gratis windows vista upgrade niet gratis

Konijn
Topic Starter
Berichten: 15

gratis windows vista upgrade niet gratis

#1 , 07 jun 2007 15:39

Een drietal maanden geleden kocht ik 2 laptops bij een grote (de grootste) online PC-bouwer/verkoper.
Bij deze laptops zat een gratis Vista upgrade.
Deze bleek echter duurder dan verwacht!
Ten eerste moest ik de upgrade met een code aanvragen op een website. Daar werd me 16 euro aangerekend voor "shipping and handling".
Voor ??n van de 2 laptops kwamen daar nog eens 36 euro "product costs" bij.
Het verschil bleek te zitten in het feit dat ??n laptop XP Home had en de andere XP Pro.

Ik was hier niet tevreden over en heb een klachten mail gestuurd naar de klantendienst. Als antwoord kreeg ik dat de PC bouwer niet verantwoordelijk was omdat een ander bedrijf deze dienst verzorgde. Ik zie de relevantie hier niet van in omdat ik tenslotte de laptops MET gratis upgrade kocht bij de PC bouwer.

Nu kregen wij deze week tot mijn grote verbazing nog een extra factuur van DHL in de bus met de melding dat we nog eens meer dan 25 euro moesten betalen "extra charge VAT import" en "Administration Fee" voor de laptop met XP Home erop.

Nog een klachtenmail naar de PC bouwer dan maar: mijn 'gratis' upgrade was immers intussen al even duur als een OEM versie van Vista (16+36+25 euro).

Zelfde repliek als de vorige keer van hun kant.

Nu is mijn vraag: kan ik hier iets aan doen?
Ik heb al verschillende malen gemaild en gebeld, maar er heerst op de 'klantendienst' een absolute apathie en onvermogen.

Alvast bedankt.

mvg,

K.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Billie
Berichten: 70
Locatie: Borchtlombeek

#2 , 08 jun 2007 01:11

* Vooreerst merk ik op dat hier kennelijk sprake is van misleidende reclame: Zie hiervoor: 12/12/2006 | Richtlijn 2006/114/EG van het Europees Parlement en de Raad inzake misleidende reclame en vergelijkende reclame (P.B., L. 376, 27 december 2006)

Art. 2
In deze richtlijn wordt verstaan onder:
...
b) ?misleidende reclame?: elke vorm van reclame die op enigerlei wijze, daaronder begrepen haar opmaak, de personen tot wie zij zich richt of die zij bereikt, misleidt of kan misleiden en die door haar misleidende karakter hun economische gedrag kan be?nvloeden, of die om die redenen een concurrent schade toebrengt of kan toebrengen;

Art. 3
Bij de beoordeling van de vraag of een bepaalde reclame misleidend is, moeten alle bestanddelen, in het bijzonder de daarin voorkomende mededelingen omtrent de volgende punten, in aanmerking worden genomen:
...
b) de prijs of de wijze van prijsberekening, alsmede de voorwaarden waarop de goederen worden geleverd of de diensten worden verricht;



* In dit opzicht kan U consumentenverenigingen in kennis stellen van het euvel, zie immers: 01/09/2004 | Wet betreffende de bescherming van de consumenten bij verkoop van consumptiegoederen (B.S., 21 september 2004)

Art. 4
Elke daad die strijdig is met artikelen 1649bis tot 1649octies van het Burgerlijk Wetboek en waardoor de collectieve belangen van de consumenten worden geschaad, kan op verzoek van een vereniging ter verdediging van de consumentenbelangen het voorwerp uitmaken van een vordering tot staking, in toepassing van de volgende bepalingen: 1? artikelen 95 tot 100 van de wet van 14 juli 1991 betreffende de handelspraktijken en de voorlichting en bescherming van de consument;
2? artikelen 18 tot 20 en 22 tot 24 van de wet van 2 augustus 2002 betreffende de misleidende en vergelijkende reclame, de onrechtmatige bedingen en de op afstand gesloten overeenkomsten inzake de vrije beroepen.

(Iets analoog staat ook vermeld in de artt 95 en 96 WHPC !!!)


* Hiernaastmerk ik op dat een tweede probleem is dat het goed dat U ontvangt niet in overeenstemming bleek met het goed dat werd bedongen. De verkoper heeft de plicht U te leveren wat werd overeengekomen. Het is dus de verplichting en de last van de verkoper om ervoor te zorgen dat de prijs voor de PC'S aan de verkoper te betalern, daadwerkelijk overeenkomst met de prijs die u aan hemverschuldigd bent. "gratis vista update is gratis vista update". Als de verkoper U dit belooft moet hij deze belofte ook nakomen na de overeenkomst. Hieromtrent kan mijn inziens weinig discussie bestaan temeer daar de verkoper nergens bijkomende kosten zou vermeld hebben.

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”