heb bewezen dat het defect er was meteen/snel na aankoop.

Terug naar “Consumenten Koop”