beperking inzake aankoop ZONDER voorafaandelijke info

Jef 007
Topic Starter

beperking inzake aankoop ZONDER voorafaandelijke info

#1 , 01 sep 2013 10:56

Gisteren heb ik getracht om aankopen te doen aan aantrekkelijke prijzen. Ik had mijn kar volgeladen. Aan de kassa hield men mij staande omdat ik slechts 5 dezelfde artikels mocht kopen. IN de winkel is hierover geen info te vinden en in de folder ( huis aan huis) is over de beperking ook geen sprake!! Indien ik op voorhand zou geweten over de beperking ( wettelijk??) zou ik nooit 80 kms gereden hebben.
mijn vraag : heeft de winkelier het recht om mij slechts 5 artikels te verkopen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 01 sep 2013 12:49

Ja. De verkoper heeft zelfs het recht U helemaal niets te verkopen.

Jef 007
Topic Starter

#3 , 01 sep 2013 12:59

waarom?

Reclame

Jef 007
Topic Starter

#4 , 01 sep 2013 13:00

enige duiding misschien of wettekst?

j.demoor

#5 , 03 sep 2013 08:38

"Art.1583.Hij(=de koop) is tussen partijen voltrokken en de koper verkrijgt van rechtswege de eigendom ten aanzien van de verkoper,zodra er overeenkomst is omtrent de zaak en de prijs, hoewel de zaak nog niet geleverd en de prijs nog niet betaald is...Art.1610.Wanneer de verkoper in gebreke blijft de levering te doen binnen de tussen partijen bedongen tijd, heeft de koper de keus om ontbinding van de koop ofwel inbezitstelling te vorderen, indien de vertraging alleen aan de verkoper te wijten is.”(Burgerlijk Wetboek).

‘in de folder ( huis aan huis) is over de beperking ook geen sprake’

"89.Het aanbod is een door één der partijen voorgesteld ontwerp-contract. Aanvaarding door de andere zou volstaan om het in een contract om te zetten..."(DEKKERS,R.,Handboek Burgerlijk Recht,Brussel Bruylant 1971,53).
“95...De aanbieder is tot verkopen...VERPLICHT,zodra de tegenpartij de optie licht..“(DEKKERS,R.,Handboek Burgerlijk Recht,Brussel Bruylant 1971,56).
De aanbieder moet dus verkopen aan de voorwaarden van dit aanbod. Hij kan m.a.w. daaraan bij de levering geen beperkingen toevoegen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Jef 007
Topic Starter

#6 , 03 sep 2013 15:38

hartelijk dank aan J de Moor

Jef 007
Topic Starter

#7 , 14 sep 2013 14:54

Testaankoop heeft me geadviseerd om klacht in te dienen bij de plaatselijke politie
maar is wel wel een politiezaak?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 16 sep 2013 13:59

Gelet een inbreuk op de wet en op die wet straffen staan kan/moet politie PV opstellen.

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet" onclick="window.open(this.href);return false;

6 APRIL 2010. - Wet betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming.
(NOTA : Raadpleging van vroegere versies vanaf 12-04-2010 en tekstbijwerking tot 25-07-2012)

HOOFDSTUK 10. - Opsporing en vaststelling van inbreuken

Art. 133. § 1. Onverminderd de plichten van de officieren van gerechtelijke politie, zijn de door de minister aangestelde ambtenaren bevoegd om de in de artikelen 124 tot 127 vermelde inbreuken op te sporen en vast te stellen. De processen-verbaal welke door die ambtenaren worden opgesteld, hebben bewijskracht tot het tegendeel is bewezen.

Jef 007
Topic Starter

#9 , 09 okt 2013 11:42

update :

Ik had naar FOD economie mijn klacht gemaild : zie hieronder hun antwoord
maar wat moet ik nu met hun antwoord?

!!ik slaag er niet in om het pdf bestand te copieren nazar deze plaats, kan iemand mij helpen?!! :?

Terug naar “Consumenten Koop”